sisukokkuvõte
Moll katsus oma elu jälle hariliku shablooni
järele sisse seada, nagu see oli juba ligikaudu kaks aastat. Ta käis
jälle korralikult igal hommikul kella üheksast kaheteistkümneni
värvi- ja parfümeriivabrikus ning katsus jälle keemiat armastada,
nagu omal õppusel Berliinis, surudes vahvalt vastikuse tagasi igasuguste
odavate lõhnaõlide, puudrite ja määrete vastu,
millega tuli tegemist teha, kuigi see polnud puhtkeemiline töö.
Aga Moll kinnitas endale, et iga teadus peab praktiliselt kasulik olema
ja et ajada keemias taga ainult puht-teaduslisi tendentse on tema, hariliku
sureliku, jaoks liig poseeriv.
Moll katsus end õpetada alandlikkusele ja
harilikkusele.
"Sina ei ole midagi iseäralikku," kinnitas
ta endale. "Saa, nagu kõik teised, -
see on sulle kõige õigem. Kui sa midagi paremat oleksid,
kui teised, siis jatkuks sul selleks ka püsivust. Aga sa oled ei liha,
ei kala - ning ole siis parem juba kala."
Selle asemel, et käia inimestega läbi,
ilmuda pidudele ja perekonnaõhtutele, istus Moll parema meelega
kodus ja luges. Ta tundis, et ta senised teaduslised kalduvused suremas
olid. Keemia oli talle veel ainult ametiks, numbritäiteks. Nüüd
huvitas teda kirjandus ja filosoofia. Tal ei olnud kindlaid maitseid ega
piire. Kirjandus huvitas teda kui eneseunustus, kui illusioon, kui unistus
teiste maailmade järele, mis avanesid raamatutes ja laienesid Molli
kujutlusis. Ning selleks olid kõik autorid, igaüks isemoodi,
hääd. Filosoofias armastas Moll äärmisi individualiste,
kes üksikule isikule krooni pähe oskasid panna ja massi vihata.
"Äärmine individualist?" küsis Moll
eneseltki. "Romantik? Psühhopaat? Lihtsalt võimetu inimene?"
Kuid kahtles, kas ühelegi kategooriale vastab,
iseäranis viimasele, sest ta huvide piirid olid ahnelt suured, samuti
kui ta nälg suurte tegude ja shestide järele. Kuid ta tundis,
et tal on ometi kitsas, ja tahtes, püüdes, igatsedes liig palju,
ei saavutanud ta midagi.
Miski iroonia, miski sisemine kahtlus, miski liig
palju tahtev enesearmastus ei lasknud põhjalikult kiinduda millegisse.
"Mitmepaiksus?" konstateeris Moll. "Aga millest
ja milleks see?"
"Hamlet!" leidis ta siis naeratades. "Eesti Hamlet.
Kuid kes seletab, mis või kes oli Hamlet?"
Linnas tunti aga Molli "hullu professori" nime all
ning Mollile see siiski ei meeldinud. Ja nüüd tegi ta jälle
katseid olla nagu teised. Ta käis jäll siin ja sääl.
Võttis paarist joomapidust osa, nagu omal ajal Paljasmaa pool. Kuid
igalpool oli ta vahekord enam vähem külm, ta nägi varjatult-pilkavaid
nägusid. Ning hirm kohata Veberit või Elgat ajas ta ruttu koju.
Kodus lõpetas ta ikkagi kas teleskoobiga
või ratsasõiduga, kuid see ei passinud sugugi ta praktilise
keemiaga ja värvivabrikuga ja ta ei saanud iseendast ikka rohkem aru.
Ta läks pahaselt ja halvas tujus magama ja tõusis pahaselt
ja halvas tujus üles. "Mis sinust õieti niiviisi saab?" küsis
ta endalt. "Sa lähed tõesti hulluks..."
Sarnastel piinavatel tundidel otsis ta omad üksikud
"vaimlised tutvused" üles, lootes nendega "südant lohutada".
