ERNI KÜSIMUSTIK
on Sulle, gümnasist, iseseisvaks ajude ragistamiseks!
Küsimustik on üles ehitatud ERNI raamatukogus leiduvate teoste
autorite järgi alfabeedis. Küsimusi on mitmel tasandil alustades
autori elust kuni tema tekstide keele ja stiili analüüsini. Nendele
küsimustele vastamine eeldab vastavat autorit puudutava materjali
läbitöötamist, vastata võib nii kirjalikult kui suuliselt.
Osade autorite juurde on lisatud ka loovülesanne ja tegevusülesanne,
mis vastavad just selle autori loomingu iseloomule. Niisiis eeldab tegevusülesande
lahendamine autoriga lähemat tutvust.
VILMAR ADAMS
I autor
-
Mille poolest oli VA erandlik kuju eesti poeetide parnassil?
Kas oskad oletada, millised pinged võisid olla tingitud tema teistsugusest
temperamendist? (NB! suhtumine Venemaasse ja venelastesse (ja ka vastupidi)
erines 1924.–1925. aastal praegusest suhtumisest).
Millised eelnevad kogemused mõjutasid eesti haritlaste käitumist?
II raamat
“Via sacra”
Kas ja kui, siis millise uue dimensiooni avas VA oma erilise natuuri ja
kultuurikontekstiga eesti kirjanduses?
“Suudlus lumme”
Milline on VA haritus? Kirjuta küsimusele vastamiseks tema luulekogust
“Suudlus lumme” välja kõik pärisnimed ja arutle, millises
kontekstis ta neid kasutab.
Milline on eesti kultuuri osakaal nende hulgas?
Millist rahvuslikku ja isiksuslikku aksioomi lõhub VA oma kõlava
eestikeelse ja -kultuurse luulega, mis otsekui ennustaks ette 20.sajandi
multikultuurseid isiksusi?
III kriitika
Tutvu August Alle, Artur Roose ja Johannes Schwalbe kriitiliste artiklitega
VA luulekogu kohta! Mida on neis ühist, mida erinevat?
Miks Sinu meelest tekkis just “Suudlus lumme” ilmumise järel taoline
reaktsioon eesti meedias?
Kas oskad seletada nüüd eesti luulekriitikute heameelt VA eksperimendi
puhul? Kuidas meeldis Sulle endale VA luule?
Loe veel kord VA luuletusi! Kirjanduslik skandaal!? Mida see mõiste
iseendast tähendab?
IV keel & stiil
Kriitikud kirjutavad VA huvitavast irdriimist kui luuleuuendusest. Miks?
Kirjuta vähemalt 10 täisriimilist sõna: näiteks raha—paha,
tee—vee, äike—käike.
Paiguta nende vahele mõni irdriim, häälda kõvasti,
jälgi sõnade muusikat (kõla): näiteks lipus—kipuks,
vahend—tahet on irdriimi näited VA luuletusest “Poeedile”.
Lehitse J.Barbaruse luulekogu “Geomeetriline inimene”! Millist osa etendab
VA poeesias riim?
Milliseid teisi luuletajaid oskad nimetada, kelle looming võiks
sarnaneda VA luulega? Põhjenda!
V loovülesanne
Vali mõni VA luuletus (näiteks “Koidula” või “Kinnastet
daamile”) ja püüa selle sisu edasi anda vabavärsis või
lühikese proosapalana.
VI tegevusülesanne
-
Tee instseneering VA-i loomingu põhjal, kusjuures tuleb kasutada
nii tema luulet, arvustusi kui ka eluloolisi (kirjandusloolisi) seiku.
AUGUST ALLE
I autor
Kõigis tekstides ja skandaalides on AA enam–vähem ühene.
Milline?
II raamat
“Laul kleidist helesinisest ja roosast seelikust”
Mõtle, millest võiks olla juttu poeemis, kui selle võtmeterminiteks
on järgmised sõnad: naine, tõusik, kohvik, kalapüük.
Moodusta neist sõnadest kas üks lause või väike
mõnelauseline lihtne jutuke.
Loe seejärel läbi poeem ja võrdle oma esialgset kujutluspilti
loetuga.
III kriitika
AA poeemis leiab kriitik K.A.Hindrey selge struktuuri olevat. Milline
see struktuur on?
Mida kriitik AA luules hindab?
Analüüsi K.A.Hindrey arvustuse ülesehitust, mille poolest
see erineb teiste arvustajate omast?
IV keel & stiil
Mille põhjal on Sinu meelest AA oma teksti osadeks (salmideks) jaganud?
Kas valitseb mingi seaduspära või on kõik kaootiline
ja meeleolust lähtuv? Põhjenda!
V loovülesanne
Kirjuta pikem kommentaar ühe AA tsitaadi kohta poeemi “Laul kleidist
helesinisest ja roosast seelikust” 4. osast:
“Ja rahu maa pääl, inglastel hää meel,/ et Eesti jookseb,
kargab edu teel!”
