Soolaputka melankoolia
Kurnipoiss
Prohvet Ahjast
Kolmekortsuga fatalist
Soolaputka
melankoolia
Ju ammu on sügishiilid laiali kannud kõik ultramariinsinised
kevade meeleolud, ju ammu on möödunud kaugete taevarandade suised
palangud. Käen on hilissügis. Tähtvere pargi haralised pärnad
ja igerikud kastanid on heitnud omalt ihult viimse kui viigilehe, tuule
ja külma käen lõdiseden paljad kui porgandid. Oma jändrikkude
kõveruste ja konarustega on nad sarnased maast välja sirutet
kroonilise rheumahaige kondistelle kätele, kellel hävitav luutõbi
iga sõrmeliikme isepidi jatkust välja väänand. Hallid
pilvekoonlad jooksevad kui puudlikutsikad üle taeva, igal tänava
nurgal märga tehen.
Neil ajul istusime meie kõik, kes põeme
elutühjuse traagikat, 14 soolaputka kandidaati, Verneri purgatooriumin.
Silmin ääretu nukrus ja käärimise melankoolia rüüpasime
tulist kohvi ja manasime riiki ja seltskonda, kes omi kirjanikke ega kunstnikke
ei toeta, pikisilmi oodaten aega, et ükskord avaneksid meie een Pariisi
paradiisi mansardide veetlevad uksed. Olime meritõbeni tüdinend
üksteise seljan välja ratsutamisest ja turnimisest, mahategemisest
ja rüselemisest, Siuru koolnu puusärgi kaane kinni naelutamisest,
Eleusise ja Nukra peni rühmade ja ühingute rajamisest -- olime
kõigest sellest tüdinend jälkuse tundeni iseenese vastu!
Ollen ränka pistet kohvioa likööri, ära
hävitet terved patareid torte ja kooke, tõusis tuju ja paranes
meeleolu. Saime rammeks teostamata ideede küllusest, lõime
omavahelisi sõnade turniire, kasvatasime paradokside tiritamme,
pildusime kahel käel sätendavaid vaimurikkuse tulivärke,
prassisime kui isandad oman üliküllusen, kuna Arthur Adson, selg
küürun, toapoisina ümber meie pidulaua tilkus vaseman käen
tuhalabidas, pareman hanitiib, ésprit raasukesi ja kirjanduslise
kla?i puru, mis priiskavate herraste lavvalt maha langend, hoolega kokku
kraapiden, et seda siis veste näol "vanavõitu varblase", või
"keskealise tihase" nime all ära kasutada mõne mehe tallaaluse
kõditamiseks, ehk teisele varba küüne alla orgi ajamiseks.
Soolaputka melankoolia
Ja sina, poeet Arthur Adson, jõuad ka vist
ise pea selle tõe äratundmiselle, et kogu sinu proosa produktsiooni
väärtuslikum osa, kogu selle vaimline vürts on Verneri kohvikla?i
põhjakaabe, ja kõik muu, mis sul omal öelda, on tiguhall
ja tüütultigav aamendamine kõrbend sibulaklopsist ja beefsteaksi
rasvahaisust!
Kuid kõrgele vahutasid inspiratsiooni lained
kohviklaasiden! Olime isekeskin rühmituste kaupa jagunend latritesse:
Pallase kunstnikud ja Eleusise müüdimehed, Nukra peni santlaagrid
ja Siuru eremiidid. Olime filosofeerind ajast ja ruumist, kergest ja raskest
kunstist, vastamisi ülistand ja maha teind Babyloni ja modern kunsti,
Helleni kultuuri ning futurismi. Olime vallutand poole Aasiast ja kogu
Aafrika, tantsind Kilimand?aro kraatril ja vilistaden keelt näidand
Eesti kodanlusele, kuid paratamatult lähenesime katastroofile, sest
Verneri kohvitagavarad kahanesid silmanähtavalt!
Abitute lastena kobasime ringi, asjatult otsiden väljapääsu
traagilisest seisukorrast. Kui surmale pühendet araablaste killavoor
liivakõrben, kelle veelähkrid tulikuum sammuum tühjaks
rüüband, nii seisime kesk Elu Sahaarat omi kohvijanun hirnuvate
Pegasustega lähedad surmale... Me vankusime ääretut vankumist
vahelduva meeleolu lootuse roosan ja meeleheite violetin. Siis äkki
valdas meid uus idee, suur nagu ta ainult meil seda olla võib! Panime
oma pillid kotti ja astusime välja tänavalle.
Sääl tuli meile vastu, ühe jala pääl
liblikkergelt keksiden, poeet Johannes Barbarus -- suur karvane mees, oma
roosat lillelist ihu igale vastutulijalle anduva naisena 10 marga eest
rida pakkuden. Ülimaisest kevadtuulest joobuden, pööras
ta oma õitsva keha August Gailiti poole, ulataden kelmika muhelusega
äsjaraseerit põse suudluseks, kuid August Gailit, toores nagu
ikka pääletükkivate armuavalduste astu, hirnus selga pööraten:
"Ei ole veel pathicuste tarvitamiseni suutnud degenereeruda: eelistan naisi!"...
Poeet laskis omad ahnelt kallistusiks välja sirutet
käed lõdvalt langeda, kuid leiden lohutust oma enese "minan",
raputas omilt kingilt selle vanamoeliselt moraliseeriva boheemkonna tolmu,
tegi geniaalse suurhüppe kõrgusse ja hakkas ägedusega
Verhaeren’i suurlinna tursund rindadega ja mahlaste udaratega tornide ning
kuplite paiseid niudehigi ja madratsirasvaga eestipäraseks polsterdama.
Millist juhust pidi Milli Mallikas veel ootama?! Viimaks ometi oli ta kohtand
oma "Sidemetele ja sõlmedelle" nilbuste suhten väärilise
combattandi, Johannes Barbaruse luulen leidnud oma kavvaotsit poeetilise
alter ego! Ja Milli Mallikas andis poeet Johannes Barbarusele, oma ideelisele
kaasvõitlejalle mainit roppuste suhten, maa ja taeva kokkulangemise
katastroofi prohveti, revolutsiooni ja rahvamassi ürginstinktide trubaduuri
patendi välja ja naelutas selle käidavasse kohta üles.
