Teated 

Teade


Arhiiviandmed
Viide H I 9, 403/4 (9)
Täisviide H I 9, 403/4 (9) < Viljandi l. – A. Suurkask (1898)
Viite osad Kogu:H IKöide:9LK1:403LK2:404Pala:9
Kogumisaasta(d) 1898
Kogujad
Nimi Sünniaasta Märkus
Anton Suurkask
Pala kogumiskoht Võrumaa, Põlva
Teksti sisu
Objekti liik kivi, kalme, mägi, järv, ehitis, mets
Tegelased isik, hiid/kurat
Muud märksõnad sõda
Žanr muist, arh, topon
Jututüüp Vanapagana kiriku ehitamine Koorastes
Pärimuskohad
Koht 1
Objekti nimetus Tirandi mägi
Vana maakond Võrumaa
Kihelkond Kanepi
Uus maakond Põlva maakond
Koht 2
Objekti nimetus Kõverjärv
Vana maakond Võrumaa
Kihelkond Kanepi
Vana küla Kooraste
Uus maakond Põlva maakond
Uus küla Kooraste
Koht 3
Objekti nimetus Mudsina järv
Vana maakond Võrumaa
Kihelkond Kanepi
Uus maakond Põlva maakond
Uus küla Hino
Koht 4
Objekti nimetus Varetepalu kivid
Vana maakond Võrumaa
Kihelkond Kanepi
Vana küla Kooraste
Uus maakond Põlva maakond
Uus küla Kooraste
Koht 5
Objekti nimetus Varetepalu mets
Vana maakond Võrumaa
Kihelkond Kanepi
Vana vald Kooraste
Vana küla Kooraste
Uus maakond Põlva maakond
Uus küla Kooraste
Tekst
Vanapagana kirikuehitamine
Kanepi kihelkonnas Kooraste mõisa männimetsas, mida isenimega ka veel Varetepalu kutsutakse, on üks suur kivihunnik, millest rahvas järgmist jutustab.
Kord tahtnud Vanapagan ühte suurt ja toredat kirikut ehitada, milleks ta ka kohe hakanud kiva kokku kandma. Ehitus pidanud aga ühe ööga ja nimelt veel enne kukelaulu valmis saama. Sellepärast tõtanud Vanamees, siis Vanapagan, oma tööga. Olnud kaks mehist sületäit kiva temal juba ära toodud ja parajaste ka kolmandamaga Varetepalule jõudnud, laulnud korraga kukk ja Vanapaganal põllepaelad katki ning kõik kivid endiste kokkukantud kivide pääle maha, kuna ta ise katsunud, et aga punuma saanud. Sedasi jäänud siis see kivihunik sinna maha ja kirikuehitus pooleli. – Muidugiste on see Vanapagana kiriku ase üks kivikalme, kust ka palju mitmesugusid vasitsid ehteasju on leitud. Siis räägitakse ka, et sääl kivide all rahaauk olevat, mida paljudele inimestele olla unes juhatatud, aga keegi ei julgevat teda ära tooma minna, sest et Vanapagan sääl juures ise vahti pidavat. Kes ööajal säält Varetepalust läbi läheb, see ikka ära eksivat või midagi hirmutavat nähtust nägevat. Kord läinud õhtu videviku ajal säält üks mees läbi metsa kodu poole. Kui ta kivistiku juurde jõudnud, näinud ta, et keegi tulipunase tanuga vanaeit kivistiku juures kanarbiku sees kükitab ja hoolega kanarbikku katkub, mida tal suur hunnik juba ära kakutud olnud. Mees pannud tähele, et sel vanaeidel silmad nagu tulised söed peas hüüganud ja ta kord-korralt ikka tema poole nihkunud. Mehel tulnud kananahk ihu pääle ja nagu tuul pistnud ta kodu poole punuma ega pole enne julgenud tagasi vaadata, kui ta kodu aia äärde jõudnud. Oma nägemist teistele rääkides pidanud mehed nõu kokku, et hulgani tarvis tagasi Varetepalusse minna vaatama, kes see vanaeit siis oli. Läinud siis ka tagasi, aga ehk nad küll kõik metsa läbi otsinud, ei ole nad aga enam midagist näinud; ka kanarbiku kakutud varsa ei ole nad leidnud. Selle Varetepalu teine pool külles on kaks järve, Mutsina ja Kõverjärv ning üks tähtjas mägi Tirandi. Nende järvede vahel olla Põhjasõja ajal suurt lahingit löödud.
