Vt ka sisukokkuvõtet
[- - -]
Nii jalutin terved päevad rannal ehk astusin
ajaviiteks kapten Roode onni, mis asus üsna mere ääres,
madalikul, kus lained sirgusid tihti akna ruuteni, kui lõukad pekstes
tiivuga ning paludes sisselaskmist. Kapten võttis mind vastu ikka
rõõmuga, tõi lavvale viina ning meie jõime
mere vaatlusel ehk rääkisime omist rännakuist ja elamisist.
Ta oli lühike, kuid väga tüse härra, habetand, kuid
hõreda habeme all paistsid veresooned. Oli hääsüdamlik,
kuid väga äge ja metsik, kui talle tehti ülekohut. Ta oli
jumalasalgaja, tsüünik, kõnelemises tihtigi ropp, kuid
hinges suur romantik, kes võis joobuda isegi tuule kohinast, kõrtsi
kakelusest, lainete vahulisest keemisest. Ning üle kõige armastas
ta naisi, otsis neis luulet ning joobumust, nägi aga ainult toorust,
pettust ning ahnust. Ning seepärast vihkas neid, peksis neid, kuid
uvvesti leppis, uvvesti lootis, uvvesti katsus neis leida puhast hinge
ning naiselikku hellust. Igas suuremas sadamlinnas, kus laevad peatusid
kavvemalt, oli kapten Roodel oma naine ja lapsed. Nii oli tal palju armastusi
ja palju pettumusi. Ta kulutas kõik omad suured sissetulekud perekondade
ülalpidamiseks, jaotes oma varandust täpipäälse õiglusega.
Sel alal oli tal koguni oma raamatupidamine, kaunis keeruline ning kummaline,
millest keegi võõras aru ei saand.
Ning ta rääkis,
et on naisi, kes sündind viinast ja valsi keerust;
need on anduvad, magusad ning nende truudusmurd ei sünnita isegi valu.
Nende nahk on imeõrn, vahakollakas, lehkab jasmiinide järele,
nende silmad on täis unistavat und, nende jalad tantsisklevad isegi
unes. Ning ealgi ei tea sa, kas oled õnnelik tema lahkudes või
teda kohates. Ta ilmub silmapilguks, kui mesilane lennates lillele, ning
läheb minema kerge südame ja rahuldud silmiga. Nende elu veereb
kui unes, milles nad ise kunagi pole tegelasiks. Nad ei räägi
sulle ealgi ei omast õnnest ega ka õnnetusest, nad ei anna
sulle palju, kuid ei võta sult ka midagi. Ainult harva, harva lubavad
enestelle kinkida paar siidist sukke ning punaseid nelke. Ja alati naeratavad,
kui tõmbavad jalga su kingitud sukad, aga nelgid närtsivad
lugemata luuletuskogude ehk ajalehtede kuulutuste vahel. Sest need on naised,
kes loevad vaid kuulutusi, ise midagi ostmata ning midagi müümata.
On naisi, kes sündind kahvatust kuuläikest
ja suviööde varjest; need on verivaesed, kuid kirglikud, nende
armastus on piinav ning armastus ihulik. Nad jäävad ruttu, ruttu
vanaks, sünnitavad valuga lapsi ning lapsed pole neile ealgi rõõmuks.
Nende ihu on kollakas, läbipaistev, lehkab sõrru suitsu või
leili järele. Nad räägivad vähe, kuid kannatavad palju,
nad katsuvad isegi naeratada, kuid naer on kui koolnu näol grimass.
Ning ealgi ei tea sa, mis tahab ta ja missugune on ta kapriis, sest vaevalt,
vaevalt teab ta isegi seda. Ainult mehele minnes ning vananedes võib
ta neljakümne aastasena saada tütarlapse hoo ja võluvuse,
kuid sedagi üksikud ja harva.
On naisi, kes sündind kihavaist tänavaist,
rahvarikkaist bulvaarest ning suitsuseist kafeedest; need on kui mesilaste
parved, igal pool imedes enesesse elu joobnustavat kihvti, ilma et omalt
poolt annaksid armastajalle piiskagi. Nad kannatavad südamehaigust,
kuigi süda on neil vanade ajalehtede aastakäigud, -
palju tühist intriigi, palju mõttetut ärritust, palju
banaalset teatraalsust. Nad langevad sulle esimesel võimalusel kaela
ning räägivad suurest armastusest ja piinavast valust, kuid armastus
on nende äri ja valu nende kirg. Nad käivad kallilt, kuid räpaselt
riides, nende käekottes on raha, vanad sukad, võtmed, puuder
ja armastuskirjad segamini. Nii segamini on nende elugi, tarbetu ja mõttetu
teistele, veel rohkem aga neile enestelle. Nad kannavad laiu kübaraid,
mille alt vilguvad kaks vesist silma ning võib olla on see kummaline,
et just neis silmis näed inimest käristud hingega rohkem, kui
kelleski teises.