Gailit ja kurg
Jätsime poeet Barbaruse oma suurlinna katsesarvi ja
katusepaiseid küürima ja läksime edasi, sest on veel Tartun
oleman lokaalid, kun jalutavad boheemtõbised preilid ja daamid ihalevail
rindel närbund roosid, ilusad kui hourid Muhameedi paradiisin, on
oleman lokaalid, kus põhjatute kohvikatalde ääril istuvad
haprad seitsmepuudased mimoosid, alatasa katlain villkoppadega liigutaden,
et põhja ei kõrveks jumalik keedis. Neid kodasid täidab
emantsipatsiooni vaim ja elukommete aateline puhtus, sellepärast otsib
asjatult rõveda vaatleja silm siin Astarothi märke, ehk phalluse
sambaid -- midagi sellesarnast! Ainult koidest aet täistopit kurg vahib
sulle melankoolselt kapi otsast vastu... Meie põhjamaa naise temperament,
tema erootiline kujutusvõim küünib nähtavasti vaid
täistopit kureni... Sellest siis see kure vaim, kes pugu õieli,
mainit lokaalen valitseb. Kuid vist on sellel kure juubeldamisel ju kooliajast
pääle, kui tütarlaps palub: "Ah, armas Jumal, küllasta
mind täistopit kurgedega!" ka teatavad sotsiaalpatoloogilised põhjused,
sest on ju teadusmeeste poolt kindlaks teht, et Soome sugu naised vähese
sigitamise suutega...
Istusime sellegipärast lauda, tellisime pool
vaati kohvi ja mati täis kooke ning tegime väikese cantus’ega
algust:
Oh, viige see Gripi pipile,
Sirulii, sirulii, ui tai ta!..
Kuid oleng uvven lokaalin ei meeldind meestele põrmugi:
klaasid jäid meist pooleli, sest kohvi oli maotu ja hall kui surnupesuvesi,
ent koogid koredad kui kuusekäbid, kuivad kui saepuru. August Gailit
olla tahtnud enne lahkumist sellesinatse lokaali päält omi pükse
kurele jalga ajada, et see kure kummardamine konkreetsema sisu omandaks,
kuid olla süüteo päält intiimtoaletin tabat... Kui
palju sellen legendin tõtt, kui palju valet, selle jätame tulevase
erapooletu ajaloouurija otsustada.
Liblikkerge poeet
Nii siis tallasime jälle tuld teed Verneri poole.
Olime elun rikastunud ühe pettumuse võrra rohkem ja jõudnud
lähtekohale. Istusime tusaste nägudega 1001 korda oma harilikku
igapäevast istumist Vernerin ja kirusime üldist väiklust
ja Eesti olude kitsust, et kui koivad lavva all välja sirutad, siis
tingimata oma lähema lavvanaabri konasilme riivad.
Oli pööraselt igav: peerutasime Inglise koitubakast
vilkat seitungi paberisse ja haigutasime nõnda, et lõvvapärad
olid valusad, haigutasime kuni pisarateni! Tuglas juurdles nähtavasti
mingisuguse probleemi kallal ja kortsutas kulme, August Gailit norutas,
ta paljas päälagi hiilgas elektri pirni all kui emailleerit kookuspähkel,
isegi muhelev Visnapuu oli tõsiseks jäänd, kahvatun näon
vaid õõgusid silmad kui tulised kohvioad, ainult Aleksander
Tassa oli ekstaasi sattund ja lahutas omi käsa kui Flandria tuulik:
oli komisjoni ärin näind haruldast antiikvaasi...
Ajaveeteks kraamisime omad pillid kotist välja. Mina
hakkasin häälde seadma oma Jeeriku toru ja August Gailit hakkas
oma väntpillile vanu kulund vilesid uute vastu ümber vahetama,
et mainit riistapuudega uut ja põhjalikumat võidukäiku
Taidijaskonna mainit suhete vastu ette võtta.
Oh, viige see Gripi pipile,
Sirulii, sirulii, ui tai ta!..
Kurnipoiss
Väljan pladiseb vihma ja sügispime Kadriöö
leemetab vastu mu kambri akent. Tuul undab lõõriden, ronib
kuutõbisena mööda katust ja räästalust, kobaden
roovikuid ja kratsiden krohvit seina. Täiskirjutet paberi ribad segi
raamatutega lavval, toolidel, põrandal ja isegi voodin, väljan
vihm ja tuule vingumine -- ei ole meeleoluga kiidelda. Sarnasel ööl
vaid istuda sõpradega pudeli virna taga ja visata viina kui merimees.
Ja on ka selleks nii mitu põhjust: esiteks, täna on Kadriöö,
teiseks, olen leidnud retsepti, kuidas pääseda kirjastaja, s.
o. kirjaniku kurjema vaenlase, meelevalla alt ja lõpuks täna
on Albert Kivikas’e viimane trening!
Herra välisminister Strandmann olla rääkind
kirjanikkude suurtest honoraaridest, kuid nagu vanasõna ütleb,
on igal asjal oma konks juures ja just kirjanikkude honoraari küsimus
on üks väga ja väga konksuline asi, sest suured honoraarid
seisavad ainult paberil! On sul kirjastaja käest mõni, mõnikümmend
ehk ka sadatuhat marka saada -- see tähendab üht ja sama, et kirjastaja
korra kuun sul ühe 500 margalise Vabariigi võlakohustuse pihku
pistab ja palub, et katsuksid sellega läbi tulla. See on ju avalik
saladus, et kõige rahatum inimene kogu maakeral on -- Eesti kirjastai!
Kuigi ta, ütleme nii oma vahel, mõni sadatuhat saab, siis tuleb
tal raamatukauplusi avada, mööblid osta, trükikodasid asutada
ja paberiladude alla raha mahutada... Sest kirjanikkude honoraariga on
aega: ega ta jänes ole, et eest ära jookseb! Kirjanik on harjund
piskuga leppima! Ainuke lohutus on sul: kaasa tunda, kuidas sinu "leivaisa"
äriliste operatsioonide piirid laienevad... Pole siis ka imeks panna,
et häämeelega oma tööde väljaandmise nende aegade
pääle edasi lükkaksid, mis pärast matuseid tulevad.
Seda enam, võid selle pääle kindel olla, et sõber
Tuglas seda asja siis palju hoolikamalt talitab kui sa ise omal eluajal.
Kuid tänasest pääle pööran
teise lehekülje! Olen otsustand üle minna naturaal majapidamisele,
produtseerida ainult saaduste vahetamiseks. Homme avaldan kuulutuse ajalehin,
ehk küll juba täna olen vastu võtnud kaks tellimist: rätsepmeister
Osvald Joahim Nadelhoseni ja tema auväärt abikaasa ning seadusliku
naise Sophie Vilhelmine kuvvendama poja Karpentarius Oleanderi viiendamaks
sünnipäevaks tuleb mul ood kirjutada, mille eest rätsepmeister
mulle ülikonna õmbleb (3000 marka!) ja kingsepmeistri Adam
Papptalla ning talupoja neitsi Salme Amanda Roosililli abiellu astumise
puhul kirjutan epitalami, mille eest vahetuskaubana paari saapaid saan
(2000 marka!). Nii siis: adieu kõik kirjastajad, katsun kord ka
korralikkude inimestega asju ajada! Soovitan kaasvõitlejatel, õieti
kaaskannatajatel, minu eeskuju järele talitada.
