Ormusson tegi paar tiiru puiestikus. Mõtteis
lähenes ta varemeile, pööris Ingli sillale ja säält
tagasi Baeri sambale. Selle ees tõstis ta üllatetuna pää.
Metall-rauk istus oma tugitoolis, raamat põlvel
lahti, juuslokid kõrvadele vajund, ja näis lugevat. Kuid siis
kandis tuuleiil koltund lehe raamatule, aga vanamees ei liigutand, otsekui
puulehelt edasi lugedes. Ta näis võigas oma hajameelsuses.
Ormussoni silmad kandusid läbi pika allee,
mida mööda oli tulnud. See oli tühi, raagund puud seisid
liikumata, mõni koltund leht valendas maas, üksik jalutaja
siluett pelgus kauguses. Kõike looris sõnatu sügisnukrus.
Ormusson astus aeglaselt mõned sammud, peatus
mäe rinnakul ja vajus pingile.
Alt piiras ta vaadet pügat põõsasrida,
pahemalt poolt kirju, eksootiline torn, eksind kui kaugelt lõunamaalt
siia, paremalt poolt avanes linna katustik, aedade hall räbu ja üle
kõige tinane sügistaevas.
Siit ülevalt oli ta seda linna ikka armastand.
See pink ja see panoraama oli seot ta elus paljude mälestustega.
Siin oli ta istund noorukese põlves suvihommikuil,
mil harva läks magama enne päikese tõusu. Siin oli ta
kuuland alt aedadest ööpikulaulu, hingand jasmiinide uima ja
joobund rahvuslikust heroismist.
Ja siia oli ta hiljem tulnud pärast kireöid,
üksi, vaatand, kuis teispool jõge mõni suur puumaja
kui tungal põles, kuna linn magas, ilma ühegi hädakellata,
vaikne nagu surnud. (See linn oli noil aastail klassiline tulekahjude linn.)
Must suits tõusis sirgena avarusse, paistis kõrge hele tulesammas,
mille kõrval taevarannal ilmus punane päikese ketas, aga ikka
veel oli linnas vaikne... Ja see vaatlus oli pimestavas kokkukõlas
Ormussoni meeleoluga: see lõõmas niisama kui hiigla õitsituli,
kuid kõik oli vait tema ümber. Ta joobus, ta nautis sest pildist
kui Nero põleva Rooma kohal. Põles, sai hukka kõik
ta kirgede neelus, kuid ta ahmis ikka enam ja enam, -
armastust, kunsti, naisi, lillesid, - ikka küllastumatu,
ikka rikas, ikka pillates.
Kuid see ümbrus oli teda näind ka ahastavat
elu ja kunsti suures heitluses, mil ta hinge kandis kohutav askees. Ta
oli kui munk, keda mattis sügismust öö ta kongis, täis
kohutavaid nägemusi ning meeleheidet.
Nüüd vaatas ta väsinult ja nukralt
alla linnale.
Kesk linna kerkis Jaani kiriku tömp torn, kaugel
taevarannal Peetri kiriku lame siluett ja teisel pool hullumaja punetav
katus, ning nende vahel aedade hallid rägastikud ja telliskivist,
karrast ja papist katuste kandikud, halli taeva all rasked ning ähmased.
Kuid veel nüüdki armastas ta seda inimpesa
siit ülevalt, eemalt, vahemaa eraldetuna. Ta unustas viha ja vastikuse
mudaste tänavate ning tuimade inimeste vastu. Kõik kadus kuhugi
kaugusse, kõik paistis veel läbi mingi klaasseina. Ta tundis
ainult, et oli pärit siit ja seot selle linna ning taevarannaga.
Ainult mitte neid inimesi näha! mõtles
ta. Mitte tunda nende rumalust enese ümber, mis tõi otse füüsilist
valu! Mitte näha nende igapäevast askeldust, nende ajalehti ja
vürtspoode, nende laatasid, koosolekuid, pidusid ning matuseid! Mitte
trehvata neid advokaate, poeselle, lodjavenelasi, üliõpilasi
ja seltskonnadaame! Mitte minna raamatukauplustesse, kus unine kärbes
kõnnib aabitsa kaanelt testamendi kaanele ja teises toas istub idioot
ning kirjutab juhtkirja! Ainult veel siit vaadata seda linna -
ja siit veel armastada teda - valusa ning nukra
armastusega.
