Looming 1925, nr. 10, lk. 834-838.
August Alle: Laul kleidist helesinisest
ja roosast seelikust
Noor-Eesti Kirjastus, Tartus 1925
Alle ei ole rahul. Ei ole kunagi rahul. Aga on seda
varem kunagi olnud. Tol ajal, kui helesinine kleit ja roosa seelik olevik
olid. Ja ka ainult nii rahul, kui seda harilikud konfliktid oma ego’ga
ja dilemmad kahe magneedilise pooluse vahel lubavad. Kuid sellest on jatkunud,
et sellest ajajärgust laul on kujunenud, mis edasi kõlab, kuigi
temas kleidi ja seeliku värvid lõpupoole ikka rohkem ja rohkem
hämarduvad.
Laulu lugejale jäävad nad algusest saadik
hämarateks. Lugeja võtab neid riietusmomente bona fide,
ütleb, et nad kord kunagi on olnud, ei astu nendega aga mingisugusesse
kontakti. Seks ei anna autor ka võimalusi. Ta nimetab oma luuletust
lauluks kleidist helesinisest ja roosast seelikust, kuna luuletus ise ei
kleidist ega seelikust ega ka neid riideid kandvatest isikutest palju ei
ütle. Ta laseb neid oma läbielamuste keskelt mõnikord
läbi vilksatada kui värvilisi plekke, mis dramaatiliste poliitiliste
sündmuste seas ja pärastises elu hallis monotoonsuses ikka ainult
natuke saavad paista ja lõpuks kahvatama peavad. Tühjad käed
ei haaragi pärast omas suures resignatsioonis enam nende järele.
Ning tühjuses reageerib sapp. Alle ei ole rahul.
Kleit helesinine ja seelik roosa
noist kahest valima pean kelle,
sest armsad mõlemad mu südamelle
kleit helesinine ja seelik roosa!
Vist oleks õndsam eneselle
truuks jääda nii kui bernardiin
keskajal palvetaden aian sellen
Kolmainsale, tonsuuri pleekiden.
Kaks kleiti: helesinine ja roosa,
et süda noorustule leekiden
mul sulab põvven nagu margariin.
Noor ilmapõlgur, õlal pelleriin
pöet puie, põõsastega piirat
teid
noid mööda kloostriaia liivaseid
kui vari endamisi jalutand
ja süda rahutu tal valutand:
ah, kahe silmapaari akvamariin
On kohat preilisid ja noori leski,
ning paljudega kestnud tedremäng,
mil vahel tagatipuks kahelegi säng,
ent kaks ei unune vist iganeski:
kleit helesinine ja seelik roosa!
Sellega algab laul kleidist helesinisest ja roosast
seelikust. Jätan kuusteist reflekteerivat rida vahele ja tsiteerin
edasi:
Kleit helesinine ja roosa seelik,
üks armas hingele ja ihule
on teine kallim patuselle,
sest tuju räbal, kas või roni katuselle
tuult tallavalle järgi kihule!
Nii noorelt ollakse ju ülemeelik:
liig palju juureldakse naise hingega,
mis ainult aluspesu moodiäri
korseti, siidisukkade ja kingega.
Mees õnnis see, kes ealgi ei päri
kui padi pehme puhast pööri,
kes võtab naist kui väikest voodilooma:
ei vaja tema püstolit, ei nööri
klosetti minna ennast ülespooma...
Ei ole naisel hinge! Enne inimest
lõi Looja vormi liivaterale, puulehele,
ent hinge puhus sisse ainult mehele,
ja Aadamaks sai savimullast kest!
Kuid Eevale sai hingeks kuvves meel,
meest petta oskus, sivvu keel!
Siin selles poeemi alguses on kogu August Alle olemas
omas viisis, oma tõekspidamistes. Siin on tema konfidentsid ja tema
credo.
Kas endine või pärastine, ainult selles
seisab küsimus. Mis edasi arenev poeem läbielamistest pakub,
sellest räägin natuke hiljem, siin konstateerin, et helesinine
kleit ja roosa seelik enam pea sugugi ei figureeri, luulet kuidagiviisi
enam ei mõjuta, et olgu siis alatoonina, kui vast õige ergale kõrvale
kuuldav.
Aga nagu öeldud, selles alguses on Alle täielikult
sees. (Üsna vormilise külje kohta olgu kohe öeldud, et ma
kohati tema interpunktsiooniga nõus ei ole.) Kui meie Alle lahmakustega
tuttavad oleme, siis ei peaks meid ka eksitama banaalsus ridades:
sest seda võib võtta kui eneseirooniat kõige selle
hariliku terminoloogiaga, mida noor iga oma tundmuste edasiandmiseks tavalikult
tarvitab.
käib samasuguste ekspressioonide liiki, kusjuures tal aga akvamariini
ees üks silp puudub.
