Looming, 1924, nr 9, lk 710– 713.
Albert Kivikas: Jaanipäev
Romaan, "Postimehe" kirjastus, Tartus 1924
Ööd peaaegu ei olegi. Lemmes hämaruses
annab üks päev teisele käe. Pööripäeva õitsemise
kõikvõimas kirg on kõrgimal tipul: valendab, roosatab,
ruskab, kirendab ja sinetab; mõhitab, vilistab, vidistab, kukub,
huilgab ja hõiskab. Küngastel on tuled ja trall. Tuli tervitab
tuld, talu talu ning maa maad. Ning maa tervitab päikest. Jaanipäev!
Tõuvili on maas, kuid heinategu pole veel
aland. Põllumees tõmbab hinge tagasi, et hääs lootuses
asuda kasvu ning kevadise külvi koristamisele. Inimene pole üheaasta
taim: vahepääl antakse tulevaaastasele rukkiväljale sõnnikut
ning hiirud kisuvad musklite pingutades selle vaosse.
Jaanipäev. Pööripäev. Seeme
on heidet; mis tuleb sest?
Maaseadus on asunikule maa kätte annud, lagedail
väljul valendavad juba esimesed rakendused; mis saab sest?
Nõnda tahaksin Albert Kivikase jaanipäeva–pööripäeva
romaani mõista kui eesti rahva ellu puutuvat rakendusromaani, kuna
küsimus, mis tuleb sest, jääb vastata järgnevate köidete
hooleks. Võtan nõnda "Jaanipäeva" siis ühe suure
romaani esimese köitena; mul puuduvad selle esimese köite järele
andmed pidada seda triloogia või mingi muu esimeseks romaaniks.
Miks nõnda, selgub arvustuse käigust.
Kuigi Kivikase jaanipäeva–romaani päim
lähtekoht on ühe suure rahvaosa &151; asunikkude
elurakendus, siiski asub käesoleva romaani tsentrum päristalus.
Ei ole veel selgesti lausut romaani otstarb ning suurim idee. Ons see suurte
päristalude allaminek ning asundustalude tõus? Ons see
mõisasulase–kantniku–popsi Jõõgu kui asunikkude sugukonna
mäkkeminek ning suure päristalu Saare Peedi sugukonna degenereerumine?
Vihjeid romaanis selleks on, näiteks lk. 23: "Jah, asunik ostab ära.
Asunik ehitab maja, harib põldu, soetab karja ja teeb pulmi, aga
oodake, kui ta jalad alla saab, ostab ta Killuste täku ja ka talu
tükis tagant järele." On ka sümptoome: Saare talu müüb
karja, müüb metsa, müüb vilja ning teeb esimese obilgatsiooni,
et ülikoolis käivale pojale neljandikku väljamaksa; suures
Killustes müüakse ka ning Tillureenu läheneb lõpulikule
pankrotile joodiku peremehe kaudu, kes end koguni oma tütre pulmas,
kes läheb asunikule, Jõõgu poja Tõnisele, mehele,
ära poob. Või sünnib asunikkude ning pärisperemeeste
perekondade ühtesulamise kaudu uus elujõuline põllumeeste klass? Ka selleks
on sümptoome: näiteks, naisevõtt peretütarde hulgast,
üliõpilane Ärni Jõõgu sugukonnas. Või
veel koguni kolmas oletus: nii asunikkude + talunikkude sugukondade ühtesulatise
= uue põllumeestest eraomanikkude allaminek, seega eraomanduse eluvõimetus
ning sotsialistliku ühiskonna tulek. Ka selleks on sümptoome.
Ju toob Tõnisest asunik, meelitet suuretalu aust ning teataval moel
kapitaalist, oma sugukonda parandamatu joodiku tütre ning üliõpilasest
Jõõgu poja Ärni ergud on lagastand surmav töö
ning kitsikus.
Peame kõige õigemaks teise oletuse,
asunikkude ning pärisperemeeste sugukondade kokkusulamise, kuigi Kivikase
eelmiste teoste järele võib oletada kolmandamat.
Nagu näeme, ei ole Jõõgu sugukond
mitte paljalt Jõõgu sugukond ning Saare Peedi oma mitte ainult
Saare Peedi sugukond, vaid esimene neist edustab asunikke, teine pärisperemehi.
Seega võiks romaani defineerida kui ühiskondlikku romaani,
mis lahendub kahe sugukonna saatuse piirides. Nõnda on siis kogu
romaanil, mille esimeseks köiteks oleks "Jaanipäev", õige
laialdased piirid.