Ja ta hinges tõusis samasugune vaikne kurbus,
kui oli tärgand ta südames, vaadates Igavest Rooma ülevalt
Monte Pincio rinnakult.
Selle juures ei pannud ta tähelegi, kuis üks
inimkogu raagus puude all talle lähenes. See kõndis ruttu,
pisut ettepoole loogas ja kätega vehkides. Ta tuli, peatus mäe
rinnakul, pomises midagi enese ette, pööris ümber, nägi
Ormussoni, kergitas kübarat ja läks edasi, niisama ruttu.
Ormusson vastas vaevalt tervitusse, sest ta ei tunnud
seda inimest. Ta vaatas hajameelsena ta järele. Mehel oli kulund palitu
küüras keha ümber, palitu kaelus üles tõstet,
üks püksisäär katkise kamassi taha üles jäänd
ja luitund nokkmüts sügavale pähe litsut. Ta küljetaskud
olid nii täis topit, et riie oli selja kohal pingu.
Kuid vaevalt oli ta paarkümmend sammu edasi
läind, kui järsku ümber pööris ja jälle Ormussonile
lähenes.
Nüüd nägi see ta nägu. See oli
kahvatu, harva halli habeme udemega ja sinaka suuga, mis näis aegajalt
liikuvat. Ta müts oli nii silmile litsut, et mõlemad kõrvad
olid painutet välja, kahele poole pääkatte kõrvale.
Võõral paistis üles tõstet
palitu kaeluse alt määrdind rinnaesine, kuid kraed ega kaelasidet
tal polnud. Ka põuetaskud näisid tal midagi pingul täis
olevat, nii et ta keha paistis muhkline ja kühmline nagu paistetand.
Ta käiksed olid nii lühikesed, et luised, sinakad käsivarred
olid kaugele näha.
Ei, Ormusson ei tunnud seda hulgust. Ta arvas selle
olevat mõne kerjuse ja pistis juba käe tasku, et võtta
rahakotti. Siis aga kuulis ta võõra imelikku, madalat häält:
"Ma näen, sa ei tunne mind enam, Ormusson."
"Ei - " vastas Ormusson
kaheldes, puudutet võõra familjäärsusest.
"Aga mina tunnen sind hästi, kuigi oled muutund,"
jatkas võõras. "Pole ime, pole ime," kõngutas ta pääd.
"Sellest on juba viisteist aastat - eks ole?
Või rohkemgi veel?"
See peab olema mõni koolivend, mõtles
Ormusson põlgliku muigega. Kuid ta oli need viimseni unustand, nagu
oli püüdnud unustada kõike ebameeldivat oma minevikus.
Ta ei mäletand pea ühtki nägu ega nime. Kuid ta juhtus vahetevahel
ikka veel mõnd kohtama, mõnd postiametnikku, äriomanikku,
põllumeest või maa kooliõpetajat. Siis ei võind
ta iial mõista, kuid oli võind kord elada kaasa nii palju
rõõmusid ja muresid nende elatand, kivinend ning tömpund
inimestega. Ta nägi mõnd neist pühapäeva hommikul
lapsevankrit linnast välja lükkavat, kuna paks, piima-nõretav
naine kõrval tammus, söömapunt käes, -
need pildid panid ta läkastama.
"Me istusime siis kõrvu," jatkas võõras,
otsekui aimates Ormussoni mõtteid. "Kaks aastat istusime kõrvu."
[- - -
]
"Huvitav, et ainujumala usk pole kunagi nõudnud
ainukuradi usku. Monodemonism pole olnud iial ühegi usu tingimuseks,
kuigi see ristiusus peaks loogiliselt nii olema. Hoopis selle vastu, kirik
on ikka rõhku pannud kuradite paljusse ja mitmekesidusse. Tead sa,
kui palju elab demonoloogi Bodinuse järele põrgus saatanaid?
