Päevaleht 19.II 1925, nr. 48, lk.4.
Näokatted on heidetud, kinnas
visatud
Mul on valus ja häbi.
Jääb inimene ikka, ikka meil veel velleks.
Henrik Visnapuu.
Kui lugesin Henrik Visnapuu "Taliharja" ilmumisel
neid ridu, siis jäi mulle väike kahtlus nende otsekohesusesse:
nendes luuletustes tundus midagi tehtut, liialdatut. Hiljem sain nagu lahti
sellest pealetükkivast mõttest, kuid nüüd, pärast
Raudi Visnapuu protsessi tõendusin oma kahtluste õigluses.
Ei jää muud üle kui öelda need read mitte enam selle
kohta, nagu Visnapuu omis luuletusis, vaid Visnapuu enese kohta, vaid kogu
vanema põlve kirjanikkude kohta: mul on valus ja häbi tema
ja nende pärast. Kas Visnapuule tõesti jääb inimene
ikka veel velleks, kas ka siis, kui see inimene temaga ühiste ideaalide
poole sammub okkalisel teel kunsti teenides?
Mis on sündinud?
Noor luuletaja Märt Raud on julenud avalikult
ütelda: "Henrik Visnapuu, kohviku kultuuri eriteadlane või koguni
ise oma raamatu arvustuse kirjutaja, nagu Visnapuu omal ajal "Amorese"
üle ja laseb oma sõbral (käesoleval korral R. Roht) vaid
alla kirjutada." ("Pvlht." nr. 46, 17. II 25). Selles leidis Visnapuu enese
kohta laimdust ja andis kaebuse kohtule, kes asja seaduse tähe järele
ja vormilikult võttes kohus ei saagi teisiti Märt Raudi
süüdi leidis olevat ja temale raske karistuse 3 kuud vangistust,
määras.
Ma ei taha siin Visnapuu nõudmise õiguse
juures kahelda, seda on kohus oma autoriteediga kinnitanud (ehk küll
kõrgem instants seda teisiti võib otsustada), kuid ma kahtlen
väga Visnapuu tegevuse õigluse juures. Õigus ja õiglus
on sageli vastolus, seda ei saa keegi eitada ja seda tõestab ka
käesolev juhtumine. Samuti kahtlen ka teiste vanema põlve kirjanikkude
tegevuse õigluse juures selle protsessi puhul ja enne seda protsessi,
mis tekitas pineva vahekorra, kus elektriseeritud meeleolus iga tühisemgi
juhus plahvatuse võis tuua.
Milles on Märt Raud õieti süüdi?
Ainult selles, et temal julgust ja
ettevaatamatust
küllalt oli
trükitult seda
avaldada,
millest
avalikult
kõneldi, nagu ka Tuglas kohtus tunnistajana
seletas, ehk küll ilma kindlate faktideta (Tuglase sõnad "Vaba
Maa" järele). Kuid Tuglas oli ära unustanud, kas sellest ka enne
1923. a. kõneldi ("Vaba Maa"). Siin võiks auväärt
herra Tuglasele meele tuletada, et ka tema ise neid jutte edasi andis
ja kaks aastat tagasi sellest on kõnelenud. Muidugi ei teadnud ta
kohtus vastata ka seda, kui küsiti, kas Raud ise nende juttude allikas
olevat. Kas herra Tuglase südametunnistus ei ütelnud temale midagi
pärast raske kohtuotsuse kuulmist?
Visnapuud on laimatud sellega, et tema kohta on
öeldud, ta olevat ise oma tööde arvustuse kirjutanud. Kuid
ma tahaks küsida, kus on terav piir arvustuse ja tööde seletamise
ja selgituse vahel? Hea arvustus peab alati selgitavalt ja seletavalt mõjuma.
Kas oma tööde seletamine on kirjanikule haavav? Pealegi on Roht
tunnistanud, et Visnapuu ise temaga arvustuse kohta läbi rääkinud.
Tõesti, Visnapuu inimlikkust ei saa paljuks pidada, kui ta sarnase
haavamise pärast sarnastel asjaoludel asja kohtu lahendada annab.
Miks ei võtnud ta vastutusele juba varem näiteks Tuglast ja
teisi, kes ka neidsamu jutte suusõnaliselt edasi andsid? Temal ei
jatkunud seda heatahtlikkust noorema põlve vastu, mis oma ringi
kirjanikkude vastu. Kas kadedusest, et uutel juuretulijatel edu näis
olevat?
Et aru saada õhkkonnast, mis Märt Raudi
võis sundida ettevaatamata väljaastele, selleks peame vähe
vaatlema vanemat kirjanikkude põlve ja tema vahekorda noorema põlvega.
Kõigepealt peatume arvustuse juures, sest seda liiki tegevusest
oli tingitud see kurvalt lõppenud protsess. Kes vanema põlve
arvustusi jälginud, see on vist kindlasti tähele pannud, et vanema
põlve mehed ("Noor–Eestist" võrsunud "Siuru" rühm
nimesid ei ole tarvis nimetada, nad on küllalt tuttavad) sageli üksteise
tööde kohta arvustusi on kirjutanud ja mõnikord isegi
arvustuse kohta varem läbi rääkinud (Rohti tunnistus protsessis).
