Teade
Arhiiviandmed | |||||||||||||||
Viide | Remmel, Potter, Valk 2001, 154/5 (99). | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Täisviide | Remmel., M.-A.; Potter, T.; Valk, H. \\\\\\\"Rõuge kihelkond. Paigad ja pärimus\\\\\\\", lk 154/5 (99). (2001) | ||||||||||||||
Viite osad | Kogu:Köide:LK1:LK2:Pala: | ||||||||||||||
Kogumisaasta(d) | 2001 | ||||||||||||||
Esitajad |
|
||||||||||||||
Kogujad |
|
||||||||||||||
Teksti sisu | |||||||||||||||
Objekti liik | maastik | ||||||||||||||
Tegelased | hiid/kurat | ||||||||||||||
Žanr | muist | ||||||||||||||
Jututüüp | Paganamaa: Vanapagana jäljed | ||||||||||||||
Pärimuskohad | |||||||||||||||
Koht 1 | |||||||||||||||
Objekti nimetus | Paganamaa / Trumbipalu / Arnoldi riik | ||||||||||||||
Vana maakond | Võrumaa | ||||||||||||||
Kihelkond | Rõuge | ||||||||||||||
Vana küla | Paganamaa | ||||||||||||||
ERA kood | Rõu_119 ja Rõu_Paganamaa_01 | ||||||||||||||
Uus maakond | Võru maakond | ||||||||||||||
Uus vald | Rõuge vald | ||||||||||||||
Uus küla | Paganamaa | ||||||||||||||
Koht 2 | |||||||||||||||
Objekti nimetus | Sarapuujärv | ||||||||||||||
Vana maakond | Võrumaa | ||||||||||||||
Kihelkond | Rõuge | ||||||||||||||
Vana küla | Paganamaa | ||||||||||||||
ERA kood | Rõu_189 | ||||||||||||||
Koht 3 | |||||||||||||||
Objekti nimetus | Piiriorg | ||||||||||||||
Vana maakond | Võrumaa | ||||||||||||||
Kihelkond | Rõuge | ||||||||||||||
Vana küla | Paganamaa | ||||||||||||||
ERA kood | Rõu_188 | ||||||||||||||
Tekst | |||||||||||||||
Üle Eesti on olemas selle...nagu me enne olime usu juures, nüüd me läheme siis nende teiste võimude juure. Siis näed on siis jumal ja kurat või teise sõnaga pagan. No see paganad ka teeb suuri tükke, muistsest ajast tänapäevani välja, ega ta kuskile näed jäänud ei ole, aga neisse suhtutakse erinevalt ja see on suhte küsimus. Ja on siis niimoodi, et Paganamaal on niisugune maastik, kus on väike soo ja sealt on edasi kolm jalajälge, mis on seal täitsa kraatrid maa sees. Ma nüüd pean oma jala siia tõstma, et teile rääkida (tõstab jala auto armatuurlauale). Näete, seal on täpselt olemas see kannakoht, on see koht ja näed siis on see. Ma ei tea küll ütelda, et mitme tuhande kordses suurenduses see on. Ja järelikult on see pagan siis olnud hirmus vägev, et noh see on suur mägi seal, et ta läks ja see jalg....maa pidi siis ma ei tea kui pehme olema, et ta vajutas sinna selle kraatri sisse. Ja läks edasi teistmoodi, näed jälle teine jalg või kolmas. No kuna ta oli vägev, siis selle sammu pikkus oli tal ka 100 meetert ja rohkem ja sealt on siis oja voolab välja sinna Sarapuu järve, kolm järve on seal Paganamaal. Ja ta siis äikse eest näed hirmsa vaduga ol`l läinud sinna pakku ja siis ta varbaküünega tõmbas selle oja või kraatri sinna sisse. Varbaküün oli tal nii vägev. See soo, mis ees on see on pehme, seal oli tal siis magamisase. Seal ta puhkas, mõnules ja vaatas. Siia Paganamaale ta tuli selle mõttega, et siia ta jääb siis püsielanikuks, rajab sinna oma kodu, tal on seal siis oma sepikojad veel ja kitsekarjamaa jne. Ta püüdis ka ikka nagu inimesega paralleelselt olla, aga ta on hiigla vägev. |
|||||||||||||||
Redigeeritud tekst | |||||||||||||||
Näed, on Jumal ja Kurat või teise sõnaga Pagan. No see Pagan teeb suuri tükke, muistsest ajast tänapäevani välja, ega ta kuskile jäänud ei ole, aga neisse suhtutakse erinevalt ja see on suhte küsimus. Ja on siis niimoodi, et Paganamaal on niisugune maastik, kus on väike soo ja sealt on edasi kolm jalajälge, mis on nagu kraatrid maa sees. Ma nüüd pean oma jala peal näitama, et teile rääkida. Näete, seal on täpselt olemas see kannakoht, on see koht ja näed, siis on see. Ma ei tea küll ütelda, mitme tuhande kordses suurenduses see on. Järelikult on see pagan siis olnud hirmus vägev. Maa pidi siis ma-ei-tea-kui pehme olema, et ta vajutas sinna selle kraatri sisse. No kuna ta oli vägev, siis selle sammu pikkus oli tal ka sada meetrit ja rohkem. Ja sealt voolab oja välja Sarapuu järve. Paganamaal on kolm järve. Ju ta siis äikese eest hirmsa valuga oli läinud sinna pakku ja siis varbaküünega tõmbas selle oja või kraatri sinna sisse, varbaküüs oli tal nii vägev. See soo, mis seal ees on, see on pehme. Seal oli tal siis magamisase. Seal ta puhkas, mõnules ja vaatas. Siia Paganamaale tuli ta selle mõttega, et jääda püsielanikuks, rajada siia oma kodu. Tal on seal omad sepikojad ja kitsekarjamaa, jne. Ta püüdis ka ikka nagu inimesega ühtemoodi olla, aga ta oli lihtsalt hiigla vägev. |
|||||||||||||||
Lisaandmed | |||||||||||||||
Kirjandus | Rõuge kihelkond. Paigad ja pärimus, lk 154/5 | ||||||||||||||
Tööprotsess | |||||||||||||||
IDkood (Koobas) | 10311 | ||||||||||||||
Sisestaja | Terje Potter | ||||||||||||||
Sisestuskuupäev | 09.11.2001 | ||||||||||||||
Litereerija | Terje Potter | ||||||||||||||
Lisatud | 20.06.2012 16:40 | ||||||||||||||
Viimati muudetud | 18.11.2012 16:30 | ||||||||||||||
Andmed Kivikeses | |||||||||||||||
Säiliku viide | |||||||||||||||
Säilik | |||||||||||||||
Pala |