72 kurjuse vürsti ja 7.405.926 vähemat kuradit mitmesuguses aukraadis!
See on rikkalik kogu, mille vastu polnud kirikul midagi öelda. Veel
vähem tahtis kirik takistada rahva fantaasiat sel alal. Hoopis selle
vastu. Ta toetas oma poolt iga algatust ses sihis. Mida rohkem, mida koledamad
kuradid, seda parem! Seda rohkem oli tarvis kiriku abi!
Eriti on meie rahvas oma jõudu näidand
Kuradi hingeolemuse uurimisel. Kahjuks sündis see kõige tooremal
orjaajal ja ümbruses, kus me ei või nõudagi peenemat
ning valitumat mõttetööd. Kuid tähtis polegi saavutus,
vaid tendents. Võib arvata, et meie keskaegses kuratluse harrastuses
veel vana samanism edasi arenes. Ainult
ses harus kujunes mingi kompromiss endise ja uue usu vahel, sest et siin
kirik nii valjult ei valvand. Loe meie rahvaluulet, ja sa näed! Millised
kogud vanapagana, tondi ja krati jutte! Mis võiks kristlik rahvaluule
asetada selle kõrvale! Rahval on Kuradi nimetuseks tosin nimi. Mis
leidub Jumala kohta pääle ametlikkude, kiriku antud nimede! Millise
intiimi hellusega on liikund rahva fantaasia Kuradi isiku ümber! Ta
teab, et mitte ainult inimesel pole hää üksi olla, vaid
ka Kuradil. Nii näeme Saarema juttudes, et Kuradilgi on naine. Selle
madonna nimi on Babiloona. Ja sel perekonnal on poeg, kelle nimi Kurit.
Me oleme loond kuradeid, keda pole tarviski usule. Me oleme neid varieerind,
leidnud nende hulgas lõbusaid, robuste, inimlikult huvitavaid indiviide.
Me oleme nendesse suhtund psükoloogiliselt, asetand nad kohalikesse
oludesse, kuna vahekord Jumalaga on külm-ametlik, väljaspool
aega ning ruumi. See on lopsakas, iialgi tühjendamatu fantaasia, mis
avaldub meie kuratluse harrastuses. Eesti rahvas tarvitab igapäevases
elus kümme korda enam Kuradi kui Jumala nime. Kui me Jumala järele
otsustades oleme kristlased, siis oleme kuradite valgusel täiesti
satanistid. Ja me peame oma rahva fantaasia tendentsi Kuradi poole täielikult
ekspluateerima. - Saad sa minust aru?" hüüdis
Kobras kirglikul sosinal. "Mõistad sa mind? -
Ei, sa ei saa minust aru. Aga lase ma seletan. Ma ei väsi iial seda
seletades. Selles on koos kogu mu mõtte sügavus. Ja kui sa
seda ei mõista, siis ei mõista sa minus midagi.
Mitte sellest Kuradist ei kõnele ma, keda
tunneme seni ristiusu ja algelise rahvaluule kaudu. Ma kõnelen ainult
tendentsist, mis avaldub viimastes. Olen ikka tunnud lugupidamist selle
geniaalse idee vastu, juba siis, kui olin alles pime ja mu silmad sõgedad.
Juba lapsena meeldis ta mulle usuõpetuses ja jumalateenistusel enam
kui ükski muu mõte. Ma olin kui see näkist saand naine,
kes kirikus nägi, kuidas Kurat suikujate nimi kirjutas hobuse nahale,
nahka hammastega venitas ja pääd vastu müüri peksis.
Siis naersin ma, sest olin alles sõge! Tema üle mõtiskelles
kasvatasin hiljem oma fantaasiat ja harjutasin end aatelisele mõttetööle.