“Ent külan undab rehepeksumasin./ See lõikuspüha oreli
töö-palve/ toob uudse leiva talumehe salve…”
“Taas viirastub mu unne sünge linn,/ kesk tuld ja suitsu tänavate
rägan…”
“Mu ajju haarab kondikäega kirm,/ vist sellest ajast säilind öine hirm,/ kui kivikirvega mu esiisa/ veel
kaitses armast, karvast esiema.”
“Pääkohal Martin Lutheruse jumal/ kui kohtupristav ametlik
ja vali,/
all maapääl rahvas tuim ja rumal,/ kel` kunst ja luule — päevavargus,
nali.”
VI tegevusülesanne
Püüdes sisse elada erinevatesse luuletajaisiksustesse, koosta
luulekava VA ja AA luulest. Lähtu vastandlike karakterite erinevatest
tõlgendustest sarnastele teemadele! Näiteteemad: “Naine ja
armastus”, “Kirgastumise heledad momendid”, “Epateeriv boheemlane” jne.
JOHANNES VARES (BARBARUS)
I autor
Kes oli JB oma hariduselt? Analüüsi, kuidas võis see mõjutada
JB loomingut ja maailmavaadet, too näiteid. Leia näiteid ja
võrdlusi kaasaegsest kirjandusest!
Kuidas võis olla seotud JB töö, elukoht ja looming?
II raamat:
“Geomeetriline inimene”
Tuleta meelde, kes 19. sajandi Euroopa kirjanikest (valdavalt prosaist)
tõi instinktide räige kirjelduse oma loomingusse, eriti ühte
romaani ja sai nn eksperimentaalromaani rajajaks.
Sirvi “Maailmakirjanduse lugemikku”, kes võiksid olla JB õpetajad
19.–20. sajandivahetuse poeetidest? Arvesta nii sisu kui ka vormi!
Mitmendas klassis õpid Sina geomeetriat? Kas JB on kasutanud selle
teaduse põhilisi või perifeerseid termineid oma luules?
Kas Sinu meelest on JB suutnud allutada luulele geomeetriliste mõistete
tuuma ja väljendada midagi, mis on ilma neid termineid kasutamata
võimatu? Sõnasta oma arvamus.
III kriitika
Milliseid ohte kriitik JB luules näeb, miks tema arvustus ei kujune
apoloogiaks?
Kas Sinu arvates käivitab JB luule lugejas teatud “enesesäilitamise
mehhanismi”, teatud kultuuritausta, mis protesteerib JB revolutsioonilisuse
vastu, vaatamata sellele, et viimane võib tunduda isegi sümpaatsena?
Kui jätkub energiat, mõtiskle lõpuni: vii kokku JB
luulekujutlus tulevikust, uuest inimesest ja linnast tema poliitilise tulevikuga!
Milline vahe peaks Sinu arvates olema lihtsameelse boheemlase ja vastutava
riigitegelase vahel?
IV keel & stiil
Millised JB keelendid on erinevad nii kõne- kui kirjakeelest?
Tõlkige need sõnad kaasaegsesse eesti keelde.
Miks on JB kasutanud selliseid luuletuse mõtet hägustavaid
vorme? Kas tunned ära mõne eeskuju, mõju?
Arutle selle üle, kas JB luules tingib sisu stiili või vastupidi?
Põhjenda oma seisukohti!
Võrdle järgmisi JB luulekatkendeid mõne luuletusega
kogust “Geomeetriline inimene”:
1)”…Nüüd viska raamat, mine, inime,/ End anna uulitsate vangi,/
Joo silme flirti — vaatle naiste mängi,/ Näe alkoholi nende
poose taktis,/
Ses janund keha kupelduse aktis/ Vaim päästa valla: tarkus
tühine./
Mis filosoofia?! Oo parem ühine/ Sa iga pilguga, mis armu jahil,/
Las ihar—naisi nõrke käte vahel,/ Ja himune, käi tugev-sirgel
sammul/
Sa kergi daame — viirastuste kannul…/ Oh viska raamat, mine, inime!…
(“Ilmutus II”, kogust FataMorgana)
2)”Kun vihat kirjandus — tand koerteg` puretai / on mass, on arvustus
(kuis siis veel ellu jääd?!) /
see — Eesti — pikapääle väljasuretai, / neid, kes on
uhkelt kannud — sirgelt kaela, pääd.
3)Meil aus on angeldai ja tabamatud vargad, / kes tagas` miljonitega
vaid riigitööst/
päev päevalt tulevad, ent tõusvad taeva pangad / ja
lossid säravad meil vastu näljaööst.
(“Antipatriootilised värsid” kogust "Vahekorrad")
V loovülesanne
Süvene JB artiklisse “Meie kirjandusloomingulik staatus quo”. Mõtle
ennast ainukese Tulevikuinimese rolli 20. sajandi lõpus! Kirjuta
eesti kirjanikele üleskutse loobuda raamatutest kui kirjandust kammitsevast
ahelast ja paku välja uusi projekte, mudeleid uuest kunstist (uuest
inimesest!), mida hakatakse tarbima uuel sajandil.
VI tegevusülesanne
Kui Sinu koostada oleks JB 100. sünniaastapäeva poster ehk
seinaleht, kellelt tänase Eesti kirjanikult paluksid meeleldi intervjuud?
