Päevaleht 4.VIII 1925, nr. 207, lk. 5.
Fr. Tuglas: "Poeet ja idioot"
Friedebert Tuglase kirjandusline olemus
sisaldab kaks huvitavat külge: ilukirjaniku ja arvustaja. Need on
mõlemad ühevõrra tugevad ja ühevõrra omapärased,
nii et tulevasel Eesti kirjandusloolasel on peaaegu raske öelda, kumb
külg on tähtsam. Oma ligi paarikümneaastalise kirjanduslise
tegevuse jooksul on ta kirjutanud sama palju, või veel enam kirjanduslisi
uurimusi, esseid ja arvustusi, kui novelle ja laaste. Nagu neil külgil
on oma eringud, nii ka ühtumispunktid. Tuglase töid kannab ikka
detailne läbitunne ja mõtte intiimne suhtumine ainega. Ta stiil
on ikka värske ja huvitav, rafineeritud ja stiliseeritud, olgu see
novelli või essee puhul. See, mis kandub lugejate lauale, on ikka
ilus ja ligitõmbav.
Kuid me, lugejad, ei teagi, kui palju vaeva nõuab
sarnane kirjandusline töö, süvenemine sisus ja viimistlus
vormis. See nõuab Tuglase enese sõnu tarvitades närvesöövat
pingutust!
Nii siis Tuglas ei kuulu nende õnnelikkude
hulka, kes omavad "kerge sule" ning kirjutavad "ladusat keelt". Sellest
siis ka tuleb, et ta ei ole produktiivne. Ligi 20–aastase kirjanduslise
töö tulemuseks on kuus ilukirjanduslist ning kümmekond kriitilist
teost. Ja seda sellal, kus on püsinud kirjanik kogu aja truuna kirjandusele,
andumata mingisugusele kodanlisele kutsele või tehes muid kompromisse.
Ent kuidas oleks lugu veel muul juhtumusel? Üks on kindel, meil puuduks
kirjanik, nagu tunneme seda praegu.
Miski pärast on jäänud Tuglase ilukirjandusline
tegevus viimasel ajal hoopis ära. Viie aasta jooksul pole ilmunud
õieti midagi. Ja see ei jäta tekitamata mitmesuguseid arvamisi
meie kirjanduslises publikumis. Tavalik, et tõendatakse anni kuivamist
ja valmistatakse end juba matuselaulule. Kuid sageli ei ole asjad sugugi
nii. Ja Tuglase puhul koguni mitte. Tuglas tähendas korra, et ta töötab
alatasa ilukirjanduse alal. Ka praegu olla tal käsil pikem novell.*)
Tuglas on praegu ses eas, kus on öeldud oma
noorepõlve sõna, kus on algamas mingi kriis ning vaheaeg, kuid
ühtlasi käärimine ja hoovõtmine uueks energiliseks
tegevuseks. See sünnib peaaegu kõigi kirjanikkude puhul, kes
algavad noorelt oma kirjanduslist tegevust ja kasutavad alalõpmata
oma esimese elupoole kogemusi. Kuid korra tuleb neil lõpp, tuleb
paus. Tuleb elada inimlikku elu, kohendada ja arendada oma ilmavaadet,
mis liikumas uue murrangu tähe all. See periood osutab kainenemist
ja seniste tõekspidamiste muuteaega. Kui sellest väljutakse,
siis kahtlemata uute väärtustega.
Kuid Tuglase puhul tahaksime alla kriipsutada veel
üht seletust. Kõneldes Tuglase kahest erilaadilisest ajutoimingust
ütleb Aino Kallas väga kenad ja paikapidavad sõnad: "Võib
olla, et nad kaks nii erilist ajutoimingut iseäralisil juhuseil ühel
ajal võivad esineda, sagedamini on need kahtlemata vahetusvõimalikud,
kuna ühe ajutoimingu kestes teine püsib latendina. Võiks
öelda, et need peaaegu alati esinevad üksteise kulul. Nii erilised,
kui nad ongi, kulutavad nad ometi sedasama ajuenergiat." ("Noor–Eesti"
lhk. 196.)
Tuglase novelli "Poeedi ja idioodi" puhul tundub nii
otstarbekohane olevat eelpool öeldut alla kriipsutada. See mineva jõuluks
eraraamatuna ilmunud 66–leheküljeline novell tõestab kõige
kindlamini, et Tuglas on oma senise teekäigu lõpul.