Ta käis igasugustes kunstiringides, kus põeti intriige ja idee
fixe’e, kus igal inimesel oli oma väikelinnalik suurushullustus.
Ainuke inimene, kes Molli "mõistis", oli
kirjandusajaloolane Robert Lund.
Lund oli ka "eurooplane", kuigi Euroopat näinud
ainult Soomes. Aga ta tahtis kangesti seda olla ja oligi üsna hääde
tagajärgedega. Ta rääkis põhjalikult ja rahulikult
kõigist "suure ilma" asjust, kirjandusest, kunstist, teadusest nii,
nagu oleks ta neis asjus juba ammu, ammu põhjalikult ja ülipõhjalikult
kodus. Selles mitmekülgsuses ei olnud ta sugugi väikelinnaliselt
kitsas, ta sai kõigest aru, tundis kõige vastu huvi ja mõistis
kõik. Tal ei olnud ühtki kahtlust, kõik oli talle klaar,
- ta ise, ta elu, ta ümbrus. Ta oli kui
mingi väga hää leksikoon, vähemalt näis, et tal
mingi põhjalik leksikoon pähe oli õpitud, kust ta kohe
igale nähtusele ja kahtlusele seletuse leidis. Tal näis hää
ja rahulik elada olevat, kõik austasid teda, pidasid autoriteediks.
Kui Moll tema poole tuli, võttis ta keemiku
alati "euroopaliku" viisakuse ja lugupidamisega vastu. Oo ja, tema sai
Mollist aru. Moll oli talle "tüüp". Ta lõi vaimus oma
liirum-laarum-lumpsi lahti ja leidis kohe paragraafi, mille alla Moll käis:
"Affekteeritud üksiklane. Väljakujunematu
iseloomuga. Närvinõrkus (ehk?). Idee fixe’id. Rahvast liig
taganenud. Puudub side massiga, puudub huvi ja osavus ligineda käesoleva
aja elule ja ta nõuetele. Sentimentalism. Anahronism."
Oo, Robert Lund oli ehtne Eesti "moodsa vaimuilma"
esitaja. Ta oli kui kokkuloetud ja - kirjutatud
uue Eesti intelligentsi esitüüp.
Moll kuulas ta juttu vähemalt sellepärast,
et Lund teda ei haavanud. Lund "mõistis kõik" ning oli külmavereline
kui kunagi eurooplane ja ühtlasi ka filosoof. Lund võis nähtusi
käsitada "kui arst surnukeha". Ning ta ei lubanud endale moraliseerida.
Oo, ta oli kui vaimline kohtumõistja. Ta poos, ta tegu ja sõna
- kõik oli kaalutud ja välja viilitud,
nagu see ette kirjutatud ühele tõsisele eurooplasele. Ning
Moll oli talle tihti kade. Küll ja küll oli temagi katseid teinud
ainult sellega leppida, millega Lund nii rahulikult elas. Kuid peagi lõi
ta tõeline isik selle alt hiljem või varem välja.
"Imelik," mõtles Moll. "Kus on siis Lundi
tõeline isik?"
Ajuti astus Moll ka oma teise "mõistja",
kirjanik Fromhold Väli juurde sisse.
Väli istus omas kahetoalises korteris, naeratas
üleolevalt ja rääkis autoriteetlikult:
"Miks Te käite veel ringi ka otsite ühendust
selle vaimuahtrusega, mis meie ümber. Istuge kodus, nagu mina ja laske
neil süüa üksteist, kuni nad targaks saavad. Alles saja
aasta pärast kõlbaksime meie nende hulka, kuid siis oleme juba
surnud. Ma käin ainult öösiti väljas jalutamas, juba
kaks aastat pole ma jalga nende teaatri viinud. Laudlina meie ja nende
vahel on põhjalikult katki lõigatud."