Mõtle selle peale, et ta peaks olema kuidagi seotud JB luulemaailmaga!
NB! Enne intervjuud tegele tõsiselt intervjueeritava tausta tundmaõppimisega,
küsimuste väljamõtlemisega, mängi läbi ka vastused
oma küsimustele, et ennetada tobedaid, mitte midagi ütlevaid
küsimusi. Viisakas on teavitada ka intervjueeritavat oma küsimustest,
ent alati olgu Sul varrukast võtta mõni üllatav, intrigeeriv
ja vaimukas puänt-küsimus, mis eeldaks niisama vaimukat vastust.
Tee seda!
AUGUST GAILIT
I autor
Millise kahe kultuuri piirimail seisab AG? Kuidas võis see mõjutada
tema loomingut. Kas oskad nimetada veel mõnda eesti autorit,
kellel oleks sarnane elulooline taust?
II raamat:
Purpurne surm”
Nimeta apokalüptilisi motiive sisaldavaid teoseid maailmakirjandusest
(ka eesti kirjandusest)! Seosta nende motiivide esinemise sagedus konkreetsete
ühiskondade ajalooga (sõjad, katkud, suurõnnetused jne).
Mil moel sobib sellesse jadasse AG romaan?
Milliseid kaasaegseid ja huvitavaid ideid võiks romaan sisaldada
soouurimuse vaatepunktilt?
III kriitika
Mida näeb ja analüüsib kriitik Nigol Andresen AG romaanis?
Kuidas on Sinu arvates on põhjendatud AG võrdlus F.Dostojevskiga?
Millest kõnelevad ja kuidas mõjuvad Sinule katkendid romaanist?
IV keel & stiil
“Tõlgi” paar AG ilukirjanduslikku lauset meie tavalisse kõnekeelde!
Ja vastupidi: kirjuta mõni tavaline lause ning püüa seda
edasi anda gailitlikus stiilis!
Mis on metafooris ja võrdluses sarnast ja erinevat? Näiteks:
“kui oled sajad korrad palund silmavees Issandat, aga ta on kurdiks
jäänd kui kivi” või “aga ta on kivi”.
V loovülesanne
Pane tähele, mis muudab teksti gailitlikuks. Kirjuta AG jäljendusi
erinevail teemadel, näiteks: “Öine läbu”, “Tantsutüdruku
unistus”, “Õhtu külabaaris” jms.
VI tegevusülesanne
Pista oma nina kirjaniku nn kööki! Võrdle omavahel katkendeid
“Purpursest surmast” ja romaane “Toomas Nipernaadi” , “Ekke Moor”. Milliste
metamorfooside läbi on Joonas Moorist saanud Ekke Moor?
ERNI HIIR
I autor
Keda võiks lugeda EH kirjanduslikeks põlvkonnakaaslasteks?
Miks EH ei võinud olla näiteks “Siuru” rühmituse liige?
Põhjenda!
II raamat
“Arlekinaad”, “Huhu merituulen”
EH poeemis püütakse taasluua itaalia renessansiaja turuväljaku
arlekinaadi tähtsamate commedia dell’arte tegelastega: Colombiina,
Pierrot, Arlekiin. Millisele näitleja/artisti traagilisele sisevastuolule
need tuginevad?
Mille poolest erinevad need tekstid kogust "Meeri–Maria–Mari"?
III kriitika
Loe A.Alle retsensioone EH ja Juhan Jaik loomingu üle ("Võrumaa
jutud", "Looming", 1924, nr 10). Milliseid ühiseid jooni näeb kriitik
August Alle olevat noortel kirjanikel? Missuguseid paralleele võib
tõmmata tänapäevaga: mis on ühist, mis erinevat?
Loe EH poeesi “Armluul” kogust “Ohverdet konn” ja võrdle “Arlekinaadi”
või “Mänguga” kogust “Huhu merituulen”. Mida paned tähele?
Millist kontakti lugejaga EH püüab saavutada, kui ta ei otsi
seda emotsionaalsel ega intellektuaalsel tasandil? Millis(t)ele inimese
kaasasündinud omadus(t)ele EH loodab?
IV keel & stiil
Võrdle EH riime ükskõik millises luuletuses ja tema
luuletuste keelt! Kumb tundub Sulle huvitavamana? Miks?
Kuidas allub EH luule vormile ja rütmile “Ohverdet konna” sisu ja
1924. aastal ilmunud luule sisu?
V loovülesanne
Püüa joonistada mõne EH luuletuse põhjal pilt!
VI tegevusülesanne
Otsi 20.sajandi alguse futuristide reprosid! (nt kogumikust “20.sajandi
kunst”, Tallinn 1994, lk 37–47). Analüüsi, missugune on futuristi
maailmapilt?
Võrdle oma pilti nende loominguga. Mida täheldad?
Kinnitage klassis stendile (või seinale) 20. sajandi futuristide
reprod ja sinna juurde mõned sobivad katkendid Erni Hiire või
Albert Kivika loomingust (mõeldud on tema futuristlikku perioodi)!