Sääl nagiseb trepp, uks läheb lahti
ja lävele ilmub August Gailit kogu oman ulatusen. Ta on täna
veel pikem ja näost kollasem kui harilikult. Gailiti selja taga silman
veel teist kogu, kellel mütsilott kuklan ja palitu krae kõrvuni
üles venitet, ehk küll, kurja ilma pääle vaatamata,
palitu ja kuvve hõlmad vestini lahti. Ah, see ju ongi tänane
abiturient, kirjanduslik Kuigatsi mees ja kurnipoiss Albert Kivikas! Tema
pärast ju see tänane istumine!
Kurnipoiste treening
Istusime lauda, s. o. istusime lauda mina ja Gailit,
kuna Kivikas aupaklikult nurka kükitas. Lavvale tekkisid pudelid ja
tegime ühed väiksed klahvid. Gailiti äsja raseerit lagipää
kumas elektri pirni all majesteetlikult nagu Mithra ülempreestril,
ja minu lagipää -- noh sääl on veel veidi rohkem udemeid
kui Albert Kivikasel nina all! Taas tegime väiksed ning tuju tõusis.
Trening algas pääle. Lasksime Kuigatsi meest kummardada ja "kratzfuss’i"
teha, köit mööda kõndida, üles ja alla ronida.
Gailit sirutas omad pikad koivad välja ja muheles: "Kurnipoisist saab
asja, kurnipoisist saab asja"... Lõpetime plastika seansi ja alustime
'i.
"Kuule, kurnipoiss", sõnasin ma, "sul on
suur suu ja kikkis kõrvad. Sellest sinu pahed: kõik, millest
meie tühjad pääluud sinu juuresolekul kumisevad, armastad
sa nooti panna ja omal viisil publikumile ette kanda. Et aga publikum räägiks,
et vaadake: sääl lavvan istuvad ja prassivad pahe isad Eesti
kirjandusen, August Gailit ja August Alle, kes on kirjutand paar novellikogu
ja paarkümmend luuletust, nad on kolmkümmend aastat vanad ja
nende paljad lagipääd kumisevad tühjusest kui kuivand kõrvitsad.
Ent vaadake seda väledat kurnipoissi Kivikast,
imetlege tema spontaanset loomingut, õppigem tema "raamatutegemise
kuntsi": ta potsib neid kokku kui kurnipoiss puulabidaga porikupitsaid
maantee äären. Ikka manifest ja raamat, lehm naisele härg
makku ja juba kaks!
Pääle selle kaebab sinu pääle
Visnapuu, et sul olla pahad moed, et oled liiga teind Momendi meestele,
Henrik Visnapuule ja Richard Rohtile, sest kõik, mis sina nüüd
oma manifestin ilma pasundad, olla nemad teind juba seitse aastat enne
Kivikase tulekut. Oled Momendi meeste manifestid ainult oma futuristlise
sõnapraginaga kui tubaka veega üle puserdand ja Kivikase patendi
all turule saatnud. Sarnane teguviis ei meeldi mulle põrmugi!"
Selle pääle lõime taas Gailitiga
klaasid kokku ja tegime üks cantus. Klaasid hakkasid juba mahaaniliselt
kerkima. Jõime lõpmatuseni, jõime läiluseni!
Sääl muutus mu vis a vis istuja Ge läikiv päälagi
kollakas roheliseks ja siis täiesti lillaks; kogu tuba -- toolid, seinad,
elektri pirn ja isegi nurgan kükitai Kivikas muutusid lillaks. Mul
oli vist umbes sarnane tundmus, kui Marie Underil oma kaunist Inspiratsiooni
kirjutaden: nagu muheneks mu pääluu, laguneksid mu toa lillad
seinad, ma ise laguneks ja tõuseks lendu järele oma kambri
kadund laele.
Ja siis ärkasin sattuden jalgupidi sohu. Oli
kaunis päiksepaisteline ilm. Ühelt poolt piirasid minu maandumise
platsi kidurad männi jändrikud ja teisest küljest tihe paju
võsa. Säoltpoolt oli kuulda nagu tasast lapse nuttu. Seadsin
sammud sinnapoole. Käte ja küünarnukkidega eneselle tihnikun
teed tehen, jõudsin võsast välja. Otse mu een heinamaa
siilun oli vana, juba osalt kinni kasvand turbaauk, kuna veidi paremat
kätt heinaküüni tagant kesa ots pea paju võsani ulatas.
Turba augun istus kobrulehel väike alasti Eros,
kes, näppu suun hoiden, kibedasti nuttis. Äkki kuulsin küüni
poolt põrsaste röhkimist ja vingumist. Pöördusin
ja mis ma nägin! Mööda ülessongit kesa töllasid
lombaten Albert Kivikase lendavad sead, kuna karjasurad neile kividega
valu andsid. Kui ma taas turbaaugu poole pöördusin, oli nutja
Eros kobrulehelt kadund. Tema asemel istus väike alasti Kivikas oma
igivana pigimusta luige seljan kesk turbaauku karbonaadi nutski suun, mida
imeden ta ise haledasti ikkes.
Minu silma nähen hakkas korraga Kivikasel habe
kasvama. Karjapoisid tegid kesal kütist, Kivikas tõmbas vammuse
põvvest pergamendi rulli välja ja kirjutas novelli, kuidas
tulekahi oma põlevate keeltega taevast lakub; koirohu põõsan
saagis rohutirts ja Kivikas kirjutas kuulipritsi tärinast kui voki
ketrusest.
Siis jälle olin sattund tundmata suurlinna
tänavalle. Kesk kihava uulitsaelu aspeldamist nägin kusagil kirevat
kunstinäituse plakaati. Astusin sisse. Kogu publikumi tähelepanu
oli koondund ühe väljapand maali pääle. Pilt kujutas
hobuseraibet kraavi kaldal, kuna üleval taevan kollatas päike
võisilmana kesk valkjat pilvepudru ja otse raipe kõrvalt
raami seest kasvasid välja kaks Albert Kivikase karvast, päikese
järele küünitavat päkka. Pildi alla oli suurte, küünrapikkuste
tähtedega trükit: Igavene Päike, sa näed ju!...
Paljudel vaatajaist olid pisarad liigutuse pärast
silman. Minul eneselgi kippus meel ärdaks. Keegi vana provva läks
taksiga mööda. Pilti nähen vajutas taks tagumise kehapoole
vastu parketti, ajas koonu püsti ja puhkes huluma. Albert Kivikase
karvase, päikese poole sirutet päkad olevat mitu aega veel kogu
linna jutuaineks olnud. Kõik linna vanapiigad olevat magama minnen
ja luiseid sõrmi vastu kuivand rinde suruden salamahti õhkand:
"Oh seda armast, ärdasüdamlist poissi Albert Kivikast!.."
Korraga hakkas porikärblane ahjusimsil pirisema.
Viina hõng oli vist ta talveunest üles äratand. Lõin
silmad üles, kuid mis ma näen! Ahju otsan, talupojalik kaval
ilme näol, istub Albert Kivikas, kõigutab oma koivi, laeb kartuli
püssi ja teeb omale pükste eest võetud puust pööraga
maniküüri. Siis võtab ta kartuli püssi, sihib minu
pääle ja laseb. Midagi märga lendab mulle vastu paljast
otsaesist, mis mu unest äratab.
