Üliõpilasleht 1925, nr. 10, lk. 219-221.
Kriitika kriitikast
Jaan Kärneri, tuntud luuletaja kriitilisi arvamisi
eesti uuemast lyyrikast lugedes tekkisid paar mõtet, jumal teab
kui kandvat, mida sydamerahustuseks siin võiks ära ytelda.
Kärner käsitab luuletajaid, kes sama põlve
kuuluvad, millesse ta isegi; on siis eriti lähedal nende yhistele huvidele
ja harrastustele. See on ytlemata omal kohal. Arvustajalt nõutakse
kõige päält, et ta sama vaimuga täituks, milles on
loodud arvustetavad esemed. Harilikuks kriitika piiriks on yhtlasi aga
juba loodus tõmmand, et ta kõige tahtlikkuse või tahtmattuse
juures kipub muutuma oma ajajärgu ideoloogiks, ajajärgu vaimuilme
või voolu aadete teadlikuks selgitajaks ja syvendajaks. Niisuguste kaastundvate kriitikutena esinesid omal ajal Suits ja Tuglaski; nemadki propageerisid
ja põhjendasid endi kirjandusajajärgu ideid. Tuglas näituseks
kasutas isegi Juhan Liivi loomingu seletamisel juhust selgitada symbolismi
ja neoromantika põhiprintsiipe. Nii on alati lugu kirjanikkudest
arvustajatega. Nende võitluses ilmuvad sagedasti sympaatiad ja antipaatiad
ajajärgu piiride ulatuses. Nad on hääd seletajad sellele,
mis on sulet neisse piiridesse; nad on niivõrd ajajärgu sisuga
täidet, sellesse sisse eland, et ääremaad niihästi
taha- kui ka ettepoole neid ei huvita, koguni võõrastavad
või arusaamatud tunduvad, isegi vaenulised või alaväärtuslikud.
Nii on olnud lugu varem vanema kirjanduse käsitamisega. Nii on näituseks
lugu Jaan Kärneri märkustega nooremate lyyrikute loomingu yle.
Hiljutine soome noore kirjandusteadlase mag.
Elsa Enäjärvi häätahtlik käsitlus soome kõige
noorema põlve lyyrikute loomingust õpetab kõige selgemini,
kuidas lugu võiks olla ka meilgi. Relatiivseilmelise kinnituse leidis
see näit. prof. Suitsi samuti häätahtlikkudes lõppsõnades:
"Ytelge soome noorematele kirjanikkudele tervitusi ja teatage, et ka meil
on olemas oma Adamson, Jaik, Raud, Vilmar Adams!" Kui relatiivne ja subjektiivne
on kõige tahtlikumagi objektiivsuse juures kirjanduslik hinnang!
Peaaegu tyhistabki see teda ja paneb kahtlema igasuguse tõelise
kriitika võimalikkuses. Kas ei võiks lõpuks yles tõsta
kysimust, nagu kirjanduse puhul: peab täituma sama vaimuga, milles
on loodud kriitiline teos, et seda täiesti vastu võtta; peab
lähenema kriitikalegi sama sissetundmise pyydega, nagu igale kirjanduslikule
teosele.
* *
*
Jaan Kärneri ylevaates sõja ja pärastsõja
luuletajate loomingust võiks veel teiseski asjas mõtteid
tekkida. Niihästi ühed kui teised ei puuduta teose otsekohest
väärtust, vaid käivad selle ymber, yldse kriitikat puudutades.
Teoses antakse esmalt ajajärgu yldised raamid:
verevalamiste masendavalt kitsikud ajad, milles aga juba vaimlise sisu
otsimise tungid yhiskunnaski yhel või teisel viisil idanema hakkavad.
Kõigest sellest on olnud mõjutet selle generatsiooni luuletajad.