Kuivõrd objektiivselt hindavad arvustused tahavad olla ja nende
väärtuse tasapinna kohta ütleb ise August Alle "Loomingus"
nr. 10, 1924.a. lhk. 804, Alfred Vagale, kes arvustuse tõena on
võtnud: "Aga herra Vaga, ei maksa nii naiiv olla... Sellel mahategemisel
(Triiki mahategemisel Alle ja Gailiti poolt, A. L.), olid ka omad põhjused:
juba näituse korraldamise ajal tuli ette kokkupõrkeid ja hõõrumisi (pange tähele, kokkkupõrkeid
ja hõõrumisi, A. L.) vanema ja noorema kunstnikkude põlve
edustajate vahel. Siis otsustasime meie August Gailitiga "realiteedist
kõrvalekaldumise ja looduse antud vormide deformeerimise" nimel
mõned kunstikindralid reameesteks lüüa, et sellega uuele
kunstivoolule kaasa aidata omale eluõigust võita, kuna ta
meie kirjanduses end juba maksma pannud."
Kui aga noored (a propos, kellest mõned oma
erialal põhjalikuma hariduse on saanud kui vanad) on julgenud arvustusi
kirjutada ja Tuglas on julgenud ühe nendest "Loomingusse" lasta, siis
on kohe torm lahti ja otse sadab ütelusi: "isehakanud arvustajad".
Nagu nad ise oleks mõne kõrgema võimu poolt saanud
diploomi või patendi. Kas sarnastes ütelustes ei peitu ka haavamised?
Miks mõõdetakse siin teise mõõduga.
Vanema põlve esitaja, August Alle ütleb
"Loomingus" nr. 10, 1924. a., lhk 808, avalikult 1900 a. paiku sündinud
"noorte poeetide" põlve kohta: "Ei mingisuguseid kultuuri traditsioone!
Igasugu nooruse romantikast lage, kõigist, igapäevases elus
ainult kahjutoovaist ideepisilasist desinfitseerit sugupõlv". Nii
hindab Eesti kirjanikkude liidu ametlik häälekandja noori kaasvõitlejaid!
Samasugust kohtlemist tundis noorem põlv ka juba varem, enne Raua
kokkupõrget Visnapuuga. Mõnede pealekäimisel sulutakse
"Looming" noorte eest ainult sellepärast, et nad noored. Kordub
vana lugu, millest kaebas Gailit, vestes Jeerikus käimisest ja
habeme kasvatamise asjatutest püüetest. Nüüd on aga
neile habe juba kasvanud ja häda teistele, kellel teda veel ei ole.
Vanem põlv, ma mõistan selle all ikka
"Siuru" ajal koondunud "boheemkonda", kaebas alati ja kaebab praegugi veel,
et seltskond ei saa aru kirjandusest ja ei toeta kirjanikke. Kui aga mõned,
kellel oma seisukoha tõttu võimalus nende kahe vaenlase
vahel jääd sulatada ja vastastikuseks arusaamiseks teed avada,
nagu Aino Kallas seda oma ringreisidega püüdis teha, siis sõimatakse
teda inetute sõnadega. Armas boheemkond, kas seltskond on teie arvates
orjade kari, kes laseb end läbi sõimata ja siiski tuleb teile
hõisates vastu?! Minu arvates mitte. Kui teised noored samuti mõtlevad
ja neil seltskonna ning kirjanduse ja selle loojate vahekorrast teised
arusaamised on, siis nimetatakse seda vanemate poolt "liibitsemiseks ja
pugemiseks selle maailma vägevatele" (A. Alle, "Kratt" nr. 4). Kui
noored, kellest paljud oma kõige vastuvõtlikumas vanaduses,
18–20 aastat, meie armsa väikse riigi sündimisvaludest võideldes
osa on võtnud ja selle eest verd
valanud, kõnelevad
isamaa armastusest, siis öeldakse, et see olla poos ja
odav reklaamitegemine patriotismiga! Kas on sarnase arvamise avaldajal aimugi selle haavamise masendavast raskusest?
Ühte noortest süüdistatakse avalikult inetutes mitteloomulikkudes
kalduvustes. On see kergesti andeksantav laimdus? Sarnases õhkkonnas
ja vastuvõtus oma vanemate kaasvõitlejate poolt, kes pigem
oma juhtiva ja aitava käe oleks pidanud sirutama, mille noored tänuga
vastu oleks võtnud, katkes ühel kannatus ja ta tahtis reageerida,
kuid õnnetult. Sellest haarati kinni ja saavutati, et ta kohtu poolt
raskelt karistati. Ja mõelda veel, et nõudja esines advokaatide
kaudu, kuna kostja oma materiaalse seisukorra pärast sarnast luksust
omale lubada ei võinud ja sellepärast, kohtupidamise korda
mitte tundes, puhtvormilistel põhjustel mitmetest toimingutest loobuma
pidi, mis võib olla, asja pehmendanud või hoopis muutnud
oleks.
Vanem põlv on kinda visanud. Mis teeb noorem
põlv? Kas võtab kinda üles ja kõigi haavamiste
peale esineb süüdistustega kohtus? Vist mitte. Sest noored ei
taha tüli vanematega. Küll aga kardan, et ühe vanema põlve
esitaja, August Alle ütelus "Kratis" nr. 4, "miks siis juba mitte
kuningas, kellel on nii palju poolehoidu meie suurnikkude ja sõjaväelaste
keskel?" kutsub välja kohtuliku toimingu kirjanikkude ringist väljastpoolt,
ohvitseride keskkogu poolt, sest ei saa olla raskemat laimdust ohvitserkonnale,
kui tema süüdistamine riigipöörde soovides, s. o. mitteustavuses.
Nooremad jätavad vist tülikinda puutumata ja lähevad töötades
oma teed, sest nad on näinud nägu, mis langenud näokatte
alt nähtavale tulnud. Aeg teeb oma õiglasema otsuse.
Kuid on valus ja häbi selle paljastunud näo
pärast. |