Asume nüüd "Jaanipäeva" lähemalle
vaatlemisele. Nagu eelpool öeld, asub käesoleva romaani tsentrum
päristalus. See on Mulgimaa suur majoraattalu, Saare, kui nõnda
võib öelda sugukonna talust, mis läheb põlvest
põlve isa käest vanema poja kätte. See talu on traditsiooniliselt
tervik, see talu on omaette olend, omaette organism; kõik kuulub
sellele: väljad, hooned, loomad ning inimesed. Isegi patriarkaalne
peremees kuulub sellele ning see peremees toimib vaid selle talu, kui seesuguse,
võimul ning volil, pimesi päi, alateadlikult ning karmilt,
traditsioonipäraselt ning eksimatult.
Kuid uue ühiskondliku korra ning kultuuriga
hakkab ka suur türanniline muhenemine talus. Ta muheneb just temas
eneses peituvate talu au traditsioonide pärast; kuid need traditsioonid
on oma aja ära eland ning puutudes kokku uute ühiskondlikkude
nõuetega viivad need seesmised äraeland jõud talu degenereerumisele,
ühtlasi ka sugukonna.
Nagu eelpool öeld, on sarnase mulgi majoraattalu
peremees vaid talu volituste kandja, on talu sümbool. Käesolevas
romaanis on seda Peet, see kinnine, iseteadlik, auväärt, instinktipäraselt
tark eraldet indiviid, kel pole iialgi tarvis teiste nõu ega abi,
keda austavad ning kardavad teised, nagu ta talugi; see on tasakaalukas
tüüp, karm ja halastamatu nagu talugi, kes toimib alateadlikult,
traditsioonipäraselt, ilma et ta oleks omast isikust enesele küsimust
teind; see polegi õieti end tunnetand isik. Ning selle tüübi
enesetunnetamine, selle tüübi isikustumine, kus talle sigib esimene
aimus mingisugusest võõrast väest (lk. 337), kus ta mõtted
lähevad rändama imelikke, ennetundmatuid teid (lk. 336), kus
ta küsib: ons siis tõesti inimesel midagi tarvis pääle
enese tahtmise? (lk. 336), kus ta koguni hakkab nurisema kellegi kolmandama
vastu, kelle ees ta end nii imeväiksena ning abituna tunneb (lk. 345),
ning kus ta eneselle asetab küsimuse: mis olen ma siis kurja teind?
(lõpp) selle tüübi isikustumine
ongi käesoleva romaani päim psükoloogiline huvi. See huvi
on sedavõrd valdav, et ta jätab varju kõik teised probleemid
ning annab romaanile koguni psükoloogilise romaani mulje, kahjustades
teisi romaani huvisid. Selles on romaani tugevus ning nõrkus ühtlasi.
Ei selgu veel, mis see võõras võim
on, kuid niipalju võime romaani käigust näha, et uueaja
elu sissesead, uued kultuurilised mõjud ning ühiskondlikud
suhted murravad patriarkaalsed traditsioonid, hävitavad talu türannia
inimestele, hävitavad talu kui seesuguse Peedi elumõiste
ei võrdu romaani lõpul enam sellele talule, vaid pojale kui
sugukonna jatkajalle, seega sugukonnale, kuigi ta kannab oma tütarde
saatust südames, kuid siiski vaid sugukonna au seisukohalt. Talu aust
on saand sugukonna au.
Seda loeme Saare talust lk. 270: "Kas polnud teda
suur Saare talu algusest pääle kiusand, kas ei sundind selle
tumm ja iseteadev hääl seda talle pääle, et ta oma
naise vastu halb oli, kas ei tapnud see suur Saare lõpuks sootuks
ta Tiiu (naise), pimestades vanamehe kui saatan? Kas ei sundind see suur
Saare Peeti ka poega ja tütreid koolitama, nagu enese kiuste? Ja nüüd
oli ta purunemas, see suur ja vägev, mis inimeste üle valitses
ja nendele pääle sundis, mida nad omast sügavast südame
põhjast poleks tahtnudki."
Selgituseks olgu juure lisat, et kui Mulgimaal poegade
ja tütarde koolitamine moodi läks, siis Saaregi talu au nõudis,
et poeg saaks ülikoolitet ning tütred samuti. Konflikt isa ning
poja vahel, mis sellega lõpeb, et poeg talust lahkub oma neljandiku
osaga, on seega sisemiselt tuletet ning põhjeneb jonnil, kord öeld
sõna, olgu või lolluse vääramattuses; poja viib
isa vastu aga pääle kõige selle isatalu kõikolemine,
poja isiku eimikskipanemine.