Vist on minu mansardi lagi hakand rängast vihmast
läbi jooksma, sest suur veetilk, külm kui Issanda silmapisar,
veeres üle mu otsaesise mööda ninarootsu alla.
Prohvet Ahjast
Aimata ette Gailiti ja Alle toodangut
siis, kui mul Gailiti ja Alle enese olemasolust aimugi polnud -- see on
vähemalt prohvetlik.
... juba mõni aeg on tegutseman
blokk, kes enese ülimaks ülesandeks on seadnud M. Underi, A.
Adsoni ja Kivikast ära süüa...
Friedebert Tuglas ("Postimees" nr.
326, 1920 a.).
Oli kord prohvet Maltsvet, Lasnamägi ja Valge laev.
Kuid vaim lahkus Maltsvetist Krimmi teekonnal, sest meie maal oli noil
ajul veel palju vennaste koguduse palvemaju, kun nii ilusasti lauldi, et
vaim ei raatsind seda maanurka maha jätta. Ja et Eestis teps enam
ei olnud teist prohvetit, siis hakkas vaim inimlaste keskel ringi vaatama,
kust leiaks hinge, mis oleks voorustega vääriliselt möbleerit,
et vaim võiks sääl omi Krimmi reisil väsind jalgu
puhata.
Ja siis juhtus noil päivil, et Ahja vallan
veata poisslaps ilmale tuli, kellele nimeks pandi: Friedebert. Ja see poiss
on ju maast madalast suure mehe märke ilmutand: oma sündimise
ajal olevat ta kulme kortsutand ja naerukurre huulil ämmamoorile vastu
muigand. Pärastpoole, juba jõmpsikana, on ta oma mänguseltsilistele
keelt ja rusikat näidand, kui need tead Friedebert’i asemel kogemata
Priiduks juhtund kutsuma.
Aja jooksul sai poisijõmpsikast laiakaabuga
noormees, kes ümber rändas lilleliste meeleolude ultramariinin
ja melankoolia ookerkollan. Ah, millised on need meeleolud kesk mosaiigina
kirevaid maastikke, ümbritset emailleerit liudadena sinerdavist järvedest,
mille kohal ujuvad pilved kui hõbekoonlad. Põllud rulluvad
kui kirjud lindid mäest üles, mäest alla; jõed veerevad
kui helmepaelad mööda luhamaid, kaduden madalikku piirava metsa
kui tumerohelise pitsi taha. Ah, milline kaduvuse traagika, kui öö
tullen algab tähtede tulimäng! Kuu liigub hõbedase kettana
üle öise maastiku ja tähed vilguvad kuldmedaljoonidena armsama
sinisiidisel rinnal. Ah, balsameerida need igatsuste verevad õied,
mis lõhnavad öö süngete varjude ringin! Kuu, hõbedane
kuu, võta mind ühes avaruste rüppe, sest mul on kitsas
siin maisel keral ja ääretu valu pigistab mu südant!
Ja see sündis, et vaim lendas parajasti kui
nahkhiir kuust mööda. Ja ta kuulis noormehe palvet ning mõtles:
"Et milliste ilusate igatsustega noormees sarnasel raskel ajal, kun sul
enam rebaseuruski aset ei anta. Inimeste lapsed on täiesti raisku
läind, kuid hullemad päevad seisavad veel een. Päästa
sellepärast lahti oma vöö ja võta kingad jalast ning
läki sellesinatse noormehe sisse."
Öelden nii asus vaim noormehe ärkli korrale.
Ning nüüd sündisid kummalised asjad. Laiakaabuga noormees
kõndis mööda külatänavaid, turuplatse ja kohvikuid
ning sõitles rahvast väen ja vaimun: "Häda teile, häda
kogu Eesti kirjandusele, millest teie vennaste koguduse palvemaja olete
teind, kun mängitakse orelit ja lauldakse Talle kiituseks hommikust
õhtuni ja õhtust hommikuni, sest nõnda ütleb
vaim, kes räägib minu suu läbi: teie laul on minu meelest
hirmus kui metseesli kisa, millega teie olete ära peletand mu ööpikud,
ja sellepärast tahan ma teid anda roppude meeste meelevalla alla,
kes kõrtsi lahti löövad minu koja müüride vahel,
kun peavad pudelid seisma kui oreli viled. Aga seesinane ei kesta mitte
igavesti, sest kui aeg täis saab, siis tahan ma teile ühe ärapäästja
läkitada."
Nõnda rääkis vaim noormehe suu
läbi ja rahvas oli üpris kohmetand ning kutsus teda Ahja prohvetiks,
sest tema esivanemad olid pärit Ahja vallast. Ja kui oli möödund
kümme aastat vaimu sissepugemisest, siis kujutas ennustai enesest
kehastet esteetikat, vaimu aristokraati, millist Eesti maakera veel pole
kannud. Kiu haaval oli ta püüdnud lahutada oma talupojalikust
karaktrist igasugu toorust, läägust ja vulgääri elementi,
esteetilist viimistlemist poleeriden hoolsa lektüüriga. Kuid
hüpertroofia viib sageli atroofiale ja see, mida kui esteetikat reklameeritakse,
on tihti kurioosumite esteetika -- eriti kui vastaste arvel niipalju lääguse
ja banaalsuse õli esteetilise ?estiga välja valatakse.
Oh, meri, mu meri!
Nii siis: kümneaastase vaimu vastuvõtmise
juubeli puhul oli Ahja prohvet korraldand ühe väga ja väga
esteetilise olengu. Lillelisen infernon oli ta üles löönd
oma vigvami. Telgi hommikupoolsen nurgan oli üles säet esteetiliste
kurioosumite altar, kun ta iga päev enne päikese tõusu
kui isehakkand hierofant ohverdas oma kaasvõitlejate, kirjanduslikkude
ja esteetiliste pääpaganate pattude eest. Kesk vigvami oli rikkalikult
kaet laud, sest sarnase tähtsa päeva mälestuseks ei tohi
külalisil söögist ega joogist puudus tulla. Ja siis hakkasid
ka külalised ükshaaval tilkuma. Noh, need vast alles olid tüübid!
Suurimad ninad, keda naine üldse produtseerind! Arusaadav: olgu tõusik
esteet või mitte, kuid ikka on tal otse füsioloogiline tung
suuremate nimedega vahekorda sattuda ja kui niikaugele veab, et mõnel
surematul viin pähe hakkab, siis oma klaasiga talle lähemalle
nihkuda ja sinasõpruse pääle kokku lüvva. See oli,
nagu juba tähendin, üks suurte ninade mena?erie.
