Teade
Arhiiviandmed | |||||||
Viide | H I 9, 691/2 (115) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Täisviide | H I 9, 691/2 (115) < Hargla khk. - Anton Suurkask (1896/1898) | ||||||
Viite osad | Kogu:H IKöide:9LK1:691LK2:692Pala:115 | ||||||
Kogumisaasta(d) | 1896, 1898 | ||||||
Kogujad |
|
||||||
Teksti sisu | |||||||
Objekti liik | kivi, puu, hiis | ||||||
Tegelased | vaimolend | ||||||
Jututüüp | Ohvrikohtade hävitamine Koivakülas | ||||||
Pärimuskohad | |||||||
Koht 1 | |||||||
Objekti nimetus | Hargla kirik | ||||||
Vana maakond | Võrumaa | ||||||
Kihelkond | Hargla | ||||||
Vana küla | Hargla | ||||||
Koht 2 | |||||||
Objekti nimetus | ohvrikohad | ||||||
Vana maakond | Võrumaa | ||||||
Kihelkond | Hargla | ||||||
Vana vald | Koikküla | ||||||
Tekst | |||||||
H I 9, 691/2 (115) Ohvri kohtade ja hiie puude hävitamisest Koivakülas. Hargla kihelk. Koivaküla vallas on mõni küment aastat tagasi, palju ohvri kohtasid ja hiie puid olnud, kus inimesed ohvertamas ja palvetamas käinud. Nende kohtadele pidanud talurahvas mitmesugusid ohvrisid viima, et vaimusid mitte pahandada, nagu kõigest uudse viljast ja värskest söökidest. Kui seda mitte pole viitud, siis jäenud kas mõni inimene haigeks ehk surnud jälle mõni elajas ära; ikka midagi õnnetust on juhtunud. Sellepärast viinud inimesed üsna hoolsaste ohvrisid. - Viimaks on sellest ohvertamisest ja ohvri kohtadest ka Hargla õpetaja Hallmann teada saanud, kes sedamaid hobused lasknud etterakentada ja Koivakülasse sõitnud. Sääl otsinud ta need ohvri kohad ja puud üles, ajanud ohvertajad inimesed sinna kokku ja käskinud neid ohvri puusid maha raiduda, kuid keegi pole esiteks julgenud püha puude külge kirve hoopi lüia. Siis võtnud õpetaja ise kirve oma kätte ja löönud esimesed hoobid hiie puu tüvele, nii et laastud lendanud. See teinud talumehi ka nii julgeks, et nad õpetaja vastutamise pääle pühad puud maha raidunud; niisama hävitatud ka ohvri kohtasid ja kiwa. Nüüd viinud õpetaja kõik ebausulised ohvertajad kirikusse, kus ta neid sarnase ohvertamise pärast valjuste noominud ja kui need tõutanud ohvri kombet maha jätta, võtnud ta neid armu-lauale. See armu-lauale võtmine sündinud iseäralikult - ühel tööpäeval, kunas nüüd rahvast pole mitte ühtegi kirikus olnud. - Siiski aga pole õpetaja kõiki ohvertamise kohti saanud ära hävitada, vaid veel mitmed kohad jäenud alles, kuhu inimesed ikka veel ohvertama käinud, aga hästi salajalt. - Õpetaja kohta, kes pühad puud laskis ära hävitada, jutustab rahvas nõnda, et vaimud saanud õpetaja pääle selle üle väga pahaks, et õpetaja puhad puud on ära lasknud hävitada. Sellepärast olevat üks vaim kord õpetajalt kõrist kinni haaranud ja teda õige tubliste pigistanud. Pääle seda näinud kõik, et õpetaja kael katkine ja rakkus olnud, mis mitte sugugi pole tahtnud enam ära paraneda. Õpetaja proua olevat siis vanade küla naeste käest käinud abi palumas, et õpetaja kael jälle terveks saaks. Kui küla nõia moorid oma abi andnud, siis on õpetaja kael ka kohe terveks saanud. - Sestsaadik, ei ole õpetaja vanu pühapaikasid enam üles otsinud ja neid hävitamas käinud, sest ta pole neist mitte midagi enam teada tahtnud. |
|||||||
Tööprotsess | |||||||
IDkood (Koobas) | 16704 | ||||||
Sisestaja | Mihkel Samarüütel | ||||||
Sisestuskuupäev | 12.03.2003 | ||||||
Lisatud | 20.06.2012 17:27 | ||||||
Viimati muudetud | 21.06.2018 13:09 | ||||||
Andmed Kivikeses | |||||||
Säiliku viide | H I 9 | ||||||
Säilik | ERA-11150-58973-35146 | ||||||
Pala | ERA-13219-53119-69120 |