Masendavad ja tuimad olud on kihutanud esialgul ilu ja meelerõõmu
renaissansile, uuesti äratamisele ja jutlustamisele; sellega on yhes
käinud ka protestid ja kohtumõistmised ajajärgu halbade
kylgede yle: uue ehitamine ja vana mahakiskumine. Sellele astmelt on siis
luuletajaspõlv välja läind ja ennast yht või teist
moodi teostand. Kui hiljem saabusid resignatsioonid või lahtipuhkemised
avaramatesse vaimliste ning sotsiaalsete aadete valdkundadesse, siis võib
näha neis siirdumisis yhiseist lähteist väljaminevaid, individuaalseid
eluprobleemide lahendamisviise; yldse aga siirdumist enam vaimlisema, sygavama,
tihedama sisu poole. See põlv on täitnud uue otsingul luulekunsti
eelmise põlve poolt ylesleit õilsad vormid uue sisuga. (Öeldakse
isegi vast esmakordselt sisuga!) Seesugune tunnustus antakse sõjaaegadel
kujunend eesti lyyrikutepõlvele omaks. Nii on see mõeldud
ja mõistet. Nii ongi seda õigustet mõistma seisukohalt,
et luuletaja on oma ajajärgu produkt ja tihedamailmeline, yhtlasi
edasiviiv edustaja. Seesugune eelseisukoht on suureks abiks teatud kriteeriumi
omandamiseks hapra, imeliku vaimusynnituse, õrna õie, ja
kuidas seda nimetada, mõistmiseks ja tõlgitsemiseks. Et see
seisukoht on väga ajakohane ja värske, ei saa seda siiski yhegi
loomingu täieulatuslikuks seletajaks tunnistada. Yks pahe, mida ka
käesoleva teose juures teatud mõõdul märgata võib,
on see, et kriteeriumi eelseisukoht sunnib luuletajais ainult yht kylge
tugevamini rõhutama: nende ajahingelikkust. Teatud vägivaldsusega
annab ta paljudele õigetele ja kohastele tähelepanekutele oma
lisandusega teatud suuna ja nõutab luuletajalt neid kylgi, millest
kõneldakse sissejuhatuses. Nii tundub näit. J. Semperile nagu
etteheiteks, et ta on valdavamas osas oma toodangust intellektuaalne ja
eriilmeline.
See on muide seesama kitsikus, mille pääle
on juhit tähelepanu yhe teise, jällegi omaette huvitava ja uue
leidusena väga tähtsa kriteeriumi yleskerkimise puhul:
H. Taine’i
raassitunnuste otsimise ja tähtsakstõstmise kriteeriumi puhul
selle ilmumisel ja järelviljeldamisel. Isegi usin vastastikuste kirjanduslikkude
mõjutuste otsimine ning sorimine kirjanikkude loominguis, nagu ta
vist oma põhja sai populaarseks saanud võrdleva kirjandusmeetodi
tekkimise järele, kui seda ainuyksi harrastada, jätab imeliku
mulje: nagu ei olekski kirjaniku omapärasusel olulisemat kohta tema
loomingus. Tekib siis kysimus, kas on neil igasugustel, nii raassilistel,
kui ka ajajärguolulistel või puht kirjanduslikkudel mõjutustel
niisugune oluline tähendus, et nad lõpuks kirjaniku produtseerimisprotsessi
täielikult asendavadki. Ettevaatlikuks võib pidada siis veel
ainult niisugust kriitikut, kes kirjanikust kuju luues kõiki kriteeriume
tarvitab ja inimlikkude ning isiklikkude joonte, isesuguse inimliku mysteeriumi,
salapärasema ning alati ainult kobamisi käsitetava algtuuma
järele veel kätt sirutada pyyab, sedagi seletajaks ja põhjustajaks,
võib olla koguni päämiseks, kutsudes. Võib olla
saabuvad siis kõige segasemad teosed. Kindla lähtekriteeriumiga
kriitakud aga kõige selgemad ja käegakatsutavamalt kujukad.
Lõpuks, kõigi nende nõudmiste
esitamine, kui kerge on see; raske on aga selle järele käia ja
hoiduda yhel omasemal huvil nii esile kerkimast, et see iseomaette isandaks
ei pääse.
|