Olid koon: Herakleitos, Aristippos, Epikuros, Aristoteles,
Plato, Ovidius, Catullus, Apuleius, Longos, Boccaccio, Shakespeare, Voltaire,
Baudelaire, Rimbaud, Beardsley, O. Wilde, Nietzsche, Zarathustra, Salomon,
Buddha, Konfutsius, Dalai Lama ja palju teisi. Õrnemat sugu esitasid:
Saaba kuninganna Balkis, Aspaasia ja -- Aino Kallas... Üks läbi
ja läbi aristokraatlik ja igapidi raffineerit seltskond, mida sarnasel
esteedil kui piduperemees mitte häbi pole oman kojan vastu võtta,
seda enam, et mõni neist ju mitmendat korda talle vaderiks olnud.
Külaliste kokkutullen, muigas peremees rahuloldavalt, sest sarnaste
nimede kokkuvoolu ei olnud ta isegi oodand. Kõik see tunnistas piduperemehe
rikkusest, aust, tarkusest ja hääst maitsest.
Istuti lauda ja algas külaliste võõrustamine
väga peenemaitseliste ja raffineerit kokakunsti retsepti järele
valmistet roogadega.
Algust tehti kergete toitudega, järjest üle
minnen raskemini seeditavaile. Esimesena kanti lavvale sääse
süljenäärme konservid lilletolmuga ja värsked tigude
katsumissarved marineerit eetriseentega. Siis tulid nuumat rohutirtsude
šingid, praet prussaka rasva seen, eriskummalised oma pikant maitse poolest
ja Kaarnanurme sinilille kõrvad Türgi ubadega. Selle järele
anti pääsukese pesi valge veiniga ja kilpkonna mune ahvi käppade
ja kaktuse salatiga. Ning lõpuks ujus vaagnaga pidulavvale kogu
selle söömingu hiilgenummer: Aubrey Beardsley "Mäe all"
elutseva valge ninasarviku must kärs, praet valaskala piimast valmistet
võiga ja garneerit Hesperiidide aia õuntega... Külaliste
vaimustusel ei olnud enam piiri. Jubilant oli oma esteetilise kokakunstiga
kõik teiste surelikkude siiamaalsed saavutused üle trumpand!
Vahetpidamatult kerkisid sätendavad bokaalid Niiluse hobuse silmapisaratega.
Kaelusteti vastamisi, joodi sinasõprust.
Jubilant oli püsti tõusnud. Ta köhatas
arglikult peosse, kuid meele tuletaden, et see ebaesteetiline, poetas käe
vargsi kõrvale. Mahe naerukurre libises üle ta tõmmu
näo huultele ja ta mesimagusa tembriga hääl helises kui
Maikelluke, libliku tiibadelt pudeneva tolmuna langeden kuulajate hinge
voltidesse.
Ta pidas kõnet: "Mu herrad ja mu daamid, kes meie oleme
kõik siia kokku tulnud, üks esteetiliselt kõrgesti harit
ja eliid publikum! Ma ütleksin pigemini: mu vennad ja mu õed
esteetikan, sest vaadake, et meie, need välja valitset, kes on jõudnud
sellesinatse suure esteetilise tõe äratundmisele, peame hoolt
kandma ka oma vähemate vendade eest, kes veel viibivad oma esteetilise
kasvatamattuse, tooruse ja vulgääride elukommete võrgun."
Ta laseb teenri oma vigvami tagaseinan ühe laiu eest ära lükata
ja sääl avaneb tuttav Svidrigailovi erstoraani interiöör
leti kõrval seinal rippuva Böcklini "Surnute saarega", mille
all lavva taga vis a vis istuvad kaks meest: üks pikk ja peenike,
teine lühike ja tüse. Lavval nende een vedelevad sinised seltersi
sifoonid ja paar klaasi. Pikema mehe päälagi hiilgab veel kui
päikse jumala ülempreestril, ent ta nägu on kitsaks kuivand
kui halli kitse jälg. Mõlemate silmaalused sinetavad ilmamurest
ja koon moodustavad nad ühe hiiglasuure melankoolia diplokoki...
Ahja prohvet köhatab uvvesti, koputab eneselle
vastu rinda ja jatkab: "Needsinatsed mehed sääl on Gailit ja
Alle... Minul, kui kõrgesti raffineerit tüübil, on otse
füüsiliselt valus neid vulgäärpoosiden istuvaid mehi
vaadelda..."
Ja talle vastas selle pääle melankoolia
diplokoki lühem pool: "Kelner, üks portsjoon "Adsoni ihu" hapukapsastega!"
Kelner libises kui vari üle põranda ja lifti august kostis
kajana: "Üks portsjoon "Adsoni ihu" hapukapsastega, extra, herra kirjanikule!"
Kolmekortsuga
fatalist
H o t e l du
N o r d
See oli üks nendest väikeste
provintsi linnade võõrastemajadest, kus kõike suurepärast
ning peent halvasti ja maitseta järele aimatakse.
Richard Roht.
I
Musta mantliga, kolm sügavalt värvit kortsu
otsa een ja Momendi roheline salatileht nööpaugun -- nii kujutab
boheemkonna kroonika Richard Rohti kirjanduslikku ilmaletulekut. Issand
halasta, milline õudne ja hirmuäratav vaatemäng ühel
väikelinna tänaval: päisipäeval tuleb sulle äkki
ümber nurga karmauhti vastu musta mantliga kui Rinaldiini kahekümneaastane
vaimuaristokraat ja anarkist romantik, kellel kolm sügavalt värvit
kortsu otsa een ja kes oma kollase noka Przybyszewskist ääreni
täis võtnud! Linnavalitsuselt olevat siis õnnetute juhtumiste
ärahoidmiseks ilmund sunduslik määrus tänava nurkadel:
1) voorimeeste hobustel olgu ravvad suun, et nad, liginevat rohelist hädaohtu
silmaten, naerden hirnuma ei saaks pahvatada ja 2), et kõik korralikud
kodanikud kandku enesega alati kaasas balderjaani pudelikest ja tükk
suhkrut vesti taskun, kuna linnavalitsus omalt poolt, nagu ikka suurel
koolera ajal, keedet külmavee anumad turgudel ja tänavatel välja
paneb. Sest tihti olevat kohtamisel Rohtiga, kes tol ajal liikund täis
kohutavat suurust mööda ülikoolilinna tänavaid kui
mahatõugat ingel, tulnud ette enneaegseid mahasaamisi või
jälle seda, et mõne väikekodanlise mammi pesamunad, mustade
hõlmadega kullist hirmuden, laiali veerend kui paterdavad pardipojad,
kes kisaga käpuli rentslisse lennaten, kes aga ka kaelapidi möödakihutava
voorimehe hobuse jalgu sattuden.