Milliseid horitsonte on avand tema geenius mulle! Ta on minus äratand
arusaamist teaduse ja kunsti vastu, sest kõik teadus ning kunst
on kuratlik. Ja seda kõike mõistsin ma juba siis, kui mul
polnud veel oma mõtet. Ta on minusse istutand kalduvusi kuratlikku
meditatsiooni ja õpetand vaatlema maailma ning olemasolu hoopis
teiste silmadega. Aastate jooksul on mu huvi ta vastu paisund intiimiks
sõpruseks. Ja ma võin tunnistada hooplemata, et tunnen Kuradit
isiklikult mitmes ja mitmes olemisvormis. Usu mind, nii on mu teated ta
kohta kõige otsekohesemast allikast! Ja nüüd tean ma,
et kõik, mis on minus, on pärit temalt, temas mina elan ja
temas mina suren. Mõtle siis järele sinagi!
On just tähtis, et Kurat pole saand rahvuslikust
olevusest rahvusvaheliseks. Kuid ühtlasi pole ta omandand ka ühegi
rahva juures kindlalt fikseerit kuju. Ta pole kollektiivne, vaid individuaalne
nähtus. Tema olemus pole kivinend üheski dogmas, üheski
kaanonis. Ükski Augsburgi usutunnistus ei määra täpselt
tema piirjooni. Ja ta ei nõuagi üldsunduslikku katekismust.
Talle on küllalt ainult meeleolust. Mitte kristlikku usutunnistust,
vaid kuratlikku hardust!
Kõik, mis tema üle kirjutet, on enam-vähem
isikuline, olgu siis herra Miltoni igavad lood või pappide vaimuvaesed
pamfletid. Võib koguni öelda, et kirjeldades tema omadusi on
oldud liig fantastiline. On liialdet Kuradile kõige mõnitavamas
mõttes. Ja see pole ime, sest seni on tema üle kirjutand ainult
vaenlased! On oldud lihtsalt tendentsiline, ühekülgne ja ülekohtune,
omakasupüüdest ning orjalisest alandusest Jumala ees. Temale,
keda on peetud vaenu ja vale isaks, on kõige vähem saand osaks
armastust ning õiglust. Kuula, ma küsin sinult, kas on ühegi
kristlase ligimese armastus ulatund Kuradi armastamiseni! Ja ometi on ta
meile rohkem kui ligimene. Vahest ainult Kaukasuse kainiidid on tema eest
Jumalat palund, teda sellega õieti alandades. Millistesse vastikutesse
asjadesse on kistud Kuradit, milles kõiges on teda süüdistet!
Teda on kasutet kõige närusemate patukeste vabandamiseks. Ta
on säälgi pidand olema süüdlane, kus pole kedagi süüdlast
pääle armetu inimese enese. Nagu huvitaks Kuradit tõesti
igaüht kiusata! Oh ei, inimene pakub talle üldiselt õieti
vähe huvitust. Tal on enesega küllaltki tegemist. Tal on selleks
liig hää maitse, et joosta iga pahelise järele. Kui tal
vahel leidub inimese vastu armastavat tähelepanu, siis ainult nende
puhul, kellest Goethe ütleb:
"Und hätt er sich dem Teufel nicht ergeben,
Er müsste doch zu Grunde gehn!""
Kobras haaris Ormussoni käest kinni. Ta käsi
hõõgus, ta silmad sätendasid läbi kasvava hämaruse,
kui ta sosistas:
"Kuid kõik ülekohus ei tähenda
Kuradi kohta midagi. Ta on seda ignoreerind. Ta on sellesse pöörand
vähe tähelepanu. Kuna Jumal enese kindlate piiridega on ümbritsend
ja igaüht nende muutmise eest kõige valjemalt nuhtleb, siis
on Kurat salliv ning häätahtlik. Ta ei takista kellegi fantaasiat.
Ta alistub sellele kui inimlikule nõrkusele. Ta ei kaitse armukadedalt
oma olemuse vorme. Ta lepib selle vormiga, mida suudab talle anda igaühe
fantaasia. Ta rõõmustab igast tõelisest püüdest
ja hääst soovist. Ta on armulik ja pikameelne. Ta ei tungi enese
isikuga pääle. Ta ootab kannatlikult. Ta ei janune avalikku austust.
