Teated 

Teade


Arhiiviandmed
Viide H I 9, 206 (13)
Täisviide H I 9, 206 (13) < Märjamaa khk. – Anton Suurkask (1896)
Viite osad Kogu:H IKöide:9LK1:206LK2:Pala:13
Kogumisaasta(d) 1896
Kogujad
Nimi Sünniaasta Märkus
Anton Suurkask
Pala päritolukoht Läänemaa
Teksti sisu
Objekti liik kivi, mets, hiis, puu
Muud märksõnad ravimine, ohverdamine
Žanr topon, uk
Jututüüp Ristilepik või Hiiease Vanakubja talu põllus, ravimas käidud. Samuti Virtsu mõisa läheduses oleva ohvrikivi juures. Vaade mõisa põllul ka kaks ohvrilohku, kus ravimas käidud
Pärimuskohad
Koht 1
Objekti nimetus Virtsu mõisa ohvrikivi
Vana maakond Läänemaa
Kihelkond Hanila
Vana küla Virtsu
Täpsem asukoht mõisa krundis mere ääres vaagnasuuruse lohuga
ERA kood Han_Virtsu_03 ?
Uus maakond Lääne maakond
Uus vald Hanila vald
Uus küla Virtsu
Koht 2
Objekti nimetus hiielohud
Vana maakond Läänemaa
Kihelkond Märjamaa
Vana küla Vaimõisa
Täpsem asukoht Vaimõisa mõisapõllu
Uus maakond Rapla maakond
Uus vald Märjamaa vald
Uus küla Vaimõisa
Koht 3
Objekti nimetus Ristilepik
Rahvapärane nimi Hiiease
Vana maakond Läänemaa
Kihelkond Märjamaa
Vana vald Vaade
Vana küla Vaimõisa
Vana talu Vanakubja
Uus maakond Rapla maakond
Uus vald Märjamaa vald
Uus küla Vaimõisa
Tekst
Vaade vallas, Vanakubja talu põllus on üks lepik, mida mõned Ristilepik ja mõned jälle Hiieasemeks kutsuvad. Sääl kasvab ka üks vana tamm veel, mis hiiepuu olevat. Ennevanaste olnud neid tammesid mitu. Vanad inimesed peavad praegusel ajalgi veel neid kohte pühaks, iseäranis maa-aluste ja kõigesuguste haiguste arstimiseks. Selleks võetakse riidehilbakas, pantakse soola ja üks vana kross sinna sisse ja minnakse siis sinna hiietamme juurde; aga kõigist nägemata ja neljaba õhtul. Sääl keeritatakse soolanutsakat - pääle seda, kui haiget kohta sellega kolm korda on vajutatud - vasta päeva kolm korda ümber pea. Siis seotakse nutsakas hiiepuu oksa külge, sülitatakse veel kolm korda nutsaka pääle ja öeldakse: \"Sitt, pask, mine sinna, kust sa oled tulnud!\" Siis käändakse kanna päält ümber ja minnakse, ilma tagasi vaatamata kas jookstes ehk jälle käies kodu poole. Juhtub aga ta kogemata ehk mõne vaimlise pettehäälitsemise läbi tagasi vaatama, siis ei saata mitte omast haigusest lahti, vaid see tuleb veel kõvemine tema kallale.
Sarnaseid riidenutsakaid soolaga täidetud leidsin ma sagedaste siin ja sääl Läänemaa nukkades, küll hiiepuude oksades ja küll ohvrikivide pääl lohkudes. Ühe ohvrikivi pääl Virtsu mõisa krundis mere ääres leidsin ma 101 tervet ohvrinutsakat, ise veel need, keda ajahammas oli juba puruks jüranud, ja seda puru oli kivi ümber üsna hea kord. Et sellel kivil ilus, vaagnasugune auk pääl on, sellepärast on sinna auku ka pudelitega vett kantud, et arstimine seda vägevam oleks. Muidu ei lähe keegi ohvri ehk maaalustekivi juurde, sest selleläbi kardetakse säält mõnda paha haigust külge hakkavat. See kõik näitab, kui väga jäme ja tugev see ebausukammits veel on, mis Läänemaa rahvast tugevaste köidab.
Siis on veel Vaade mõisa põllul kaks lohku, mida rahvas Hiielohkudeks kutsub. Need lohud olnud vanal ajal vett täis ja. Pühad hiiepuud kasvanud ümberringi, millest nüüd enam jälgegi ei ole.
Lisaandmed
Sisu kommentaar PP 2017
Tööprotsess
IDkood (Koobas) 29017
Sisestaja Reeli Reinaus
Sisestuskuupäev 03.04.2017
Lisatud 03.04.2017 14:36
Viimati muudetud 18.09.2019 15:59
Andmed Kivikeses
Säiliku viide H I 9
Säilik ERA-11150-58973-35146
Pala ERA-17092-55577-54132