KARL AUGUST HINDREY (HOIA RONK)
I autor
KAH on peetud ainukeseks tõeliseks härrasmeheks 20. sajandi
eesti kultuurielus. Uuri tema lähemalt biograafiat, miks võis
selline arusaam tekkida.
II raamat
“1914.a. reisipildid”
Mida tähendab sinu meelest sõna valgustus? Kuidas see võiks
olla seotud reisikirjadega?
Tuleta meelde, milline ajastu andis esimesed põnevad reisikirjad!
Milline ajastu taaslõi selle kirjandusž
anri? Milliste ühiskondlike muutustega astub eesti kirjandusse reisikiri?
Milliseid reisikirju oled enne lugenud? Võrdle!
Mis teeb Sinu jaoks reisikirja köitvaks?
20. sajandi lõpp on eestlase jaoks reisikirjade
suhtes diametraalselt erinev lõppenud nõukogude ajast. Kas
oskad seda erinevust kirjeldada: mida hinnati reisikirjades 1950.–1980.
aastateni ja mida praegu?
III kriitika
Lehitse F.Tuglase “Hispaania teekonda”. Kas märkad
mõningaid silmatorkavaid erinevusi KAH teosest?
Kriitik A.Kalamees nendib üht omapärast psühholoogilist
paradoksi: kümne aastaga on KAH reisikiri oma köitvuses pigem
võitnud kui kaotanud. Millest võib olla tekkinud selline
vaatepunkti nihe?
IV keel & stiil
Missuguseid keele ja stiili eripärasusi märkad
KAH reisikirjas?
Kas oleks võimalik KAH reisikiri kirjutada ümber
kaasaegsesse kirjakeelde?
Mida arvad kriitilistest märkustest keele ja stiili
kohta? Kas pooldad hilisemates väljaannetes keelelist ja stiililist
korrektuuri või leiad, et nautida saab ka teatud ajajärgu kirjakeelseid
omapärasusi? Põhjenda!
V loovülesanne
Kujutle, et olete käinud Pariisis eesti kunstinäituse
avamisel ja pead kooli ajalehele esitama sellest aruande või reisikirja
(kooli ajaleht sponsoreeris Sinu sõitu!). Milliseid eesti kunstnikke
pead Pariisi näituse väärilisteks?
Otsi välja reprod kaasaegsete kunstnike töödest
või kirjelda mälu järgi 5–6 pilti ja nende kujuteldavat
vastuvõttu Pariisi kunstiringkondade poolt. Võid Pariisi
üle kanda ka mõne oma lemmikkunstniku konkreetse näituse!
Pööra tähelepanu oma loo stiilile: kas oma rahva parima
poja romantiline ülistamine või poolirooniline skeptitsism,
mis millekski ei kohusta. Samas ei tohiks unustada, et näitus on ka
müük!
Püüa kujutada Leo Saalepit ja Lillit (E.Vilde
näidendist “Tabamata ime”) istumas La Rotond'i kohvikus Pariisis
KAH silmade läbi!
VI tegevusülesanne
Sõida Nuustakule ja kirjuta pärast lugu
sellest, miks on vahel vaja kodukandis ära käia. Nii võiks
jala matkata kuhu iganes ja lasta liblikal oma põlvele istuda, nautimaks
kedagi, kes ei soovi Sinu seest verd ega taskust raha imeda.
Meenuta suurlinna, mis Sind endaga kaasa veab, poodide
kirevat sebimist, kohvikute suitsust suminat, diskode melu, kontsertide–muuseumide
elitaarset õhustikku ja kirjuta lugu sellest, miks on vahel vaja
kaduda nimetusse rahvamassi, nautimaks seda, et keegi tuttav Sind ei näeks
ega arvustaks.
JUHAN JAIK
I autor
Nimeta Lõuna–Eesti kirjanikke! Mis võiks
olla nende loomingu ühisteks joonteks ja omapäraks?
Miks 20. sajandi lõpus toimus lõunaeestikeelse
kirjanduse renessanss?
II raamat
“Rõuge kiriku kell. Luuletusi 1918–1922”
Lugenud läbi valiku neist poeesidest, märgi
üles tunded–mõtted, mis Sul tekivad. Loe nüüd paar
oma valitud luuletust veel kord läbi nii, et asetad ennast kord arvutifänni,
vana Lõuna–Eesti külas elava mehe, noore naismodelli jt rolli.
Iga kord kirjuta üles, mida erinevat JJ luules leidsid. Jaga oma mõtteid
pinginaabriga.
“Võrumaa jutud”
Mis Sa arvad, miks ei ole selle raamatu puhul tegemist
lastekirjandusega, kuigi teos ei sisalda mingit peent psühholoogiat
ja huvitavat stiili, vaid on üles ehitatud peamiselt põnevale
sisule ja fantaasiale.
III kriitika
Kas Sa kujutad ette kriitiku kimbatust, kui tema laual
on kõrvuti Adamsi, Barbaruse, Alle ja Jaiki teosed: vormivirtuoossus
kõrvuti algeliste täisriimidega maa—saa, pesi—vesi, vahtu—jahtu?