Kui harva leiab ta tunnustust rahva geeniusena! Kuid ta ei pane seda pahaks.
Ta teab, et inimene on nõrk ja unustaja. Ta mõistab just
sellepärast nii hästi inimest, et temas endas on nii palju inimlikku.
Ta tunneb inimese nõrkusi ja pahesid, kuid ei tee neist suurt numbrit
nagu Jumal. Ta koguni toetab ja kaitseb inimest neis nõrkustes.
Ta ei hooli õnnelikest, vooruslikest ja häist. Oh, need saavad
tematagi läbi. Kuid ta mõistab nii hästi koormatuid ja
tagakiusatuid. Sest ka tema on pidand kandma sedasama saatust. Ta pole
asetand oma ainsusprobleemi inimesele kunagi teravalt ja kategooriliselt.
Ta lepib, et teda kumardetakse tuhandes teisendis, et ta on üldsuse
teadvuses alles greeka jumalate seisukorras. Kuid ta ei kannata selle all,
ta ei võistle, tal pole sallimatut egoismi nagu kristlikul Jumalal.
See pole talle tähtis! Jah, ta ei vihasta sellegi üle, kui inimene
isegi tema olemasolus kahtleb. Oh, ta tunneb ise nii hästi seda kõike
söövat kahkluse mürki. Ta jätab isegi selle võimaluse
inimesele vabaks. Ja, lõpulikult, see ei mõju ju ometi tema
absoluutsesse olemasollu. Kuid veel enam! On võimalik, et ta on
ainult tema enese ettekujutuse vili. Ta see oleks tema kõige imeväärsem
omadus. Millist aukartust peab äratama tahtevõim, mis on loond
tahtja enesegi! Mitte maailm nagu kujutlus ja tahe, vaid kujutlus ning
tahe kui maailm. Too vana hull filosoof, kelle sapine pilk ringles maailmas,
hakkas aimama asjade tõelist väärtust. Ta aimas, ta aimas,
aga ei usaland seda öelda..."
Oli läind hämaraks. Vilu tuuling tõmbas
paar korda läbi raagus puude. Oksad kõikusid kõledalt
ja kriiksuvalt. Mõned mustad lehed keerlesid istujate jalge ees
ja jäid siis liikumata maha.
Aga Kobras rääkis. Ta oli joovastuses.
Ta kõneles kui unes. Ta haaris aegajalt Ormussoni kätest kinni,
vahtis omil hullumeelse silmil ta näkku ning sosistas hingeldades.
Ja Ormusson oli andund ta voolavate sõnade
mõjule. Ta ei püüdnudki sest enam vabaneda. Ta tundis
ainult miskisugust kehalist ja vaimlist painet. Igalt poolt piiras teda
hullu meeletus. See tõusis raagus puist, ähmaselt paistvast
linna rägastikust ja süngest taevarannast. Ning idioodi hääl
kostis ta kõrvus veel ainult kui nõrk mänguriist ses
hulluse orkestris.
"On suur vale valitsend maailma juba aastatuhandeid,"
kähistas Kobras. "See on võlts käsitusviis Kuradist. Tingimused
selle arenemiseks on olnud kõige ebakohasemad. Kunst ja filosoofia
on jumalat idealiseerind, peenendand, süvendand. Kuradist pole keegi
hoolind! Keskaegne inimene oli selleks liig toores, et mõista Kuradi
peent olemust. Ta oli metslane, kes maitses inkvisitsioonist ja piinapingist.
Ja ta kujutles enesele Kuradit samasuguse metslasena. Luterus, kel olid
mõnesugused kavatsused usu uuendamiseks, ei leidnud Kuradi suhtes
midagi vaimurikkamat, kui virutada temasse vulgäärilt tindipotiga.
Milline naiivsus! Kurat on siamaale ainult keskaeg. Ta on Dante Inferno
ja Piisa Campo Santo fresko. Neis oludes ei võind ta edeneda. See
polnud tema aeg. Ta hoidis alles oma individuaalse ja sellega ka hingeelulise
olemasolu, kuna Jumal rahvusvaheliseks ja üldiseks saades ka hingeeluliselt
õõnsaks muutus. Kurat ootas paremaid, ilusamaid, lootuslikumaid
aegu! Nüüd on ka temasse puutumas filosoofiline mõte.