Oma kirjanduslikku revolutsioonilist tegevust
alustas noor anarkist kihlakuulutuse avaldamisega ajalehin, et Richard
Roht on selle ja selle aadelisoost preiliga kihlat... Milline kohutav sügavus,
milline algupärane fataalsus ajalehe tavalise kuulutusosa kuristikkude
kohal! Kas on juhtund midagi sellega võrreldavat revolutsiooni ajaloos,
-- vast ehk Bastille’i valdamine?... See on aastasadade kangelasmuusika
ah! ja oh! ütlemiseks tulevastele põlvedelle, mis lõi
kolmekortsuga fatalist oma ajalehen ilmund kosjakuulutusega aadelisoost
preiliga. Ja selle sündmuse fenomenaalsed järeldused: Eesti väikekodanlus
on selili maha rabat ja anarkist Roht vajutab oma põlvega ta korisevalle
rinnale, pareman käen ajamõõtjat hoiden, mille järele
ta anarkilisen kangelasheitlusen võidet vaenlase viimseid hingetõmbeid
loeb.
Kolmekortsuga fatalist
Ent ikkagi -- millised tüübilise tõusiku
talupoja appetiidikesed aadeli "sinise vere" järele selle "kohutavast
fataalsusest" nõretava noore ilmapurustaja anarkisti revolutsionääri
juures! Esiti noore anarkisti kihlus aadelipreiliga ajalehe kuulutusosan
ja selle järele meeleolude ning novellide familjaarne sinasõprus
ainult "siniverelistega", igasuguste mõisapreilidega, paruniprovvadega,
graafidega... Mul on juhus olnud juba ennemalt mitte kirjandusen, vaid
tegelikun elun kohata selle aadelitõbise anarkisti sarnase väikekodanlise
tõusiku "sinise vere" juubeldamist. See oli ilmasõja esimesil
aastail suureman Volga äärsen ülikoolilinnan. Ollen üliõpilane,
olin kodukooliõpetajaks ühe poola soost tõusiku miljonääri
N. perekonnan. Poolamaa vallutamise järele sakslasilt 1915. a. valgus
üle kogu Venemaa laiali hiigla kupatus igasugust suurt ja väikest,
rikast ja läbipõlend Poola aadeli. S. linnan, kui ühen
suureman tsentrumin, oli noid ka hää hulgake. Ja iseenesestki
mõista, et miljonääri N. kui suure Poola patrioodi võõrastevastuvõtlikud
uksed olid avat kõigile vaeseksjäänd Poola parunitele
ja läbipõlend graafidelle. Väljamaa veinid ja suurepärased
õhtusöögid, ehk, võib olla, veel enam lahke majaperemehe
isik, kes oma paremehe kohuseks luges igal vastuvõtmise õhtul
külalistele kaartidega tuhandeid maha mängida, meelitas läbipõlend
"siniverelisi" suguvendi niipalju kokku, et eenkojan püsis ikka aadelimeeste
saba. Tõusiku miljonääri perekond muheles õndsan
joobumusen, sest ainult mõtelge: ometi viimaks on jõut nii
kaugelle, et oman majan on aristokraatline salong... Kuid sellesse tõusiku miljonääri
aristokraatlise salongi meeleollu lõi julm saatus paar rumalat dissonanssi
-- mõned läbipõlend graafid ei olnud majaprovva selle
au väärilise leidnud olevat, et tema een ka tänaval oleks
tarvilik kübarat sügavamalt kergitada -- ja "siniverelistele"
suleti miljonääri maja uksed... See ühe perekonna kurb pettumuse
looke tuleb mul ikka meele, lugeden Rohti fataalsusega prügitet kõnelusi
mõisapreilidega, paruniprovvadega ja graafidega: vaevalt küünib
ka selle aadelitõbise anarkisti romantiku familjaarne sinasõprus
"siniverelistega" kübara kergitamiseni tänaval! Ent milline suurtsugu
romantika, milline mässumeelne anarkia peitub sellen läbi eenkoja
võtmeaugu aristokraatide eraelu armatsevalt silmitsevan autori talupojalikun
pilgun!... Need Rohti anarkilis aristokraatliste tendentsidega novellid
oleksid nagu mõne vana mõisakutsari jutu järele kirjutet,
sest isegi toapoiss teaks oma herraste elust kindlasti palju huvitavamalt
ja sisukamalt kõneleda... Pastalde järele lõhnab kogu
see Rohti sulevarrest väljaimet aristokratism!
Milline rumal nali saatuselt: lasta sündida
õlgkatuse all sellel, kelle hinge suursugusemad ihad toapostena
hiilivad aadeli herrasmaja uste võtmeaukude taga... Milline kohutav
traagika: inimene tahab ihu ja hingega omast talupojalikust nahast välja
pugeda, ent see on nagu Nessose särk ihu küljen kinni ega mõtlegi
rebeneda! Ja kes päält vaatab seda nahastpugemise kangelasheitlust,
see naerab ja näitab sõrmega: ennäe naljameest!... Kuid
see on ju kõigi suurvaimude ühine saatus, et neid oma kaasaeglastele
arusaamatute kõrgete ideaalide pärast mõnitetakse, taga
kiusatakse, mudaga loobitakse ning Kolgatal ristipuule naelutetakse. Sellest
võib Roht lohutust leida kõigele ülekohtule, mis tema
vastu sünnib jumalavallatute ilmalaste poolt noil Momendi poseerimise
kantsi ärarikkumise päivil... Ent tuleb päev ja tund, mil
need kolm sügavalt maalit kortsu otsa een ja must mantel, mis katnud
aadelitõbise anarkisti maist keha, saab muuseumi numbriks rahvalle.
On ju kirjan kirjutet: ole ustav viimse tindi tilgani, siis tahan ma su
talupoja nahast välja kiskuda ja su pastalkanda aadelimehe kannused
kinnitada...
Siin ajalikun hädaorun tuleb aga musta mantli
ja otsa ette värvit kortsude pärast naljategemist kannatada.
Neist loobuda ei ole aga võimalik, sest kuidas saab muidu üks
"anarkist romantik" oma sisukehva minakest muust hallist väikekodanlisest
massist eraldada ja silmapaistvaks teha? Paratamatult pead karkudelle ronima,
otsaesiselle kortse värvima ja ennast musta mantliga drapeerima. Keegi
ikka ehk paneb tähele. Ei ole ju suuremat valiku võimalust
ühel kirjanduslikul revolutsionääril oma karjeeri alustamiseks.
Pärastpoole võib ka ühest osast mantli ja otsaesisega
seot geniaalsuse attribuutidest loobuda, sest "soliidiks" saades muutub
revolutsionääride juures nii mõndagi...
Ah neid kirjanduslikke ja poliitilisi karjeriste revolutsionääre,
kelle käremeelsus harilikult lõpeb kas vesiveski kolu juures
või trahteriperemehe valge põlle taga!
Ah seda inimlikku närusust!...