Mil moel tuleb kogenud kriitik Artur Roose täbarast olukorrast välja?
Mida mõtles kriitik A.Alle selle all kirjutades
JJ teose kohta: "eesti muinasjutu fabula, loorit Googoli suveöö
meeleolu uttu, mida läbivad gailitlised võrdlused kui piitsalöögid"
(August Alle “Juhan Jaik: "Võrumaa jutud.” "Looming", 1924, nr. 10).
Parem õppida õpipoisilt JJ-lt kui meistrilt
William Shakespeare`ilt. Kriitik annab oma arvustuses armutu õppetunni
õpipoisiluulele. Millised on vead, mis sonetiharrastajat kimbutavad?
Mida teate juba riimidest?
IV keel & stiil
Uuri välja, millal kaduma hakkas erinevus lõunaeesti
ja põhjaeesti keele vahel? Kas see oli Sinu meelest kunstlik erinevuste
kaotamine või objektiivne protsess? Millises suunas areneb keel
kaasajal, miks?
Kuidas kirjeldaksid võru kirjanduse omapära
võrreldes näiteks põhjaeesti omaga?
Kirjuta kirjakeelne variant luuletusest “Painaja”, püüa
leida riime. Harjuta eraldi täis- ja irdriimide leidmist!
V loovülesanne
Kirjuta oma tunnetest JJ luulet lugedes. Mida erinevat
märkad enda kui lugeja ja mingis teises rollis oleva lugeja vahel?
Katseta soneti kirjutamist. Loe paralleelselt JJ sonette
ja kriitikat nende kohta, püüa tunnetada soneti struktuuri vaimsust,
eriti ülesehituse olulisust. Alles siis mana silme ette mõni
pilt, tunne, paradoks, mälestus… Soneti viimasesse ritta surutud vaimukas
kokkuvõte võiks olla silme ees enne, kui värsiread sinnani
jõuavad. Kui tunnetad tehnilist kindlust, loo kasvõi sonetipärgi!
VI tegevusülesanne
Kirjuta üles oma kodukoha ümbrusest muistendeid,
linnast igasuguseid hirmu- ja õudusjutte teatud tänavate ja
majade kohta. Jutusta neid kaaslastele. Mida märkad?
ALBERT KIVIKAS
I autor
Kas väide: “AK looming moodustab medali kaks erinevat
poolt” on tõene? Põhjenda!
Missugune AK teos on pälvinud kõige enam
tunnustust? Miks?
Uuri välja, missugune saatuse osaliseks sai AK
peale 1940. aastat, kas oleks võinud minna teisiti?
II raamat
“Jaanipäev”
Kas Sinu meelest on AK romaani pealkiri sümbolistlik?
Milliseid teisi külaelu kujutavaid ilukirjanduslikke teoseid Sa oled
lugenud? Nimeta autor, pealkiri! Millal toimub selle romaani tegevus? Millised
jõujooned moodustusid sel ajal Eesti külas?
Kas ja milliseid ühiseid jooni võib leida
A.H.Tammsaare romaaniga “Tõde ja õigus”?
III kriitika
Arvustaja Henrik Visnapuu kritiseerib AK romaani kompositsiooni
ja stiili lohakust, hoolimatust, viimistlematust, laiskust. Leidke inimlikke
põhjusi sellisele iseenesest troostitule kriitikale (NB! vt F.Tuglas,
“Natuke kirjaniku aust”. “Agu” 9.VIII 1924, nr 32).
Kas F.Tuglas mõistab AK, kui kirjutab: “Siin
/Eestis/ on nii igav, nii ääretu igav! Sellepärast loogem enestele
Ruth, loogem ideaal, mis revolutsiooni pitserit kannaks! Kivikas teeb revolutsiooni
propellerdet põrsastega!”(“Ilo” 1919, nr 2, lk 56(58).
IV loovülesanne
Mida teed Sina, kui sul on igav? Palun loe AK “Lendavaid
sigu”, siis ei ole Sul enam igav, ja fantaseeri mõni pastiche!
V tegevusülesanne
Mine istu telefoniposti otsa ja kujuta, et oled lind.
Ära enne maha tule, kui keegi on kohale toonud tuletõrjeredeli.
JAAN KÄRNER
I autor
Mida oled kuulnud JK-st enne selle programmi juurde
asumist?
II raamat
“Bianka ja Ruth (Olaf Amose
järelejäänd pabereist). Romaan värssides”
Milliseid värssromaane tunneb maailmakirjandus?
Millised ajastud produtseerisid neid ohtrasti?
Kas JK-l on mõni otsene eeskuju?
Kas JK suudab luulele anda erootilise tähenduse?
Missuguseid kujundeid ta selleks kasutab?
Kaasaegne moderninimene otsib väljapääsu
ja talle terendab kaks erinevat printsiipi otsekui Dorian Gray´le.
Millised printsiibid need on ja kes neid kehastab?