Temagi tuleb vabastada skolastikast. Temagi suhtes tuleb toime panna reformatsioon,
mis väärt tõesti meie aega. Ja kui ta nüüd lõppeks
saab universaalseks, siis leiab ta eest tõelise kosmopoliitilise
inimese kosmopoliitilise psüühikaga. Nüüd alles võib
algada pandemonismi suur kuldne aeg!
On tarvis peent ja sügavat hinge selle mõtte
mõistmiseks. Jumal on suure karka Jumal, tema riik on vaimust vaeste
päralt. Mitte nende hulgast ei leia Kurat enesele tõelisi mõistjaid
ja imetlejaid! Tema kogudus koosneb mõtlejaist, uurijaist, otsijaist.
Need on lähedal temale ja tema nendele. Neid ühendab see elu
mürgine janu, igatsuse ja kahkluse leek, mille mõistmiseni
ei ulatu iial need, kes kolm tundi nädalas kirikus magavad. Kurat
on selleks liig hingeline ja elastiline mõiste, et mitte kannatada
praeguse materialistliku ning väikekodanlise mõtlemisviisi
all. Tema traagiline poos on aristokraatlik. Mõista seda, ja sa
mõistad minu mõtet!
Jatkub Kuradi sügav, segamatu meditatsioon,
kesk avarust ja hääletust. Jumal lõi ilma ja jäi
magama. Kurat lõi ilma ning jäi mõtlema. Ta seisukoht
oma mitmesuguste kehastuste vastu, ta olemuse seisukoht olevuste vastu
- selle üle mõtleb ta. Leida kokkukõla
enese olemuse ja olevuse vahel, see on olnud ta püüd igavesest
ajast. Ah, temagi on igatsend lõpulikku vormi nagu Jumal. Temagi
on janunend absoluudi järele, kuid seda iseeneses ega mitte inimese
kujutluses nagu Jumal. Ka temagi oleks tahtnud lõpetada rännakut
ühest vormist teise, kuid tema nõuded on suuremad kui Jumalal.
Tal on olnud lugematuid juhuseid meelemuutmiseks, et esineda uuesti Jumala
kõrval selle vennana, Kuid kas selleks algas ta kord oma iseseisvat
olemasolu, oma suurt languse müsteeriumi! Tema õilis auahnus
käib suurema pääle. Tema unistuseks on, lõpetades
kord oma individuaalset olemasolu saada üldiseks, eraldumatuks kuratlikuks
absoluudiks. Kuid see peaks olema midagi täiuslikumat kui Jumal. Ta
peaks sisaldama kõiki hää ja kurjuse pooli, esitama kõiki
pahe ja vooruse tendentse ühel hoobil. Hää- ja kurjatundmise
puu on olnud alati tema sümbool. Ja kord tuleb see sünteesi päev!
Selle juures jätkem mõte, nagu oleks
Kurat kunagi olnud taevas Jumala ingel või vasall. Ei, see on vale.
Isiklikult saadud teadete põhjal võin kinnitada, et see on
vale. Kurat pole iial sõdind Jumala vastu. Tal pole mõttessegi
tulnud Jumalat tõsiselt võtta. Oh, tal on liig palju tegemist
iseendaga! Ta on näind kõike nagu läbi viirastuse loori,
ja nii on Jumalgi paistnud talle tihti ainult unistusena. Ning ses kahkluse
nebuloosas on ta mõte tihenend, selle uduspiraalid koomale kiskund,
ikka tihedamaks, nagu laotuse munarebu, millest peab sündima kord
päikene. Ja lõppeks, kui on tõusnud ta mõttepinevus
kõrgeimale tipule, sünnib sest kiirgav valgus-ookean, nagu
sünnib piksepilvis elektri tulimeri!"