Kuid Moll oli trööstimatu. Ta käis
üksikuna ja tõugatuna väikelinnas ringi ning pahandas
endaga, et tema, korraliku isa poeg, haritud inimene, on muutunud ja peetud
mingiks paariaks. See oli talle väga valus ja ta ei tahtnud sellega
kuidagi leppida.
Lõpuks tuli talle jälle Lise Paljasmaa
meele - see "ainus vaimline naine" väikelinnas.
Tõsi, Lise oli Mollis väga kompromitteeritud, kuid omas tõugatud
südame härduses mäletas Moll nüüd neidki häid
pilke, mis Lise talle kinkinud, - kaastundmust,
arusaamist. Nende ulatuse juures võis ju kahelda, kuid viimast korda
oli Lise Mollile nii sõbralik ja osavõtlik -
ikkagi hää inimene.
Moll istus sentimentaalselt oma kirjutuslaua ääre
ja kirjutas Lisele kaebekirja, paludes luba tulla Liset jälle vaatama.
Pikkades värvirikastes lausetes seletas Moll,
et Lise on siin pesas ikkagi "ainus inimene" ja Molli ainus "sugulane",
kes teda mõistab. Moll põles liigutavast lugupidamisest ja
tegi poeesiat, kujutledes Liset kui printsessi väikelinnas, kes pärit
kusagilt eksootiliselt maalt.
Vaene Moll! Kui ta alla langes, siis omas härduses
ikka liig sügavale. Tal puudus tasakaal.
Kiri sai saadetud. Kuid Liselt ei tulnud mingisugust
vastust. "See ainus inimene" maksis Mollile kätte.
Kord õhtu ameti asjus vabrikandi pool käies
sai Moll preili Erikaga tuttavaks, vabrikandi õetütrega, kes
sõitnud mõneks päevaks T-sse. See preili, päälinna
suurkaupmehe perekonnast, kellel aineliselt suured võimalused, mängis
Eesti naisekstsentrikut, kes endale kõik lubada võib. Ta
oli juba kuulnud imelikust "hullust professorist" ja ta armuloost ning
otsis juhust selle "haruldase eksemplaariga" tuttavaks saada.
Ilma pikema jututa palus ta Mollilt luba teda koju
saata, Moll oli viimasel ajal inertne ja abitu ning nii ägeda pääletungimise
vastu jõuetu. Ta laskis enda koju saata.
Preili Erika tegi enda ääretu suureks
sõbraks. Ta vadistas ja vadistas kui varblane. Ta oli jälle
üks nendest, kes Mollist väga hästi aru sai, kellel avarad
vaated, lai silmapiir ja pehme süda.
Kuid Moll oli ettevaatlik. Ta aimas juba, et väikelinnas
kõige avarama ja laiema silmapiiriga inimesed on tihti lihtsalt
provokaatorid.
Küll katsus preili Erika "hullu professorit"
nii ja teisiti "õnge võtta", kuid Moll jäi ükskõikseks.
Kord kui preili Erika tema jälle vabrikust
minejana kinni püüdis ja demonstratiivselt läbi linna saata
tahtis, kukkus Moll omast harilikust apaatiast välja. Ta nägi,
kuis preili pikantsusest kihisedes salaja ümber piilus -
kas näevad ka tuttavad, et tal julgust "hullu professoriga" avalikult
kurameerida. Moll muigas endamisi, jäi äkki seisma, vaatas ehmatanud
preilile otsa, soovis hääd päeva ja istus voorimehele.
Koju jõudes viskas Moll enda raskelt sohvale
ja nuttis. Ah, Elga Veber oli ikkagi ainus, kelle Moll omasena leidnud
väikelinnas.
*
[- - -
]
*
Tänasest pääle kuulutas Moll väikelinnale
avaliku sõja. Iseeneses kuulutas ta sõja kogu ilmale. Ta
lubas nüüd endale kõik ja ei kohkunud millegi ees tagasi.
Moll kõndis püsti pääga väikelinna
uulitsatest läbi ja vastutulijad tuttavad vaatasid talle imestusega
järele. "Hull professor" näis tõesti lõpulikult
hulluks läinud olevat.