III kriitika
V.Adams kirjutab: “Ja laulikult nõuame tänapäeval,
kus meie ikka lootusetumalt ilmavaateliselt hotentotistume, kus meie läbi
ja läbi materialistlik haritlaskond astub tsivilisatsiooni barbaarseimasse
perioodi, et poeet ka läbi oma isikliku väsimuse näitaks
tähtevalgust” (“Üliõpilasleht” 1924, nr 3/4). Millega
VA pole JK poeemi puhul rahul?
IV keel & stiil
Kas “Bianka ja Ruthi” värsse on raske, kerge või
igav lugeda? Millest see Sinu meelest sõltub?
Jälgige, kuidas JK lõpetab lause ja kuidas
ta lõpetab värsirea! Missugust värsitehnilist nippi ta
kasutab (selle võttis “Noor–Eesti” ajal kasutusele Gustav Suits)?
Missugune vahe võiks olla poeedi ilutsemisel
ja sisseelamisel?
Kas võib JK süüdistada liigses ilutsemises?
Tooge näiteid, kui leiate.
Võrdle JK-i luulestiili J.Barbaruse luuletuste
omaga! Kumb laad Sulle rohkem meeldib, kas JK Onegini stroofi laad või
JB oma? Seo teose sisu vormiga!
V loovülesanne
Teema: “Maha Olaf Amose sarnased maotud kangelased!
Elagu action!” Kirjuta kõne action-filmide kaitseks, tegutseja–tüübi
kaitseks unistaja–tüübi vastu.
Kirjuta vastupidine kõne, kus kaitsed olafamoslikku
kangelast, kes unistades ja uideldes käib oma elurada.
VI tegevusülesanne
Pea oma klassis kõne unistaja–tüübi
kaitseks, püüa tolerantselt suhtuda tagasisidemesse klassikaaslastelt!
OSKAR LUTS
I autor
Joonista vihikusse ring, mille keskele kirjuta nimi
“Oskar Luts”, seejärel tõmba ringist väljapoole kümme
kriipsu ja märgi iga kriipsu peale mingi teave kirjanikust. Võrdle
oma teadmisi pinginaabri omaga ja teatmeteostega, täienda oma “siilikest”!
II raamat
“Tulilill”
Mille poolest erineb veste kui kirjandusžanr
jutustusest ja novellist?
Mis on veste ja följetoni erinevus?
Milliseid OL följetone Sa tead?
Nimeta teisi tuntud vestekirjanikke OL kaasajal ja tänapäeval.
III kriitika
Ado Kalamees osava arvustajana leiab kirjaniku head
ja vead kiiresti üles. Kas nõustute tema seisukohtadega?
Mida kriitik ootab kirjaniku igalt teoselt? Miks eesti
kirjanikud ei “parandanud” oma järgmisi töid, vaid suurima heameelega
“eksisid” ikka ja jälle?
IV keel & stiil
Milles väljendub iroonia? Too konkreetseid näiteid
OL nukrast irooniast!
Mille poolest erinevad huumor ja sarkasm! Too konkreetseid
näiteid!
V loovülesanne
Teema “Kriitiku ja kirjaniku suhe”. Palun kirjuta vihiku
lehe ühele poole, mida peavad kriitikud OL loomingus taunitavaks;
teisele poole aga oma tähelepanekud sellest, kas OL võtab kriitikast
õppust.
Tee kokkuvõte oma arvamusest, kas OL oleks pidanud
iseendasse kriitilisemalt suhtuma? Kuidas suhtud Sina kriitikasse?
Miks peetakse OL eesti kirjanduse seebiautoriks?
VI tegevusülesanne
Pidage gümnaasiumile ettekanne Oskar Lutsust kui
eesti rahva kangelasest.
Võrrelge Tootsi ja Kalevipoega! Iga rahvas väärib
oma kangelasi.
EDUARD NUKK
II raamat
“Trioletid Amorille”
Kuna luuleteose sisu kujutab noore mehe ja koolitüdruku
armastust, siis võiks ta pakkuda huvi ka tänapäeval. Millise
tolle perioodi eesti luuletaja poeemiga sarnaneb EN teos? Mille poolest?
Kas tänapäeval lööks selline teos raamatuturul läbi?
Lugenud EN elulugu, mõtle, kas 1924.aastal olid
tema trioletid populaarsed?
IV keel & stiil
Kirjuta üles trioleti riimiskeem! Ära unusta
uurimast 1., 4. ja 7. värsirida!
V loovülesanne
Leia see koht teoses, kust lugu muutub igavaks ja ei
vasta tänapäevastele trendidele! Kirjuta oma lõpp (proosa-
või luulevormis)!
DANIEL PALGI
Artikkel “Kirjanduse lugemisest” (“Üliõpilasleht”
9. IV 1924, nr 3/4)
Kirjanduskriitikute ühine mure 1924. aastal on
väärtkirjanduse vähesus ja lugeja “rikutud” maitsele poolele
teele vastuminejate rohkus (eriti peetakse silmas R.Rohti). Millele toetudes
klassifitseerib DP lugejaid?
MART RAUD
I autor
Kes kaebas MR kohtusse ja mille eest?