Kuid nüüd konfidentsid, et
käivad sisuliselt niisama puberteedi ajajärku, kus arvatakse,
et sugutsentrumite avaldustel pea kosmiline ja üldsust ilmatu huvitav
tähtsus on.
Kui veel juurelisada, et Looja "hinge sisse puhus
ainult mehele, ja Aadamaks sai savimullast kest",
siis on see niisuguses formulatsioonis niisama üsna noore mehe credo.
Ja meie ei tea mitte, kas ta noore Alle credo on või praeguse oma,
sest autor on omas poeemis need sundivad lülid andmata jätnud,
mis ühte või teist kindlasti lasevad järjeldada. Ei tea
mitte, kas ta ühe endise tõekspidamise üle naerab. Ning
Alle on lugeja heatahtlikkusele otsustada jätnud, et siin ikkagi tegemist
on eneseirooniaga, sest muidu on samasugustele tulemustele tulnud
Weininger ,
Strindberg ,
Nietzsche ja teised ainult halli ajukoore ilmatu kulutamisega,
kus see kulutamisprotsess mitte üheainsa lõpptulemusega, sententsiga
ei lõppenud, vaid haruldase sõnakunstiga appertseptsioone
vabaks teeb, sisemiste võitluste sügavat ilmet kannab, kus
kohavat viha on ja armetut armastust, pildirikkust, laia zhesti, teravamat vaatlemist ja hallutsinatoorilist nägemist, sõnadel
kaalu ja rauda, sammudel raskust ja ulatust, külmade tõelikkuste
teraskõla ja prohvetlikku paatost ühe sõnaga: lugejat
köitvat loomisprotsessi on. Kusjuures lõpptulemus hoopis väiksema
tähtsusega. Sest hoopis teistsuguse lõpptulemuse juure võivad
teised täielikult samasuguse elokventsi ja temperamendi kaudu jõuda,
teiste läbielamuste ja teistsuguste saatuste kaudu.
Kui Alle meile ainult ühe sententsi annab,
meid aga sententsi ettevalmistavast protsessist ilma jätab, siis peame
järjeldama, et tal see üks endine credo on, mida ta nüüd
enam tähtsaks ei pea. Tal võis tähtis olla, oma endist
"mina" karakteriseerida. Kuid, nagu öeldud, ta jätab selle tumedaks
ja paneb meid juurdlema. Juurdlemine ei ole aga luulele mitte kasuks, luule
tähtsamaks elemendiks on tema spontaansus vastuvõtus, mida
analüüs ja refleksioon takistavad.
"Laul kleidist helesinisest ja roosast seelikust"
on jaotatud nelja ossa, mis annab ühe neljaks jaotatud perioodi autori
elust. Nagu juba enne tähendatud, ei figureeri ei helesinine kleit
ega roosa seelik selles perioodis palju. Ei ole ka probleemi arendamist
kahe üheväärilise külgetõmbe magneedi suhtes.
See oleks igatahes probleem olnud, mis vast polügaamilistel maadel
vähemaid või teistsuguseid konflikte tooks kui siin, kus religiooni
ja eetika teistsugused juured ikkagi õige sügaval meie olemises.
Aga ka sellest probleemist läheb August Alle mööda. Ning
meie ka siis ühes temaga ja jälgime siis seda neljas järgus
antud ala, kõnnime temaga kafeesse, kus hetkeks igapäiseid
mõtteid mõtleme, oleme revolutsioonimöllus, ilma et
end oma tundmustega angažeerida, sest sõnad
"saladiplomaatia", "marodöörid", herrasmehest "rasvamagu", "sest rahval
kannatused käinud üle jõu", "sa ole tervitet, aeg punalippuden,
aeg suurim, enneolematu julm kui revolutsiooni püha, pulm" jne. kõlavad
liiga tuntuina, liiga palju omal ajal ajalehtedes kuulduina; ainult mõnikord
lööb lause sekka, mis õilsast metallist taotud nagu
See teine periood on kirjeldav, katkeliselt kirjeldav,
õigemini: kokkuvõetult refereeriv. On nagu sissejuhatuseks
millegile. Temas ei hõõgu seda, mis essentsi all on, mis kas või
opponeerideski kaasa paneks elama. "Er ist nicht unbedingt genug" oli keiser
Wilhelm II krahv
Kellerile
Liliencroni kohta öelnud ja seega näidanud,
et see prototüübiline dilettant ometi kord ühe tõetera
suutis leida. Ja "ta ei ole mitte küllalt tingimata" tahaks suurema
põhjusega Alle kohta ütelda, kes ka selle ajajärgu hirmsat
võluvust meile ei suutnud suggereerida ja ka lootust ei täida, et
see ajajärk aluseks on, mille peale midagi ehitatakse, sissejuhatuseks,
millele muud järgneb, kui samasuguselt katkeliselt käsitatud
episoodiline peatumine reflektoorilises kokkuvõttes. Ning ta lõpetab
selle ajajärgu lausega:
Au igavesti langend vendadelle !
