August Alle
Postimees, 13. XI 1920, nr 287, lk 1
Kurnipoisid
Oma aja nooruse ideoloogiat väljendas kord Gustav Suits lauldes:
Otsijatest, trotsijatest katusekambrites...
See noorte põlv oli äärmuseni tagasihoidlik oma eneseavaldusis:
ta põlgas shesti, vihkas enesereklaami. Oma katusekambri seinte
vahele mattis ta nii kergesti kättesaadava kirjandusliku kurnipoisi
populaarsuse.
Hoopis teistsugused poisid on praegused noored, ehk neid küll õieti
väike vahemaa sellest ajajärgust lahutab. See on kärarikas
põlv! Peatage vaid veidi meie noorte kunsti ja kirjanduse revolutsionääride
man. Kuulake vaid seda kära ja lärmi, praepanni põrinat
ja sääreluu vilet, mis meie noored oma "revolutsiooniliste" teoste
ümber sünnitavad, kuidas nad oma kurnipildumist kirjanduse ja
kunstipõllul reklameerivad, et publikumi tähelepanu köita.
Et sarnane toiming Eesti tagasihoidlikkule ja enesesse süvenend iseloomule
kaunis võõrastav, siis arvad alguses, et sul kunstituru armeenlastega
tegemist, et oled sattund kuhugille hommikumaa basaarile, kus igaüks
sind hõlmast haarab, su kõrvad lukku kisendab oma kaupa reklameerides:
armeenlane arbuuse ja viinamarju, türklane kohvi, oopiumi, hashishi,
greeklane korrallist helmeid, sõrmuseid, kõrvarõngaid,
perslane kashemiri sal[l]isid ja vaipu Hamburgist ja nõnda lõpmatuseni.
Vaadake ainult neid noori kunsti ja kirjanduse kurnipoisse, kes mütsid
kuklasse surut, palitukraed kõrvuni üles venitet ja ninad trotsivalt
püsti, mööda väikelinna tänavaid jalutavad. Võitlus
igasuguste kodanliste eelarvamiste vastu on nende juures viimse piirini
viidud: elumajja astudes ei paljasta sarnane noor revolutsionäär
kunagi oma geniaalset päälage, kui ta sülitab siis tingimata
kesk põrandat ja sülje litsub ta kõige suurema rahuga
oma saapa kontsaga laiali. Kotleti kallale asub ta kindlasti lusikaga ja
oma akvarellid maalib ta alles äkkepulgaga aga kes võib seda
kodukasvand geeniusele pahaks panna?! Moodsat ekspressionismi tehes vaotab
sarnane kurnipoiss pliiatsi suurevarvaga vastu jala päkka ja muud
kui kritseldab omi surematuid teokseid. Ehk kui ta jälle oma "revolutsionismiga"
kirjanduse põldu õnnestab, siis algab ta oma tegevust ilmtingimata
manifestide seeriaga.
Üheks tüübiliseks kirjanduslikuks kurnipoisiks tuleb
Albert Kivikast lugeda. Nagu hiidlase surm suure mürina
ja kärinaga tuli ta Eesti kirjandusse oma "Lendavate sigade" ja manifestidega.
Esialgu vaatsid muheldes päält: las pildu kurnipoiss hundiratast,
las linguta pastlapaela otsast omi "Lendavaid sigu", las puselda, sügades
omi sarvemükse vastu seenetanud kände ja lüüa kepsu
noor pulluke, kes varatselt enne Jüripäeva kirjanduskopli lahti
lastud. Mõtlid: küll pea tüdineb, jookseb omale härja
makku (mitte burshuile!).
Kõik see tegi alguses päältvaatajaile nalja, kuid
kordudes läks asi lõpuks igavaks. Kuid siis mõtles Albert
Kivikas uue triki välja: tõmbas kõrvad pääligi
ja kuulatas hoolega, kuidas vanemad boheemlased üksteist vastastikku
sarjasid. Kõik selle pani Albert Kivikas hoolega kirja, kui ta sea
karbonaadi elada laskis ja sellele tulist shokolaadi otsa rüüpas.