Kui Saare Peedi isik romaani huvipunkti moodustab,
siis teised tema sugukonda puutuvad isikud on pääliskaudselt
joonistet, nõnda poeg Karla ja tütred. Sedasama võib
öelda ka Jõõgu perekonnast. Jõõk ise,
passiivne, algatusvõimetu "rändlind", nagu autor teda kirjeldab,
omab enam vähem tüübilisi jooni. Ta on kõige oma
algatusvõimetusega veel kõhkleja ning kahkleja, talle nagu
aetakse vägisi asuniku koht kaela, aetakse kaela nagu ka ehituslaen.
Ta uriseb kõneldes sellest, kuid sisemiselt on ta rahul, ainult
rohkem tahaks ta nagu maad. Muidu on aga asunikkudest põllumehed
ilma ja elu näind inimesed. Neil puuduvad kammitsasse panevad päristalu
traditsioonid ehk pärimused. Näiteks, Jõõgu poeg
Tõnis, kes on väljaõppind vasetreial ning kes nüüdki
külas omast "tehasest" unistab.
Kahjuks peab ütlema, et asunikke puutuv romaani
osa on liiaks kirjeldav, sündmused sisemiselt küllalt mitte tõendavalt
tuletet. Ja sellest on kahju, sest romaani päälkiri juhib tähelepanu
just sinna.
Kui oletada, et asunikud ning päristalud kord
peavad välja andma eesti põllumehe, siis ei näi olevat
asunikkude ning pärisperemeeste miinused ning plussid küll mitte
otstarvekohaselt kalkuleerit, et välja anda jaatavat summat.
Et romaani siht mitte ei ole veel selgesti lausut, sellepärast
on raske õieti otsustada, kas Kivikas on otstarvekohaselt kasutand
materjaali omas romaanis. Küll võib aga väita üldselt,
et Kivikas omab küllalisi tähelepanekuid sellest elust, millest
ta kirjutab, et ta
realistlikust
metoodist kinni peab; võib väita,
et Kivikas üldse kirjutab tähelepanekute põhjal, kuna
sisemine looming, see teose sügavam, see teose eelkäiv aste on
tegematu, on veel nõrk. Ning sise loomingu nõrkus võimaldabki
selle, et romaani üksikud episoodid ole küllalt kindlas ühenduses
üksteisega, et romaanis on palju täitematerjaali, et tõsine
romaan kipub võtma
följetoni maigu. Kui siia juure seltsib
veel mitte–küllaldane mõõdupidamise tunne, mis lubab
stiilist väljakukkuvaid fraase, sõnu, mida ei õigusta
teose hingeline kirg, siis kahjustab see väga romaani ning teeb selle
raskesi loetavaks.
Nende kahe olulise puuduse vastu omab aga Kivikas,
nagu öeld, terava silma, omab ka teatava annuse vestmisandi. Väga
hää on, näiteks, Tillureenu joodiku permehe surma mõjutamine
selle vaese sugulase Osmiku onu meelitada tahtva ning kiitleva naiviteediga.
Kui veel iseloomustada Kivikast kui romanisti, võiks
sellegi teose puhul öelda, et Kivikast juhib instinkt, kuna ta intellekt
ei ole eriti tugev. Võiks öelda, et Kivikasel tuleb ilmsiks
teatava
lüürilise
meele puudus, mida vajab üks suur romanist.
Kuid kõige suurem pahe on Kivikasel hoolimattus
enese anni vastu, ainestiku ning stiili viimistlemise laiskus, osalt lohakuski,
sest millega seletada, et ühel päeval kaks lahkuminevat ümbruskirjeldust
antakse, näituseks lk. 49 ja 69, valmima hakkavast rukkiväljast
ning mustendavaist rukkinapradest. Leidub neid teisigi.
Kõigi tunnuste järele kuulub Kivikas
idealistlikkude realistide perre. See realism on tingit meie noore riigi
rakendusest, olukordade stabiliseerimisest ning usust sellesse stabiliteeti.
Mainit realistide hulgas märkub Kivikas kui osav vestja ning sündmustiku
kombineerimisvõimuline kirjanik. On tunnuseid parandamattuid, on
parandatavaid. |