Mis ju ometi fraas on, fraasiks saanud tema igavese
kulutamise tõttu. Ja fraasiks jääb juba sellepärast,
et inimsugu mõne aastagi järele armastab unustada, igavikust
kui poeetilisest litsentsist rääkida lubades. Kui August Alle,
kes omas õiglustundes muidu nii fanaatiliselt fraasi vastane on,
siis paneb see lõpp siin juba võõrastama, et pärastpoole segasele
tundele maad anda tähele pannes, kui palju Alle igasuguse valepaiste
vastu raiub, ise aga valepaistelisi kõnekääne omaks võtab,
uskudes, et nad ka teiste meeles sisuga täituvad, kui ta ise nende
sisu tunneb.
Järgnev osa on olevikule lähem. Kannab
lokaalkoloriiti, mis aga mitte erinev ei ole kitsaste miljööde
omist. On arvepidamine tavaliste nähtustega, seltskonnaga, sapine
ja kibe räsonneerimine August Alle ei ole rahul. Sa oled nõus,
mõnikord ei lepi mitte üsna tema vast ühekülgse hindamisega,
siis aga põrkad salmide vastu, kus fantaasia looma asub:
Ent kusagil on ookeanil avarused,
on kauged rannad, saared, valged laevad
ning palanguten punetavad taevad...
Ent kusagil on suure linna avatlused:
sääl auto ruigub läbi kärarikkaist tänavaist
lakkking nii väike kannab kergejalgset naist
madonnat pigemini vist küll Thaïst...
Selle taga seisab juba igatsus, tunne, mis pieteeti
nõuab ja valmisolekut kaasatundmiseks rajab, ning sa pooldad ka
kaustilist antiteesi:
Ja seisad lõpuks poeedi ees, kes refleksioonest
vabana lüürikasse paenutab iha ja tunde :
Auklise ja halli pilvevoodri vahelt
veeres kõlinaga telliskivi katuselle
kuu kui suur ja haljas hõberubla.
Mõne meeleolu melankoolselt kiheleva
katkikriimustuna nagu sääse kubla
vajutaksin vastu seda külma vaske.
Sest siin ei eksitagi hõbedast vaseks saamine,
siin domineerib tunne ja annab end jalamaid edasi.
Neljas järk tõuseb. Siin on tundmuse
alatoon kõige tugevamini kuulda, mõnituste alt ja arvustuste
alt, ja sa lased end kaasa tõmmata, et küll kohati jälle
tagasi põrgata, kuid lähed leplikult ligi, maitsed mööda
minnes mõnda idülli, näed mõnda gigantiliseks minna
tahtvat pilti, põrkad jälle tagasi mõne liiga aktuaalse-polemiseeriva
nähtuse ees, kuid tunned ikkagi hinge, seda allelikku hinge, kes rahul
ei ole, kes tasandavat mõõtu ei tunnusta, mitte kõigekülgselt
ei taha vaadelda, ennekui otsusi teha, kel tugev sõna valmis ka
väiksemate tähtsuseta asjade kohta.
Ja helesinine kleit ning seelik roosa? Nad on pea
ununenud. Ja mis nad õige meisse puutuvad? Tant de bruit pour deux omelettes!
A. Vabbe on raamatut väga kaunilt illustreerinud.
Kaanepilt annab imelikul viisil mingit assotsiatsiooni "Struwwelpeterist"
või
Wilhelm Buschist , igatahes millegist, mis kaugel minevikus on,
nähtud lapsena, aga sellena ka kadunud sensatsioonidest.
Teiste illustratsioonideta ei suuda ma enesele raamatut
sugugi ettekujutada. Nad täiendavad seal, kus meie puudujääki
konstateerime, suure intensiteediga ja mõjuvad oma sensibiliteediga
spontaanselt ja sageli meisterlikult. |