On naisi, kes sündind päikese särast
ja toome helvetest; need on romantikud, käivad silmiga taevas, näol
pronkspunetus. Nad lehkavad rasva ning piima järele ning nende suudlus
on karastav kui tuulepuhang. Nad otsivad suurmeelseid kangelasi, teaatrite
armastajaid, poeete ning jõumehi, kuid suuremalt osalt satuvad avantüristide
küüsi, - ja on nendega väga õnnelikud.
Need on naised, kelle mehed lähevad ruttu rasva, nad ise aga lahjuvad,
lahjuvad ning surevad verivaesusse.
On naisi, kes sündind tukkuvast järvest,
unisest pargist ja loode päikese purpurist. Nad elavad romaanide vihkest,
luuletuskogudest, novellide veetlusest, tegelikult ei oska aga panna isegi
kätt ümber su piha ja suudelda lihtsamat suudlust. Nende käed
on higised, nende nahk on roosakas, nende huuled on õhukesed kui
lestad. Kuid ellu astudes saavad korralikeks emadeks, kes peksavad lapsi
hasardiga ning näevad häämeelega, kui ka nende mehed vibutavad
sagedamini rihma. Nad on väga rahaahned ning ei unusta ealgi oma perekonna
kasusid. Nii võivadki olla armukeseks üksnes neile, kellest
on kasu nende meestele, kuigi see kasu oleks minimaalne. Ning siis on korraga
kadund kõik kirjanduse ja kunsti armastus ning isegi kõige
armsamate luuletajate nimed ununevad silmapilkselt. Armsamate raamatute
leheküljed tarvitatakse tuustikuks, kuhu keritakse lõnga, ehk
rebivad lapsed neid tükkeks, et keerata suurte eeskujul paberossi.
On naisi, kes sündind jumala ema lahkusest
ning saatana palvetest. Nende tõrvmustad juuksed on kui kroon tõmmule,
kuid külmale näole. Nooruses armastavad nad üksnes isa ning
kadestavad ema; nad on temperamendikad, kuid nende savipruun nahk on külm
kui sivvul, nad on ilusad, kuid ilu ei veetle, ei vangista. Esimene armastus
on neile ikka saatuslik: kas lähevad härduses kloostri või
saavad suurimaiks roimareiks, - ning siis röögatab
maa nende ümber.
Kuid suurem osa naisi on sündind mullast, sellest
kuivast ning janunevast mullast, millest tõusevad tolmupilved enne
vihma, kuid mis pärast vihma muutub läbipääsematuks
poriks. Ja on see nii, kuigi see sulle võib olla ei meeldi, kuid
maakera pole loodud sulle, vaid puule, mis kasvab metsas ja putukalle,
kes roomab ta lehel, ja hirvele, kes jookseb ta all. Sest sina pole loom,
kuid pole ka jumal, sa oled ühel ööl vargsi väljaroomand
omast kodust - metsast, sa oled ehitand majad,
laevad, tehased, linnad, tänavad, sa oled pugend kui tigu kivimüüride
vahele, seepärast oledki jäänd koduta hulkuriks, üksik
ning võõras looduselle. Seepärast hammustab sind siug
ning peksab kabjaga hobune, seepärast tõuseb ehmatudes lind
sind nähes, ja siil ruttab põõsa alla varju. Sa oleks
pidand elama puu juure all, koopas kui karu, ning naine oleks pidand jooksma
kui hirv mööda metsi.
[- - -]
Ära karda kaljusid ning armasta metsi -
vaikuses kuuled jumala hingamist. Armasta mulda, sest kõrva pannes
ta manu, kuuled oma jumala sammumist. Religioon jääb püsima
üksnes metsa kohinas, vee vahulises voolamises ning orgude vaikses
sügavuses. Sääl võid sa isegi lõigata oskamata
kätega omale puutüvest jumala ning ta kaitseb sind truilt igasuguste
hädade ning õnnetuste eest kui jõvvetut ussikest koore
all. Sa palvetad õnnelikuna oma oskamatu kätetöö
ees ning su puutüvest nikerdud jumal on vägev ning karm: ta võimuses
on sulle anda igavest elu ning õndsust, kuid ka sind saata igavesele
hukatusele, kui vaglakest visates ratta alla. Põliseis metsis ning
teedeta orges on iga kivi su jumal, sest su hing on sääl puhas
roojusest ning patud ei lasu su õlgel kui tinakoorm.
Linnade tekkides, hiigla ehituste, sildade, masinate
sündides kaovad metsade kohinad, vee vahulised voolamised, orgude
vaikus. Isegi linnud ja loomad jooksevad sinust minema, võib olla
ainult varblane tuleb su hobuselle külla ning su pääkohal
tiirleb vares kraaksudes. Aga jumalalle on jäänd üksi kõrge
taevas, kuhu ei küüni su hävitavad ning ahned käed.