II raamat
“Kangastused 1919–1923”
Millist luulet nimetatakse eesti kirjanduses ajaluuleks?
Kas MR “Läbi linna” on ajalaul? Põhjenda!
MR katsetab murdeluule ja regivärsiga. Kuidas Sulle
tema katsetused meeldivad?
III kriitika
Meie traditsiooniliselt talupoeglikku ühiskonda
tuli 20. sajandi alguses uus nähtus — boheemlane, vaene, ülbe,
sapise sulega, andekas. MR kirjutiste ümber läheb lahti tõeliseks
sõna- ja laimusõjaks. Vanema ja noorema põlvkonna
boheemlased seisavad teineteise vastas. MR-le määras kohus raske
karistuse — kolm kuud vangistust!!
Milles näeb kriitik Ago Liigolta vastuseisu peapõhjusi?
VILLEM GRÜNTHAL–RIDALA
I autor
Millise rühmituse toel tuli ta eesti kirjandusse?
Mille poolest on tema päritolu erinev teistest
autoritest?
II raamat
“Toomas ja Mai”
Kuidas Sina suhtud regivärsiga mängimisse?
Kuidas teha vahet näiteks 19. sajandi alguses üleskirjutatud
rahvalaulu ja 20. sajandil kirjutatud jäljenduse vahel?
IV keel & stiil
Leia lugulaulust kinnisepiteete, mis pidevalt kasutades
on tänapäeva lugejale desorienteerivad, kuna nad kannavad teistsugust
emotsiooni kui parasjagu toimuv tegevus.
VI tegevusülesanne
Püüa skandeerides esitada mõni osa
lugulaulust. Kas see annab regivärsi mõistmisele midagi juurde?
Selgita! Skandeerida tuleb neljajalgset trohheust.
RICHARD ROHT
I autor
Milliste teostega on RR nimi kinnistunud Sinu mällu?
II raamat
“Väikelinn”
Kirjuta üles oma esimesed pähetulevad omadussõnad
selle mõiste kohta — väikelinn. Loe nüüd läbi
sisukokkuvõte ja raamatukogust katkendid. Kas Sa tunnetasid õigesti?
Millise nime all oli omal ajal populaarne üks teine
väikelinna seltskonna kirjeldus?
Missugune võis olla RR romaani lugejamenu?
Kas see teos läheks peale ka tänapäeval?
III kriitika
Kuidas Sa suhtud tegelaste kujutamise must–valgesse
printsiipi?
Kas Sinu suurimad lugejaelamused on seotud valguse–varju
kindla alaga või näed Sa inimeses koos mõlemat loovat
alget — nii kurjust kui headust?
V loovülesanne
Kirjuta võrdlus suurlinna ja väikelinna
omapärast. Millises linnas tahaksid Sa ise elada? Miks?
Kas Sinu arvates on igal linnal mingi ainult temale
omane fluidum? Kas linn võib kultuuris tähendada isegi enam
kui riik? Too ajaloost taolisi näiteid! Kuidas on lood tänases
Eestis?
JOHANNES SEMPER
Artikkel “Kunsti kaitseks” (“Vaba Maa” 2.XII
1924, nr.279)
Kuidas suhtud kunstiinimeste virisemisse publiku halva
maitse üle, kirjanike väidetesse lugejate rikutud maitse üle,
muusikute kurtmisse välismaa ees lömitamise üle jne?
FRIEDEBERT TUGLAS
I autor
Nimetage valdkondi, kus FT tegutses. Mida pead kõige
olulisemaks?
Millele võiks tugineda FT autoriteet eesti kirjanduse
ajaloos?
II raamat
“Poeet ja idioot”
Miks tõrgub lugeja Kuradi apoloogiat tõsiselt
võtmast, kuigi — tunnistagem! — idee on vaimukas ja atraktiivne?
III kriitika
Kas novell tundub Sulle igav? Miks?
IV keel & stiil
Võrdle Aaviku sõnakasutust (käändelõppe,
pöördeid, verbi vorme) FT ja A.Gailiti sõnakasutusega.
Mida näed? Võrdle seda tänapäeva eesti keelega!
Millises suunas liigub Sinu arvates tänapäeva
eesti ilukirjanduslik keel? Tee järgmine tabel! Kirjuta Aaviku “Ruthist”,
FT “Poeedist ja idioodist”, A.Gailiti “Purpursest surmast” ja Tõnu
Õnnepalu või kelle iganes teosest välja kolm pikemat
lauset, hea, kui põimlaused. Analüüsi kirjanike keelekasutust:
i- või de-mitmus, käändelõpud või pre-ja postpositsioonid,
lauselühendid, modaaltegusõnade ohtrus vms. Millist järgnevat
seisukohta jagad?
a) Ilukirjanduslik eesti keel on jäänud Aavikust
saati samale tasemele.
b) Ilukirjanduslik eesti keel on muutunud vaid grammatiliste
vormide osas, kujundlikkus on jäänud samaks.
c) Ilukirjanduslik eesti keel on muutunud lihtsamaks,
kõnekeele-lähedasemaks.
d) Ilukirjanduslik eesti keel on muutunud tuimaks,
värvituks. Meie põlvkond peaks teostama uue keeleuuenduse.