Moll vilistas nüüd kogu maailma ja ta
imestuse pääle. See läks talle nüüd vähe
korda.
Ta laskis keskpäeva ajal hobuse troska ette
rakendada ja sõitis ühes Elga Veberiga risti rästi läbi
väikelinna uulitsate. Seda kihinat ja kahinat, mis see sünnitas!
Uulitsanurgad aina kubisesid vehkivatest kätest, päraniaetud
silmist, lollidest üllatatud naeratustest. Molli koerad haukusid peremehe
kihutava troska ümber, tolm lendas, kogu uulits oli lärmi täis.
Sarnane teguviis oli hoop väikelinna südame!
Nii ei julenud senni end veel keegi ülal pidada. Avalik abielurikkumine,
braveerimine abielurikkumisega - see oli häbematu
hirvitus kogu väikelinna stiilile ja toonile, kogu sisseseatud korrale,
see oli lubamatu ülbus isegi väikelinna "kõige modernimale"
moraalile. Ja kes sellega toime sai? Sarnane ebasoliidne inimene kui Moll?
Oo, väikelinnalased põlesid vihasest irooniast ja puudutatud
enesearmastusest. Niisugune santlaager - aga,
vaadake, tal on julgust viisakuse üle naerda, oo, oo, oo! Seda ei
antud andeks.
Kuid Moll läks veel kaugemale. Ta pistis endale
ja Elgale suured lilled rinda ning tuli "ametlikku" kohvimajja, kus istusid
koos kõik linna äravalitud ja klatshisid: puukaupmehed, linnaspekulandid,
spekuleerivad advokaadid ja nende "aristokraatlised" naised ning tütred.
Elgale oli see kõik raske, kuid Moll julgustas teda. "Siis saavad
nad ometi korraga kõik oma südame päält ära!"
seletas Moll naerdes.
Kuid väikelinna intrigandid, kõlblased
ja skandalistid töötasid juba sõbralikult käsikäes,
lootes kes uut "nalja", kes uut skandaali, kes kõlbluse õiget
võitu. Kui väikelinnalased sajatavad ja mõistavadki
hukka skandaale - abielurikkumisi ja teisi pikantseid
lugusid, siis, ka kõige kõlblisemad ja jumalakartlikumad
prouad, janunevad nad ometi nende järele. See on nende teaater, kunst,
poeesia. Ja selle saavutamiseks teevad nad samuti keeletööd,
kui selle mahategemiseks.
Ühel ilusal suisel päeval ilmusid Molli
juure Max Veberi sekundandid! Nii kaugele olid anderikkad väikelinna
intrigandid saanud viia kartliku ja kaebliku Max Veberi! Enne seda õpetati
teda aga "akadeemilises spordiklubis" kolm nädalat rapiiri ja püstolit
tarvitama. Ta võeti selleks isegi akadeemilisse spordikluppi liikmeks,
kõigi põhiseaduse paragraafide vastu, üldliikmelisel
erikoosolekul, 23 häälega 8 vastu.
Noored "akadeemia kodanikud" Pennar ja Juustik,
kes Molli juure ilmusid, kandsid frakki ja musta slipsi.
"Teie ise olete meie hulgast, herra Moll," seletas
Juustik paatosega, "ja loodame, et Teis niivõrd aumeest leidub,
et ühe auhaavatud mehe väljakutse vastu võtate, kes teie
läbi kõik kaotanud ja kelle avaliku häbi Teie toonud välja
uulitsale. See mees on meie avaliku kaitse alla võetud, sest liig
karjuv on see skandaal, milles Teie tegutsete, kõigile korralikele
inimesile. Meie nõuame tõsist duelli, elu ja surma pääle,
ainult see võib sarnast inetut lugu puhtalt lõpetada. Palume
meile teatada või saata omi sekundante kahekümnenelja tunni
jooksul!"