II
Roht on pidand omal kümneaastasel kirjaniku
arenemisteel nii mitmele kirjandusvoolule lõivu maksma. Algusen
oli ta ("Igaveses labürindis", "Üksinduse meeleolud" ja "Siluetid
ja dekoratsioonid) Przybszewski sümbolismi suuresõnalise paatose
sisukehv harrastai. Sellest siirdus ta väikese põike järele
realismi ("Hing ja veri") ameerikalikult fataalsete kinolintide traagiliste
episoodide kokku traageldamisele ("Kolm näokatet"), kunni ta lõpuks
leidis oma tõsise kutse poolharitlasest publikumile suvepuhkuse
ja raudteelektüüri produtseerimisen. Selle enam kui kahtlase
väärtusega kirjandusliigi hulka kuuluvad tema hilisemad teoksed:
"Minevik", "Hümnid Paanile" ja trükimusta ootav "Väikelinn",
millest katked ilmund "Päevalehe" lisan ja "Tallinna Teataja" joone
all.
Kuid nende sagedate dekoratsiooni vahetuste pääle
vaatamata püsib Rohti loomingul siiski haruldaselt ühtlane iseloom.
Rohti teost tunned juba pääliskaudseltki lehitseden, olgu ta
missugusest kirjandusliigist tahes. Kuidas seda seletada? Siin on mõõduandvad
väga mitmed silmatorkavad põhjused. Esiteks tuleb tähendada,
et Richard Roht on meil kõige subjektiivsem kirjanik, et Richard
Roht on üldse äärmiselt kitsa avalduspiiriga subjektiivne
kirjanik. See on tema kui kirjaniku kõvem külg, ent ühtlasi
ka suurim pahe. Vaadelgem lähemalt tema teoste aadelitõbist
kangelasseeriat: K o n r a d,
R e i n O r g e n,
J u h k a m s o n,
H e r b e r t H e l t,
k u n s t n i k
D r e v e r k, V e r n e r
M o l l, kõiki noid fataalselt nimetuid rändajaid, teekäijaid,
pagejaid, -- eks ole nad kõik ühed väikesed Richard Rohtid...
Roht oskab ainult nende alter ego’de kaudu tõlgitseda omi kohutava
sügavuse pääle prätendeerivaid mõttemõlgutusi
ja meeleolutsemisi. See üle sümbolismi kuristikkude kõrgetel
sõnakarkudel kõndiv kangelastüüp on ühiseks
ja ühendavaks selgrooks kõigile Rohti teostelle kirjandusliku
?aanri pääle vaatamata. See musta mantliga ja kortsun kulmudega
mööda metsamaid ja maanteid karkudel kõndiv kangelastüüp,
nii läbi ja läbi ülespuhut ning tühja täis kui
ta ka kirjandusen tundub, on siiski oma veidrate effektide pääle
vaatamata elujõuline olevus, sest tema taga seisab Richard Rohti
maine isik kõigi oma vooruste ja pahedega, keda ta, kui nii võiks
öelda, novellin või romaanin ainult repräsenteerib....
Kuid niipea kui Rohti minakangelane metsaüksindusest herrasmajja või
lossi põgeneb ja sääl mõisapreilide või
paruniprovvade seltskonda satub, muutub situatsioon väljakannatamatuks,
sest tekib p s ü k o l o o g i l i n e
v õ l t s. Rohtil on teise isiku hingeelu sellen
liikuvate teo ja tahtejõu
impulsidega ning mitmesuguste meeleolude virvendusega kui just mitte kõigi
seitsme, siis vähemalt kuvve pitseriga kinnipand raamat. Ta ei oska
säält midagi välja lugeda pääle mõne paberi
ja tindi järele lõhnava fraasi. Sellepärast painutab ta
vägivaldselt kõik need kangesti peened aadelisoost daamid oma
ainsama kirjandusliku minapsükoloogia liistu järele. Kõik
need nooblid daamid tegutsevad ja meeleolutsevad kui aristokraatlise seeliku
eest pükstest loobund Rohtid.
Nähtavasti on Roht ise ka sellest hakkand aru
saama, sest oma hilisematen teosten püvvab ta võimalikult vähe
tegemist teha dialoogidega ja kõrvalkujudega, neid ainult söega
skitseeriden, kui see just paratamatu on. Tema "minakangelane" peab sellepärast
ka osalt just kirjandusliku loomistöö puhtehnilisil põhjusil
seltskonnast põgenema ja metsaelu ning üksindust harrastama,
kun ta vabalt võib anduda oma hämarate kannatuste ja naiivide
appetiitide pihtimisele ning lüüriliste meeleolude tõlgitsemisele.
Ühtlasi avaneb tal sellega ka võimalus suurima menuga ära
kasutada oma kirjandusuande tugevamat külge, s. o. looduse kirjeldamist.
Üldse võiks Rohti loomingu kohta väita, et sääl
on väärtuslikku just niipalju, kui palju leidub meeleolurikkaid
looduse kirjeldusi. Kõik need mantlid, kortsud ja kargud aga võiks
Roht omale hoida isiklikuks läbiajamiseks, sest nad ei huvita lugejat
mitte põrmugi. Nende ainuke teenus on autori naeruvääristamine.
Selle põhjal olen koguni veendund, et meil
kehva proosamehe Rohti näol on kaotsi läind võrdlemisi
hää kuigi kitsapiiriline luuletai, sügislooduse kuldkollaste
meeleolude tõlgitsei. Ma usun, et ta oleks lüürika alal
hoopis meeleolurikkamaid loodust kujutavaid värsse võind taguda,
kui seda teeb, näiteks, Ridala. Pääle selle oleks luuletuste
nõudlikum tehniline külg, nagu rütm, riim ja kindel vorm,
talt võimaluse riisund kõiksugu mantlite, kortsude ja karkudega
enese kahjuks ja lugeja tüütamiseks nõnda vabalt tegutseda.
Ühtlasi oleks ta sellega oma hinge päästnud ka kõrvalkujude
ja dialoogide psükoloogilisest võltsist. Ent ka siin oleks
edaspidise arenemise juures sureks takistuseks olnud maitsekehvus, millest
Rohti sagedased labasused tingit. See on aga juba orgaaniline viga, mis
ennast arstida ei lase. Ja sellepärast on, võib olla, meie
lüürikalle ikkagi õnneks, et Roht temast eemale jäänd
ja oma minakangelastega Eesti proosat edendab. Muu sean olgu siin kohal
tähendet, et pääle sageli õnnestand looduse meeleolude
tõlgitsemise on veel üks kaaluv põhjus, mis mind sunnib
Rohtin ikkagi proosametsa äraeksind luuletajat oletama. Vaadake: harilikult
on need ikka luuletajad, kes oma südamedaamide auks ja silmarõõmuks
salme taovad. Proosamehed talitavad teisiti: nad lepivad pühenduse
raamatu eenlehele trükkimisega. Rohti kui proosamehe man on see aga
vastuoksa: ta vorbib viimasten teosten omast südamedaamist kui täisverd
luuletai, -- kahjuks küll ainult proosan...