"Poeet ja idioot" on aastate tulemus. Ta kannab
aastaarvu 1908–1924. Nõnda siis kindel arvepidamine oma minevikuga.
Nooruse elevusküllaseil päivil on pandud algus sellele filosoofilisele
novellile, ent selle lõpuliku kuju omamiseks kulus aastaid. Filosoofia
kui elukogemustel põhjenev harrastus ei saa tugeneda lühikese
aja kogemustel. Väga hästi mõistame seda, et selle väheldase
töö valmimine pidi piirduma nii pika aastate vahemaaga!
On mitmekordne huvi, võttes kätte seda
paksupaberlist, ent kenakaanelist raamatut.
Juba esimesi lehekülgi lugedes võime
tõendada, et Tuglas on siin otsekohesem, isiklikum kui üheski
teises töös enne seda, kaasa arvamata autobiograafilist romaani
"Felix Ormussoni", mille nimeline on ka käesoleva novelli tegelane
poeet. Juba see lubab võtta ainega suhtumist intiimsena, et novelli
miljööks Tartu. Tuglase tähelepanekud ja kirjeldused Tartu
loodusvärvide poolest on huvitavad ja hingestatud.
Kogu ümbrus on seotud mälestusiga, kuid
iseäranis too pink Toome mäenõlval, kuhu istus Felix Ormusson
ühel sügiskuu hallil päeval. Kerkivad mälestused minevikust
kui tuulehood sügispuiestikus, veidi võõrad ja jahedad,
ent siiski tuttavad, "...kuid ta ahmis ikka enam ja enam armastust, kunsti,
ilu, naisi, lillesid ikka küllastamatu, ikka rikas, ikka pillates."
Sarnastes ridades tutvuneme noormehe–poeedi, pateetilise minevikuga, täis
heroilist andumist kõigele, isegi rahvuslusele.
Ühtlasi on sel juhtumisel kõigega ka
oma eitav külg, Tuglase kohta näiliselt väga iseloomustav:
"Ainult mitte neid inimesi näha!...
ainult veel siit vaadata linna
ja siit veel armastada teda valusa ja nukra armastusega."
Nii istub poeet ja unistab minevikust, kui korraga
tuleb ta manu üks endine koolivend, närune ja nälginud,
keda ristib poeet suurepärase shestiga idioodiks. Viimne, kes peab
saama esiti nagu teose vastaskaaluks, omab pea kogu teose kandvuse. Ta
hakkab seletama oma filosoofilist elutundmist, mida kuulab F. O. esiteks
uudishimust aetuna, hiljem mingi põlgtusega ning lõppeks kannatusega.
Kobrase idioodi Kuradi–kultus on mõeldud
vastukaaluna tavalikule Jumala–kultusele, mis on valitsenud inimestes aastatuhandeid.
Kuid samuti pole Kuradi–kultuski, mida püüdnud nüüd
F. Tuglas sõnastada, filosoofias tundmatu. Iseäranis keskajal
on tehtud sellega tegemist.
Tuglase esitus, mis pole mõttelt algupärane,
pole samuti mõttelt ilukirjanduslik. Suurema osa käesolevast
tööst võtab oma alla "Kuradi apoloogiaga" tutvustamine,
mis on traktaadilik. Lõpuks on antud küll F. O. unenägu,
mis nägemusena teatava määrani elustuv, kuid siiski ei suuda
saada ilukirjandusliseks teoseks. Kuivust ja igavust tunduks nagu enam
kui tarvis. Kuid selle ärapeitmiseks ja eemaldamiseks on sündinud
just ilusad looduse kirjeldused teose algul ja lõpul. Need tahavad
tõendada, et siin on tegemist ilukirjanduslise teosega, mitte aga
mõne traktaadiga. Kuid õieti ongi see filosoofiline sümpoosion,
nagu kirjutasid sellaseid vanaaja filosoofid, et kuivil teaduslisil vaateväljadel
liikudes ei hakkaks mitte igav. Puht jutustav dialoog, millega antud pisut
kirjeldust, pisut humoori on siin iseloomustavamaks ilmeks.
Stiililine suurtsugustamine kestub Tuglasel edasi.
Maskeeritud elu, suur poos ja stiililine liialdus vajutavad omapärase
pitsati "Poeedi ja idioodi" näonahale. Kuid tundub, et need enam ei
tõmba, ei veetle. On aeg tahta midagi tõsisemat kui sarnast
mänglemist!
|