Pääle selle tiraadi kummardasid mõlemad
kodanikud teatraalselt ja lahkusid kanna päält.
*
Veel samal õhtul tuli Molli traagikoomilisele
armuloole äkiline traagiline lõpp. Küll mitte koomilise
duelliga "elu ja surma pääle", mida Moll kindlasti tahtis tagasi
lükata.
Kell üksteistkümmend enne keskööd
jooksis Veberite tüdruk hirmust pärani silmil Molli poole ja
nõudis proua Elgat: herra olevat enese üles poonud! Ning Elga
Veber jooksis pooleldi riides lahtiste juustega läbi veel valgete
ja rahvaga täidetud uulitsate oma mehe surnukeha juure.
Järgneval päeval selgisid detailid. Tuli
välja, et Veber kogu linna "avaliku arvamise" poolt lihtsalt lõpuni
oli ära terroriseeritud. Senni nii kui nii tahtevõimetu mees
oli tahtevõimu täiesti kaotanud ja tööriistaks ning
meediumiks saanud "avalikule arvamisele" ta esitajais.
Pärast naise avalikku ärajooksmist kodust
kannatas Veber hirmsasti, - mitte niivõrd
petetud armastuse, kuivõrd haavatud enesearmastuse pärast.
Oli ta üldse kunagi armastanud? Aga ta tundis end avalikult teotatuna,
kõikide ees naeruks tehtuna, ta muidu nii suure hoole, vaeva ja
usinusega korjatud renomee oli nüüd lõpulikult hävitatud
ja ühes sellega ka viimane säde ta isiklikust õnnest.
Sest kas naine südamest armastab või ei, see pole Veberitele
senni tähtis, kui see juba avalikult inimeste ees kisendab. Siis tuleb
ka Veberite armuõnnetuse pääraskus, kui nende õnnetus
kõigile liig varjamatult paljastatult, nii varjamatult, et sellest
enam ei klatshita, vaid see iseennast demonstreerib.
See väline külg oli Veberile raskem, kui
ükski sisemine elamus. Ta oli üks nendest kodanikkudest, kes
sisemiselt puruks kistud võib olla, aga kui tal väliselt kõik
korras, siis kui polekski tal sisemust. Läheb aga ta elu väline
koor puruks, siis on see talle põhjalikuks katastroofiks ja saab
talle ka sisemuseks.
Veber tundis, et ta hiilgus, ta suur seisukoht väikelinnas
otsas, mööda on, tähendab - ta
oli ka ise otsas. Ta oli suure välise resp. sisemise hoobi saanud,
ta oli purustatud. Ta langes alla, käis kui vari, jõi ööseti
üksi kodus, nuttis ja sattus kõige mustemasse melankooliasse.
"Avaliku arvamise" käes oli ta veel ainult
tööriistaks. Ja kui talle teada anti "duellist elu ja surma pääle
kahekümnenelja tunni jooksul", mida ta omas seisukorras liig tõsiselt
võttis, oli ta saatus otsustatud: ta jõi kogu õhtu
ja poos siis enda kõige lootusetuma meeleolu paroksismis.
Nii traagiliselt lõppes traagikoomiline väikelinna
romaan.
Kuid mitte ainult Veberile:
Kolm päeva pärast Veberi matust, ei jõudnud
Moll enam kodus istuda, ta pidi Elga Veberit nägema, teda troostida
katsuma, teda üle aidata katsuma meeleheitmisest.
Teda ootas uus hoop, mis talle kõigist eelmisist
palju hirmsam. Veberite tüdruk teatas talle, et proua pääle
mehe matust kodust jäljeta kadunud olla. Asjast olla juba politseile
teatatud, kes Elgat otsinud olla, kuid asjata.
Moll tuli Veberite majast välja ja tundis,
et ta äkki vanaks on jäänud. Ta läks pisarduva vihma
all läbi väikelinna hämarduvate uulitsate ja tundis omal
turjal koormat, mida temagi kanda ei tahtnud. |