Kobras lõõtsutas vaimustusest. Ta
oli üles tõusnud, kumaras Ormussoni poole. Ta kähises:
"Ja nüüd ütlen ma sulle oma mõtte:
me asutame uue usu, uue religiooni, uue kiriku. See oleks Saatana Kirik.
Tahad sa? Tahad sa?"
"Mina?" pomises Ormusson kui unest ärgates.
"Mis peaksin mina siin tegema?"
"Sina? Sina oled prohvet. Sina oled, kes hüüab
sõna maailma nagu tuleleegi. Sina teed imesid, et nad usuksid. Sind
nad kuulaksid. Sind - kui nad kedagi kuulavad."
"Ei," raputas Ormusson pääd. "See oleks
sinu teha. Sina oled tulnud sellele mõttele, sina pead ta ka teostama."
"Oh, ei ole minul sõnu hulga ees kõnelemiseks!"
ahastas Kobras.
"Siis kirjuta."
"Kas arvad, et ma pole seda teind? Vaata, vaata!"
hüüdis ta, kõigist taskutest paberikimpusid välja
kiskudes. "Vaata, siin olen ma kõik kirja pannud, mis olen mõtelnud
nädalate, kuude, aastate kaupa. Olen algand ikka uuesti ja uuesti,
jätnud pooleli ja algand jällegi. Siin on mu teos, mille nimi
on "Kuradi apoloogia". Ainult sellepärast polegi ma enam kaotand oma
mõtet, et olen ta kirja pannud. - Kuid
mitte nii ei peaks see olema!" õhkas ta. "Mitte niiviisi ei tuleks
seda kirjutada. Tulisõnu oleks tarvis! Välktähti oleks
vaja! Kuid mul pole neid. Mina olen vaene. Minu mõte ei jookse ja
sõna ei lenda. Seda peaksid sina tegema. Ja sina oskad. Aind ustakse.
Sina pole hull, nagu nad mulle on öelnud."
"Hull? On nad seda sulle öelnud?"
Kobras nikutas kurvalt pääd.
"On. - Kuid ma pole ometi
mitte hull. Ainult see mõte teeb mu meeletuks. Kuid milline mõte
ongi see! Mõistus pimeneb, kui ta pääle mõtled!
- Tahad sa mind aidata?"
"Ei!" vastas Ormusson, end otsekui millestki vabastades.
"Sa ei taha! Sa ei taha!" hoigas Kobras meeleheites.
Ta langes uuesti pingile ja vaikis silmapilgu. Siis haaris ta Ormussoni
käe ja hakkas jälle kirglikult rääkima: "Kuula, see
polnud veel mu mõtte viimne piir. See ulatub kaugemale. Selle viimist
piiri ei näe ma isegi. See kaob mu ees ääretusse, mille
poole ma jooksen, iialgi pärale jõudmata. Aga kuula, kuula,
nii kaugele kui mina näen!
Mäletad veel Jumala evolutsiooni paljujumalate
teenistusest rahvusliku ainujumala kaudu rahvusvahelise üldjumalani?
Seda teed käib ka minu Jumalkuradi võidukäik! Nagu Jahve
sai juutide rahvuslikuks ainujumalaks, nii saab Kurat kord rahvuslikuks
eesti jumalaks. Tema on see, kes annab meile jõudu, kes kasvatab
murdumatuks meie mõistuse ja käsivarre. Mõistad sa seda
unistust? Kuid siis, kui ta on võtnud kuju meie hinge järele,
kui ta on saand indiviidiks, kui on eland läbi selle arengu, mis tegi
Jahve iisraeli rahva keskel, - siis hakkab ta
tungima väljapoole meie rahvuse piire. Mõistad sa nüüd,
mis ma mõtlen? Ulatub su pilk üle selle perspektiivi? Mõtle,
meie ees on lahti maailm, meid juhib tulesammas kõrves, me oleme
messiase-rahvas, meie hulgas sünnib uus Jumal, kes pärib maailma!
Oh, mu ajud sulavad kuumusest, ainult mõeldeski seda!