Nii kirjanduslikud pahed kui ka voorused on Rohti
loomingun püsivad. Päämised neist oleksid:
p s ü k o l o o g i l i n e
v õ l t s ja
m e e l e o l u r i k k a d
l o o d u s e
k i r j e l d u s e d. Ühiseks teljeks aga, mille ümber kogu Rohti
loomingu äärmiselt kitsas subjektiivne maailm keerleb, on musta
mantliga fataalsuse kohutavate kuristikkude kohal kõrgetel sõnakarkudel
kõndiv "minakangelane", kelle otsaesist palistavad kolm sügavalt
värvit kortsu... Sellega on seletatav kogu Rohti toodangu haruldaselt
ühtlane ilme.
III
Oma kirjandusliku neitsilikkuse tõi Roht ohvriks
sümbolismi Don Juanile. Sellen boheemlase vabaarmastuse abielun Przybyszewski
kangelastega sünnitas ta kaks tütart: "Igaveses labürindis"
ja "Üksinduse meeleolud" ning ühe poja: "Siluetid ja dekoratsioonid."
See on, kõigi oma puuduste pääle vaatamata, väärtuslikum
osa Rohti kirjanduslikust järeltulevast põlvest, sest pärastised,
juba kõikepidi seaduslikud ja ametlikud abielud on Rohtilt annud
ainult kirjanduslikke mulatte, metiisse, rohelisi papagoisid ja Jugendstiilis
aristokraate à la Herbert Helt või mööda maanteid
kuuvalgel ratsutav väikelinna Tonksu Jaan ja astroloogia maestro Verner
Moll... See ei ole mitte juhuslikult nõnda, vaid täiel määral
tingit Rohti kui looduse mitmekesiste meeleolude lüüriku ande
iseloomust. Sest Rohti "minakangelaste" kohta maksab üks ainus kirjanduslik
tõde: mida kaugemalle inimestest, nende maise hingeelu probleemest
ja dialoogest -- seda parem, mida sügavamalle üksinda metsa --
seda õigem!... Eemale oma kirjaniku ande suurimast pahest -- psükoloogilisest
võltsist ja lähemalle looduse meeleolude impressionismile!
Kõiki neid võimalusi pakub see ireaalsust ja hinge hämaraid
meeleolusid taotlev kirjandusvool, mida tunneme sümbolismi nime all.
Nõnda et Roht alustas oma kirjaniku karjeeri väga õnnelikult
valit orbiidin. Roht ei edusta küll sümbolismi puhtal kujul,
vaid see on tema juures, ja just toodangu väärtuslikuman osan,
tugevasti läbi põimit meeleolurikaste looduse kirjelduste impressionismiga,
kuid see ei teeks viga. Kui aga ainult een ei oleks noid sügavalt
värvit otsaesise kortse, musta mantlit ja autori aadelitõve
igavest palavikku!
Autori esiteos kannab sügavat ja paljutõotavat
päälkirja "Igaveses labürindis"... Olen ta mitmel korral
läbi lugend ja viimaks otsuselle jõudnud, et ega ta nii sitt
raamat ei olegi, nagu esialgul ühekordse lugemise juures näib
olevat. Kui mul, ütleme näiteks, mainit teose ja sama autori
"Mineviku" vahel valida tuleks -- ma ei kahtleks mitte põrmugi, kumba
eelistada. Igatahes morsroosaks või rebukollaseks ajaveete lektüüriks
ei ole too raamat kirjutet. Ja kohati, ma pean tunnistama, võib
ta koguni meeldida. Tal on ikka oma nooruslik trots man kogu meie väikekodanlise
ühiskonna moraali ja asjaajamise viisi vastu. Ainult poosikargud on
liig kõrged võet, nõnda et selle noore Wertheri hämarad
kannatused lugeja silmis naeruvääristuvad! Ja sellest on omajagu
kahju.
Et lugejat tutvustada selle "sügavmõttelise:
?aanriga, toon mõned read mainit kogu esimese, "Präluudiumi"
nimelise, novelli algusest:
"Ma olin õnnelik!
Sest ma olin üksinda.
Sügavas traagilises vaikuses kõndisin
ma metsa üksildasi teesid mööda ja mu hing kuulas kaugete
olemise häälede mõistmata mängu ja mu mõtted
rändasivad igaviku äramõistmise ning üleelamise radade
pääl.
Läbi lõpmata kannatuste ning puuduste
olin ma enesele siiski võimaluse raiunud elada omas üksikus
majas keset lõpmata metsasid ning lagendikka, kus vaevalt ükski
kõrvaline inimene mu tunnete hämaraid, mõõtmataid
ning muudele arusaamataid iseäraldusi segada võis.
See oli elu, minu kallis olemine!
Hämar, tihe udu lasus maa pääl, ainult
väikene värin raputas puude oksi. Kahvatu oli mu nägu. Mu
pilk viibis kõdunenud haavalehtede pääl, mis märjalt
halliks läinult surma surivad. Mu sõbrad! sosistasin ma, ja
igavese kannatuse raske värin raputas mu keha, läbi käies
mu närvidest ja südamest ja ajudest."
Sellen peitubki Rohti kui kirjaniku traagika, et
ta oma hämarate meeleolude mõõtmatuid sügavusi
ei suuda sõnan ega pildin väljendada. Lugeja peab seda võtma
nii öelda hää usu pääle, et selle ebamäärase
hämaruse taga ikka midagi sügavat ja traagilist on, mis autori
otsaesise kortsu veab. Kuid kahjuks on tänapäev maailm täis
Uskmatuid Toomaid, kes ei lepi sellega, vaid kirjaniku käest nõvvavad,
et ole hää mees ja luba ma vajutan oma pilgu su hinge haavadesse...
Siis ma ehk usun, muidu mitte. Ja selle pääle ei jää
Rohtil muud midagi üle, kui ennast kindlamini oma musta mantli sisse
drapeerida ja sügavamalle metsa padrikusse minna. Tundub, et Rohti
inspiratsioonil on võrdlemisi madalal see surnud punkt, millest
ta kõrgemalle ei tõuse. Puudub tõsise kunstniku inspiratsiooni
intensiivsus, mis hinge põhjan lainetavast hämarast emotsioonide
ja elamuste kaaosest looks illusoorse, kuid siiski usutava maailma, millen
liiguksid inimesed, elavad inimesed luust ja lihast, aga mitte papist mannekeenid.
Sellega just erineb loov kunstnik muust surelikkude massist, et ka teiste
surelikkude hingedelle omased traagiliselt hämarad ja teistele arusaamatud
meeleolud ainult tema juures seevõrd tihenevad ja liituvad, et inspiratsiooni
hetkel saavad looja hingeõhu läbi elavaks need seesmise irreaalse
maailma hämarate meeleolude ürgudu tombud. Roht aga ei pääse
oma hämarate meeleolude mõistmatust kaaosest kaugemalle, sest
puudub vaim, kes kaaosen korra looks ning vee maast eraldaks. Seda seesmise
ilma korralagedust ja inspiratsiooni puudulikkust püvvab ta välisilma
dekoratsioonidega, nagu musta mantli, otsaesise kortsude ja looduse kirjeldustega
maskeerida, mis tal osalt ka õnnestab.
Roht võtab Paaniga Võrumaal metsa maha
|