3. Võrdle “Poeedi ja idioodi” stiili FT varasemate
värviliste novellide stiiliga (näiteks “Merineitsi” ja “Maailma
lõpus”). Mida erinevat märkad?
V loovülesanne
Kirjelda võimalikult realistlikult selle linnaosa
(küla, asula jne) miljööd, kus kõige enam päevast
viibid, püüa tabada tema palet.
VI tegevusülesanne
Moodustage klassis rühmad nii, et samast linnajaost
(küla osast, asula nurgast jne) pärit õpilased istuksid
kokku. Võrrelge kirjutatut omavahel. Lugege kogu klassile ette ühe
õpilase tööd igast rühmast ja paluge teistel õpilastel
joonistada etteloetu põhjal. Korraldage näitus joonistustest
ja kirjanduslikest katsetustest.
EDUARD VILDE
I autor
Millised sotsiaalsed ideaalid olid EV-le omased nii
1905. aasta revolutsiooni päevil kui hiljem, mil needsamad aated olid
kaotanud juba aktuaalsuse ja sära suurrahvaste ajaloo karmuses?
II raamat
“Tabamata ime”
Loe läbi kõigepealt EV eessõna. Ta
lõpetab oma kommentaari kuulsa sententsiga: “Tempora mutantur
et nos mutamur in illis” (Ajad muutuvad ja meie koos ajaga). Mida tahab
kirjanik sellega öelda?
Maailmakirjandus ja -kino armastab kujutada ühes
teoses kõrvuti kahe erineva iseloomuga kangelasi. Too näiteid!
Millised kontrastsed tegelased astuvad lavalaudadele “Tabamata imes”? Meenuta
eesti kirjandusest romaane kunstnike-kirjanike kohta. Kuidas lahendab EV
probleemi loovinimeste keskpärasusest või geniaalsusest?
III kriitika
M.Sillaots "Eduard Vilde naistüübid”
Milles seisneb Marta Sillaotsa paradoksaalne suhtumine
EV draama kangelannadesse?
IV keel & stiil
Iseloomusta 20. sajandi alguse eesti haritlaste kõnepruuki.
Võrdle Lilli Ellerti ja Eva Marlandi kõnet. Kuidas väljendub
nn “päikesenaine”, kuidas “must madu”? Kelle kõne on Sinu jaoks
veenvam?
V loovülesanne
1913. aastal oli EV teos Tartu kultuuritegelastele liiga
skandaalne. Mõtiskle, millised kirjandusega seotud probleemid võiksid
20.sajandi lõpus — 21. sajandi alguses olla Eesti Vabariigi kultuuritegelastele
liiga skandaalsed? Kirjuta sellest dramatiseering ühe stseeni kohta
(omal valikul) Vilde näidendi tegelastega teemal “21.sajandi Eesti
tabamata ime”.
VI tegevusülesanne
Mängige oma klassis parimaid kohti EV “Tabamata
imest” (LilliLeo contra Eva Marland) ja “Pisuhännast” (SanderMatilde
contra Laura) kui feministlikke stseene.
HENRIK VISNAPUU
I autor
Visnapuu andekas ja vastuoluline iseloom on mõjutatud
kindlasti tema rahutust noorusest. Milline skandaal teeb HV-le pigem häbi
kui au?
II raamat
“Valit värsid”
Leia HV luulekogu põhiteemad. Võrdle tema
luulet Barbaruse, Adamsi, Alle jt luulega. Mis on iseloomulik 20.sajandi
20-ndate aastate luulele tervikuna, mis aga HVle: missugune võiks
olla luuletaja suhe Jumalasse?
Missugune on poeedi nägemus naisest?
Millised võiksid olla tema ajalaulude omapärased
jooned?
III keel & stiil
Mida tahab HV saavutada oma sõnademänguga?
Kuidas Sina kui lugeja seda vastu võtad: kas see muudab poeedi Sulle
sümpaatsemaks või tõukab eemale kui poosetaja ja snoobi?
Millist algupära on Sinu meelest HV silbimängud
(ssu, huu, eo–eo, tsio–tsio, thuu jne)?
Kas kirjanik suudab olla võrdselt võimas
kõigis katsetatud stiilides: 1) kerglane sõnademäng
2) räige otseütlemine 3) isamaalik paatos 4) traagiline ajataju
5) tõsine armastus…? Otsi vastavad luuletused üles, võrdle
oma tundeid ja otsusta. Kindlasti põhjenda oma valikut.
IV loovülesanne
HV armastab otseseid ja kaudseid pöördumisi
kas kujuteldavate või konkreetsete isikute poole. Ikka ta käsib
või keelab kedagi. Kuidas pöörduksid Sina siin ja praegu
kohe oma Issanda, kallima või isamaa poole kas luule- või
proosavormis?
V tegevusülesanne
Korralda koolis (klassis) kirjanduslik piduõhtu,
kus loeksite 20.sajandi alguse eesti luulet vaheldumisi oma loominguga,
kuulaksite muusikat ja tantsiksite.
|