Mäletad, samal kohal, kus istume praegu, unistasime
poisikestena nii tihti eesti rahvuse tulevikust. Me olime vaimustet, me
lõkendasime, meie p[laanidel polnud piire, me vaatasime alla linna
pääle ja tundsime: see on meie linn, selle ümber laiub meie
maa, kus elab meie rahvas. Meie rahvas! Milline tundmus valdas südame!
Kuid me olime kui juudid Egüpti orjapõlves, võõra
voli all, sest meil polnud jõudu ja meil polnud ühendavat aadet.
Nüüd olen ma selle leidnud. Mõtle, see on meie kultuur,
mis veereb kulutulena üle maailma. See pisuke maa on kord kui väike
Palestiina, mille paigad on pühad. See jõgi sääl
all on kui Jordan, mida tullakse vaatama kaugeilt mailt. Eesti rahva senine
ajalugu oleks kõigile tuleviku rahvastele vanaks testamendiks. Ei
iial pole olnud pääle juutide ühegi rahva saatus sarnane
kui meie oma!
Kui sina aga tahaksid! Kui sina aga tahaksid! Ma
kumardaksin sind. Ma ei tahaks midagi olla sinu kõrval. Ma oleksin
su alandlik Ristija Johannes või, kui tahad, Ristija Juudas. Ma
oleksin kui vari su kõrval, ainult sina oleksid ja mina poleks midagi.
- Tahad sa?"
"Ei!" hüüdis Ormusson järsku üles
hüpates. "Kui ma hulluks pean minema, siis luba mul teha seda vähemalt
oma retsepti järele! Ja miks kiusad sa mind? Miks ei pööra
sa mõne teise poole, keda need asjad rohkem huvitavad?"
"Või pole ma pöörand!" sosistas
Kobras kurvalt. "Kuid mis on sest kasu? Ma püüdsin alguses ise
teha propagandat. Ma esinesin igasuguseil koosolekuil ja kõnelesin,
tõsi küll, peidet kujul sest mõttest. Ma esinesin kirjanduse
seltsi aastakoosolekul, kuid viis liiget, kes olid koos, valisid mu ettepaneku
läbiviimiseks ainult seitsmeliikmelise kommisjoni, kes ei tulnud iial
kokku. Ma rääkisin põllumeeste seltsis, kuid sääl
kahtlusteti mind sotsialistiks; ja majaomanikkude seltsis polnud keegi
ristiusustki midagi kuulnud. Siis tahtsin ma oma "Kuradi apoloogiat" välja
anda; üks kirjastus kuulutaski seda kolm aastat, kuid ei annud ometi
välja. Siis pöörsin ühe suure päevalehe toimetaja
poole, et selgitada talle oma mõtte rahvuslikku tähtsust ja
paluda temalt kaasabi, kuid ta ei kuuland mind lõpuni, vaid ütles:
kuulge noormees, kas te ei rakendaks oma jõudu mõnesse tegelikku
töhe? Siis pöörsin veel ühe usundeist huvitet doktori
poole, kuid ta vastas kõigisse mu seletustesse: jaa, kui te Lembitu
usu kohta võiksite selgust saada... Nii võeti mind vastu.
Sina olid mu viimne lootus. Mis pean ma nüüd tegema?"
Kobrase hääl oli kurb ja katkeline. Ta
oli väsind suurest mõtte ja keha pingutusest. Ta mõtted
kippusid seginema ja ta kõneles juba kogeldes. Lõppeks vaikis
ta täiesti.
Nad seisid üksi pimedas puude all. Linn mustas.
Sääl süttisid tuled. Nad olid kui kuristiku ees, mille põhjas
vilkusid otsekui jaaniussikesed. Oli õudne ja üksik.
Ormusson vabises närvipingutusest. Ta oli kuuland
lõpuni oma uudishimu ja rahuldand võikuse tarbe. Nüüd
oleks ta tahtnud minna, valgusse, inimeste hulka -
isegi nende inimeste hulka, kes askeldasid sääl all. Oh, oli
nii umbne, nii pööritav, nii karmune selle hullu seltsis!
|