Redigeeritud tekst
Vanapagana kirikuehitamine
Kanepi kihelkonnas Kooraste mõisa männimetsas, mida isenimega ka veel Varetepalu kutsutakse, on üks suur kivihunnik, millest rahvas järgmist jutustab.
Kord tahtnud Vanapagan ühte suurt ja toredat kirikut ehitada, milleks ta ka kohe hakanud kiva kokku kandma. Ehitus pidanud aga ühe ööga ja nimelt veel enne kukelaulu valmis saama. Sellepärast tõtanud Vanamees, siis Vanapagan, oma tööga. Olnud kaks mehist sületäit kiva temal juba ära toodud ja parajaste ka kolmandamaga Varetepalule jõudnud, laulnud korraga kukk ja Vanapaganal põllepaelad katki ning kõik kivid endiste kokkukantud kivide pääle maha, kuna ta ise katsunud, et aga punuma saanud. Sedasi jäänud siis see kivihunik sinna maha ja kirikuehitus pooleli. – Muidugiste on see Vanapagana kiriku ase üks kivikalme, kust ka palju mitmesugusid vasitsid ehteasju on leitud. Siis räägitakse ka, et sääl kivide all rahaauk olevat, mida paljudele inimestele olla unes juhatatud, aga keegi ei julgevat teda ära tooma minna, sest et Vanapagan sääl juures ise vahti pidavat. Kes ööajal säält Varetepalust läbi läheb, see ikka ära eksivat või midagi hirmutavat nähtust nägevat. Kord läinud õhtu videviku ajal säält üks mees läbi metsa kodu poole. Kui ta kivistiku juurde jõudnud, näinud ta, et keegi tulipunase tanuga vanaeit kivistiku juures kanarbiku sees kükitab ja hoolega kanarbikku katkub, mida tal suur hunnik juba ära kakutud olnud. Mees pannud tähele, et sel vanaeidel silmad nagu tulised söed peas hüüganud ja ta kord-korralt ikka tema poole nihkunud. Mehel tulnud kananahk ihu pääle ja nagu tuul pistnud ta kodu poole punuma ega pole enne julgenud tagasi vaadata, kui ta kodu aia äärde jõudnud. Oma nägemist teistele rääkides pidanud mehed nõu kokku, et hulgani tarvis tagasi Varetepalusse minna vaatama, kes see vanaeit siis oli. Läinud siis ka tagasi, aga ehk nad küll kõik metsa läbi otsinud, ei ole nad aga enam midagist näinud; ka kanarbiku kakutud varsa ei ole nad leidnud. Selle Varetepalu teine pool külles on kaks järve, Mutsina ja Kõverjärv ning üks tähtjas mägi Tirandi. Nende järvede vahel olla Põhjasõja ajal suurt lahingit löödud.
Lisaandmed
Kirjandus ilmunud raamatus "Põlvamaa muistendid" lk 93-94
Sisu kommentaar Vp
Tööprotsess
IDkood (Koobas) 16648
Sisestaja Mihkel Samarüütel
Sisestuskuupäev 04.03.2003
Kontrollija Reeli Reinaus
Kontrollimiskuupäev 25.08.2018
Lisatud 20.06.2012 17:27
Viimati muudetud 25.08.2018 01:06
Andmed Kivikeses
Säiliku viide H I 9
Säilik ERA-11150-58973-35146
Pala ERA-13218-62302-67047