Teated 

Teade


Arhiiviandmed
Viide H I 9, 627/30 (84)
Täisviide
Viite osad Kogu:H IKöide:9LK1:627LK2:630Pala:84
Kogumisaasta(d) 1896, 1898
Kogujad
Nimi Sünniaasta Märkus
Anton Suurkask
Pala kogumiskoht Võrumaa, Karula
Teksti sisu
Objekti liik rist, mägi, mõis, kelder, kalme
Tegelased nõid/ravija, isik
Muud märksõnad hukkamine
Žanr muist, topon
Jututüüp Anne- või Anomägi või Brigandimägi, kus hukatud talutüdruk, kes mõisnikust rase, nimetatud nõiaks, raiutud pea maha ja põletatud
Pärimuskohad
Koht 1
Objekti nimetus Annemägi
Rahvapärane nimi Briigandi mägi
Vana maakond Võrumaa
Kihelkond Karula
Vana vald Karula
Tekst
H I 9, 627/30 (84)

Anne mägi.

Karola mõisa põllus on üks suur ja järsk kõrge-mägi, mida Anne mäeks kutsutakse, mõned nimetavad seda ka Ano mäeks. See mägi on muist põlluks küntud, muist aga seisab alles metsa al, kus suured puud kasvavad. Sääl puude all, mõisa pool mäe serval on üks suur võlvitud haud, või surnu keller, mille keskkohal võlvi pääl, üks suur raudne rist seisab, mille pääl järgmised saksa keelsed kirjad veel näha on, mis küll väga vanad ei ole, sest et see raud rist sinna on kümme kond aastade eest pantud: - Ruhestaette der Familie von-der-Brueggen. Et sarnase nimeline matuse paik selle mäe pääl on, siis kutsuvad inimesed seda mäge ka veel Brigandi mäeks. - See Brueggen, kelle sugukonna matuse plats sääl mäe pääl on, olnud endisel ajal Karola mõisa omanik, mis tema surma pääle ära müitud. - Tähtsam jutt selle mäe kohta aga on järgmine: "Vanal ajal olnud Karola mõisas üks orja tüdruk, mis oma ilu poolest kõigest mõisnikude preilidestki üle käinud; ta olnud nii ilus, et kusagil pole tema sarnast enam leida võinud. Selle ilusa orja tüdruku nime olnud Ann või Ano. Et see tüdruk nii väga ilus olnud, hakkanud Karola mõisa noore herra seda Anne nii kangeste armastama, et ta teda kusagile pole enam võinud enese juurest jätta. Tüdruk armastanud ka noort herrat nõndasama südamlikult vastu. Muidugi ei olnud mõisnikud sellega rahul, nõnda et nende armastus pidi salajalt olema. Aga ka sala armastusel on mõni kord jäljed järel. Nõnda ka sellel armastusel, sest tüdruk saanud emaks. Kui nüüd asja hakatud järele uurima, siis tulnud kogu sala armastuse lugu ilmsiks. Nüüd olnud kogu mõisnikude ringkond seda lärmi täis ja asja otsustatud nõnda, et nagu peaks see tüdruk suur nõid olema, kes mõisa noore herra on ära nõidunud. Kohe on selle järele tüdruk vangi pantud, kuni tema pääle kohut on mõistetud. Kohtu otsusega pole kaua olnud oodata, sest tüdruk on varsti pidanud maha saama, mida keegi pole soovinud, sest kes teab missugune uus ja aruldane mõisnik sellest uuest ilma kodanikust oleks saanud. Kohtu otsus olnud selle aja kohaselt, nagu nõidadele kunagi mõistetud: tule ja veresurm, puu rida pääl, hauas. - Kaevetud siis mõisa lähedale, ühe kõrge mäe kingi pääle suur ja sügav haud valmis, mis siis puudega olnud täis pantud ja puude vahed kõik tõrva täis valatud, et puud maa sees hästi põleksivad. Nõnda sai see nõia põletuse puu riit maa sisse - hauda, üles säetud. - Riiast olnud üks timmukas toodud, kes tüdrukul pidanud pää enne otsast maha raiduma, kui ta hauda puu riida pääle pantakse. Timmukas seisnud omas hele punases riides, suur haljas mõek käes, hauaääre pääl ja ootanud kunas tapa ohver mäele saab toodud. Timmuka nägu pole keegi näinud, sest see olnud eeskattega varjatud. - Rahvast olnud päratu palju, mitmest valdadest, kokku aetud, et nad näeksivad, mis see õige tähendab, mõisa herrat ära nõiduda ja temaga oma verd segada. Kui kõik valmis olnud, toodud vang mäele. Ta käinud mitme tugeva vahi keskel, et enese nõiduse abil kuidagi ei saaks plehku panna ja nõnda oma nuhtlusest päästa. Anol olnud ilusad pühapäeva ehted seljas ja hele valge põll ees. Kui ta vahtide vahel mööda mäge ülesse, oma hukkamise platsile läinud, laulnud ta ühte laulu raamatu laulu; mis laul see olnud, ei mäletanud jutustaja enam. Ano ilus laulu hääl ja tema kaunis nägu, vaimustanud kõiki, nii hästi ülemaid kui alamaid, aga seda pidanud iga üks nõia väeks, arvates, et ta tahab ennast nõnda moodu surmast oma nõidusega vabastada. Vastupanemata sammunud ta vahtide saadetusel, rahva murrust läbi, oma haua poole, kus punases riides kole timmukas teda, haljast mõeka vibutades, ootanud. Kui Ano haua ääre olnud saanud, siis pistetud hauas olev puu riit põlema, et ta ise ka näeks, kus ta praaditud saama peab. Mühisedes löönud tõrvaga määritud puud põlema, mida Ano rahuliselt silmitsenud. Siis pannud ta oma pää paku pääle, mida hirmus timmukas ühe hoobiga otsast maha raidunud ja siis selle pää, kui ka surnu keha põlevasse hauda puu riida pääle viskanud. Mõni minut ja tuli olnud Ano surnu keha tuhaks ja süeks teinud. Kui tuli ära kustunud, aetud haud kinni ja Ano olnud siit ilmast, kui suur nõid, ära saadetud ning mõisnikude süda rahul. Tema haua pääle ei ole aga mitte kõige vähematki ega risti pantud, sest - nõid pole ju ristiinimene....
Sellest ajast hakatud seda mäge siis Ano ehk Anne mäeks kutsuma, mis tänini kestab. Praeguste ei tea keegi Ano haua kohta enam näidata, kus kohal ta just sääl mäe pääl seisab; see mägi on aga mitu head vakamaad suur, hästi kõrge ja keskelt kaunis lohkus. - See põletuse lugu ei ole mitte väga vanal ajal sündinud, vaid üle sada aastat tagasi, Brueggen´i ajal. - See mees, kes mulle seda lugu jutustas, ütles et tema vana ema on siis tüdrukuke olnud ja ise oma silmaga seda põletuse lugu näinud. Jutustaja mees aga oli ise ka juba vana hallmees.
Tööprotsess
IDkood (Koobas) 16676
Sisestaja Mihkel Samarüütel
Sisestuskuupäev 09.03.2003
Kontrollija Ülle Niin
Kontrollimiskuupäev 25.03.2003
Lisatud 20.06.2012 17:27
Viimati muudetud 10.11.2018 16:13
Andmed Kivikeses
Säiliku viide H I 9
Säilik ERA-11150-58973-35146
Pala ERA-13219-49995-95614