Teated 

Teade


Arhiiviandmed
Viide H II 13, 379/81 (4)
Täisviide H II 13, 379/81 (4) < Koeru khk. - Johannes Eduard Erme < rahva suust (1888)
Viite osad Kogu:H IIKöide:13LK1:379LK2:381Pala:4
Kogumisaasta(d) 1888
Esitajad
Nimi Isikumärkus Elukoht Päritolu Päritolumärkus Vanus Sünniaasta
rahva suust kuuldud Järvamaa, Koeru
Kogujad
Nimi Sünniaasta Märkus
Johannes Eduard Erme 1864 s. 1864 Pilistvere khk Kõo v Kirivere k, 1872 aastast Koeru khk Pädaniku mõisa, õppind Päinurme Vaali koolis ja Merja küla koolis, kingsepa ametis Koeru ligidal Laneotsas
Teksti sisu
Objekti liik kaev, kirik, küla
Tegelased nõid/ravija
Žanr muist
Jututüüp Nõid nõiub Visusti kaevud tühjaks, Koeru kiriku kellad kõlatuks
Pärimuskohad
Koht 1
Objekti nimetus Visusti küla
Vana maakond Järvamaa
Kihelkond Koeru
Vana küla Visusti
ERA kood Koe074
Koht 2
Objekti nimetus Aruküla mägi
Rahvapärane nimi Mullamägi
Vana maakond Järvamaa
Kihelkond Koeru
Vana küla Aruküla
ERA kood Koe002
Koht 3
Objekti nimetus Koeru kirik
Vana maakond Järvamaa
Kihelkond Koeru
Vana vald Koeru
Vana küla Koeru
ERA kood Koe_Koeru_01 Koe001
Uus maakond Järva maakond
Uus vald Koeru vald
Tekst
Nõid Aruküla Mäel.
Vanal kultsel ajal, kui nõiad alles suure väega valitsesid ja inimese lapsi enda alla heitsid, endid kummartama ja auustama, elas Aruküla Mõisa mäel, Koeru kiriku lähetal, üks väga kaval ja tige nõid, Nimega Maanter, kes alati oma naabritega ja sealt ligidalt inimestega pahantuses elas, ei se enam õnnega peasnud, kes kord tema küüsi sattus ja võis õnne tänada, kui miskid moodi kavalusega peasis. ise äranis püüdis ta seal ligi olevad Visusti küla oma alla heita, sest et rajad kokku lähevad, mis aga tal mitte korda ei läinud, Aga mis vägi ja võimus ei aita, pidi ometi kavalus aitama. Ta pani ennast alatusse sauna naise riidese, värvis oma näo ära, et keegi ei pidanud tundma, Ja siis läks Visustise enast vabatikuks paluma et ta kül suure kavala palumisega kõik pered läbi käis ja tegi, kui oleks ta tõesti vaene ilma kohata vabatik, jäi ta siiski vastu võtmata ja pidi ometi häbiga ära minema. Tuline viha kees tema rinnus ja ta tõotas: enne kui tema Visusti külast välja saab, peavad kõik küla kaevud tühjad olema veest ja kui nad mitte ei taha neid kinni ajada siis pangu kartuled sisse ja tehku keldriteks, mis ka kohe silma pilk sündis, ta läks vainu peale lautas suure verise hobuse naha maha, tõstis põoga kolm korda vet sinna peale, siis pani jälle kokku, võttis selga ja läks suure pahantusega minema. Kohe selle peale jäivad Visusti kaevud kõik tühjaks, ni et naad kuue versta pealt vet pidid vidama Alles uuemal ajal on üks kaev küla peale tehtud kust terve küla vet võttab, Aga se on kaunis heasti sügav ja vet on vähe põhjas, ometi saavad ilma kaugemalt vidamata läbi.
Ni on se suur nõid, Maanter ka koeru kiriku kella kuma ja Aruküla rohu rammu, hobuse naha sisse mässinud ja oma koopa nurka pannud ja sestab se vana sõna on tulnudki, et: Visusti vesi, Koeru kiriku kella kuma ja Aruküla rohu ramm, Aruküla Mäe all, verise hobuse naha sees, ühes koos kinni on.
Redigeeritud tekst
Nõid Aruküla Mäel.
Vanal kultsel ajal, kui nõiad alles suure väega valitsesid ja inimese lapsi enda alla heitsid endid kummartama ja austama, elas Aruküla Mõisa mäel Koeru kiriku lähetal üks väga kaval ja tige nõid nimega Maanter, kes alati oma naabritega ja sealt ligidalt inimestega pahantuses elas, ei se enam õnnega peasnud, kes kord tema küüsi sattus ja võis õnne tänada, kui miskid moodi kavalusega peasis. Ise äranis püüdis ta seal ligi olevad Visusti küla oma alla heita, sest et rajad kokku lähevad, mis aga tal mitte korda ei läinud, Aga mis vägi ja võimus ei aita, pidi ometi kavalus aitama. Ta pani ennast alatusse sauna naise riidese, värvis oma näo ära, et keegi ei pidanud tundma, Ja siis läks Visustise enast vabatikuks paluma. Et ta kül suure kavala palumisega kõik pered läbi käis ja tegi, kui oleks ta tõesti vaene ilma kohata vabatik, jäi ta siiski vastu võtmata ja pidi ometi häbiga ära minema. Tuline viha kees tema rinnus ja ta tõotas: enne kui tema Visusti külast välja saab, peavad kõik küla kaevud tühjad olema veest ja kui nad mitte ei taha neid kinni ajada, siis pangu kartuled sisse ja tehku keldriteks, mis ka kohe silma pilk sündis, ta läks vainu peale lautas suure verise hobuse naha maha, tõstis põoga kolm korda vet sinna peale, siis pani jälle kokku, võttis selga ja läks suure pahantusega minema. Kohe selle peale jäivad Visusti kaevud kõik tühjaks, ni et naad kuue versta pealt vet pidid vidama. Alles uuemal ajal on üks kaev küla peale tehtud, kust terve küla vet võttab. Aga se on kaunis heasti sügav ja vet on vähe põhjas, ometi saavad ilma kaugemalt vidamata läbi.
Ni on se suur nõid Maanter ka Koeru kiriku kella kuma ja Aruküla rohu rammu hobuse naha sisse mässinud ja oma koopa nurka pannud ja sestab se vana sõna on tulnudki, et Visusti vesi, Koeru kiriku kella kuma ja Aruküla rohu ramm Aruküla mäe all verise hobuse naha sees ühes koos kinni on.
Tööprotsess
IDkood (Koobas) 15738
Sisestaja Eve Valper
Sisestuskuupäev 04.11.2002
Kontrollija Melika Kindel
Kontrollimiskuupäev 08.11.2002
Lisatud 20.06.2012 17:20
Viimati muudetud 08.08.2013 15:49
Andmed Kivikeses
Säiliku viide H II 13
Säilik ERA-10335-63593-68706
Pala ERA-13219-56909-23610