Eesmärk oli saavutet: jällegi räägiti Albert Kivikas't,
et vaadake, pagana pihta, kui nupukas poiss see Kivikas on, kui hästi
tunneb oma vanemate kaasvõitlejate pahesid, missugune eriskummaline
maitse ja kõht, mis laseb sea karbonaadile shokolaadi otsa rüübata.
Ühe sõnaga fenomenaalne tüüp läbi ja läbi
nii oma psükiliste kui ka füsioloogiliste omaduste poolest.
Selle järele ilmus Albert Kivikas'e "komplitseerit ilmavaate" väljendusena
sentimentaal tendentsiliste sõjanovellikeste kogu: Verimust. Ikka
nii, et vaata kuidas sadab su vähema venna krae vahele, kelle palitul
kraet pole ja sina, igavene päikene, paistad nii õelate kui
õigete üle, et kõik oleme vennad ja hobusel on samuti
kui Kivikaselgi pisar silmas.
Kurnipoisi kaasjooksikud tõstsid kisa ja tulid autorille ajalehe
joonealusis palmioksadega vastu, et vaadake Albert Kivikas't, et kas tunnete
seda veata noormeest, kelle jahvatamise aparaat on korras, kes karbonaadi
peale joob shokolaadi ja kes on kutsut uut lehekülge Eesti kirjanduse
ajaloos pöörama. Et, Kivikas, ilmuta meile seda ülimat ja
kirjuta meile üks karbonaadi romaan, mille järele me keelealune
ilatseb, et, Kivikas, kirjuta meile üks romaan!
Nüüd korraga tundis ennast Albert Kivikas juba kirjandusliku
täismehena kui ta "Tallinna Teataja" nr. 251 joonealuseks oma suukese
täis võtab ja oma vaimlist habet, mis üle öö
pikaks ja halliks venind kui linakolge, läbi peo laseb libiseda, ehk
küll püksipõhi veel läigib kui vaksturiie koolipingi
poleerist.
Lugege ja imetlege seda noort rauka, kahekümne aastast Metuusalat,
kes väärtusi hindab, fakte konstateerib ja oma manifestide hundirat[t]a
pildumist ja vurrilaskmist uue kirjandusvoolu esivanematena üles märgib.
Sest tulev ajaloo kirjutaja raiub kivisse, et Albert Kivikas sünnitas
Sookaelad ja Lendavad sead ja Lendavad sead sünnitasid Verimusta ja
Mina ja Verimust sünnitas Metuusala ja romaan jäi tulemata ning
toss oli väljas. Mis saab aga Sookaelte järeltulevast põlvest
on teadmata.
Omas kaitsekirjas: "Manifesti puhul" lausub Kivikas: Kuid kas see on
igakord tarvilik, näha manifestis kirjanduslist programmi, mille vastu
ei või eksida? Nii tihtigi aga võib olla manifest tuju
ja meeleolu saadus (minu [rõhutus]). Noorel filosoofil näib
aga arusaamine täitsa puuduvat, et manifest ehk proklamatsioon
(ma nimetaksin Kivikase: Maha lüüriline shokolaad! pigemini proklamatsiooniks)
kohustab: vastasel korral muutub proklamatsioon, ka kirjanduslik, provokatsiooniks.
Lausub ju meie vanasõna: Meest sõnast, härga sarvest!
Kuid kahjuks näib see vanasõna ainult meeste kohta kohustav
olevat, sest kurnipoisse ta nähtavasti ei kohusta!
Kuid siiski peris kenad mehed need kirjanduslikud kurnipoisid! Nad peaks
aga rohkem looma ja vähem targutama, sest nende filosofeerimist on
lõpmata igav ja rumal lugeda.
August Alle.
|