Seepärast ei nikerda sa enam puutüvest omale jumalat (raidkujud
kivist, marmorist ja pronksist on külmad!), sa oled suuremeelselt
jätnud talle koduks taeva põhjatu laotuse, talle, ta inglitelle,
ta poja prohvetitelle ning ka eneselle, kui peaksid surema. Sa oled tõrjund
jumala välja omast maisest elust ning sepitsed plaane temaga kaubelda
pärast surma. Ning ei jätaks sind rahule, et ei tüütaks
sind, oled talle loonud hiigla hoovkonna: ja ingleid, ja prohveteid, ja
pühamehi, isegi poja oled luuletand talle, -
ning kõik ainult selleks, et su jumalal poleks igav ning et ta ei
tuleks sind segama ning tülitama sinu sigatsemistel. Sa tahad olla
omaette härra ja meister ning sul on piinlik, kui pead elades andma
oma tegevusest kellelegi kõrgemalle aru. Seepärast leitaksegi
maa pääl iga päevaga ikka rohkem imetegijaid, õndsaid
ning teisi väga suuri pühamehi, et neid tunnustada jumala väljavalituiks
ning eksporteerida taeva hoovkonna täienduseks. Papid on väga
sellega ametis ega mõtlegi küsida, kas jumal ise ka sarnase
valikuga rahul on!
Harva, harva puutud linnas kokku oma Issandaga,
sest ta ei armasta tulla linnadesse kus pole inimest, vaid on kari, kus
pole hinge, vaid on masinad, kus pole tuult, vaid on bensiini lämmastav
ving. Jumala jalad on paljad, seepärast võib lõõmaval
asfaldil karelda üksnes saatan oma kapjega. Nii jääb su
Issand sulle võõraks, sest ta ei armasta astuda ka kirikuisse,
kus elektri jõul röögatab orel kui täissöönd
elajas. Võid ehk harva küll kohata teda lukustud uste taga,
kaetud akende taga, kui tõmbad vaiba üle pää ning
jääd pikemaks ajaks enesega üksinda, kuid mitte iga ei oska
seda teha vääriselt hästi. Mõnele õnnestab
see kui koketerii ning rumal edvistamine, mis ei või iseenesest
kellelegi meelepärane olla. Aga muidu pühapäeval kirikus
palvetades või naisiga palvemajus põlvitades, on su palved
kui logisev tuuleveski: küll vehib ööd-päevad tiibega,
kuid ei tõuse ealgi taeva poole.
Linnad on ehitand saatan: siin taob ta lokaales
joobumusega trummi, siin tantsib ta lõbusalt dshimmit, siin mängib
ta üsna õnnelikult börsel, ruletil ja võidusõitel,
siin korraldab ta kavaleerina hiilgavaid balle ning karnevaale, siin toimetab
ta osavalt karjuvaid ajalehti, siin kirjutab ta metsäänina romaane
ning luuletuskogusid, siin väitab ta irvitades südantlõhestavaid
ja südantkõditavaid filme pimedas kinos. Aga õhtul,
pärast väsitavat päevatööd, istub ta kafees, sigar
suus, tsilinder pääs, vahutav õllekann ees ning loeb tähelepanelikult
ajalehtest börse ning kuritegude rubriiki. Kui sa saatanat tahad näha,
või on sul tema man vähekest asja, mine kihavama tänava
kafeesse õhtupoolikul, köhata kolm korda ning litsu sõrm
paljutähendavalt suu juure, - ta ilmub
kohe naeratades ning mütsi kergitades su kõrvale, sest siin
spekuleerib ta tütarlaste, dollarite, veinide, pargitud ning parkimata
naha, leskede, mandlite, terpentini, seaharjaste, plaatina, kartulite,
jahu, juuste, superfosvaadi, linade, orjade ning igasuguse teise kaubaga.
Siin müüb ja ostab ta ning otsustab asjalikult riikide ning rahvaste
saatust. Siin kuulutab ta sõda ning kirjutab rahulepinguid alla.
Siin külvab ta taude ning teeb suurimaid ülesleideid.
See on tema, kes rakendub rongide ette ning jookseb
terasest rööpail kui elajas röhkides, tuld ja tahma sülitades
ning pekstes ravvutud kapju vastu müdisevat maad. See on tema, kes
puhub vabrikute korstnaist kui punasest lõõrist nõgipilvi
sinise taeva poole, musta vere voolates tuhandeis masinais rõõmsalt.
See on tema, kes diriseerib geniaalselt tuhandeid orkestreid ning kannab
naeratavana kelnerina te lavvale viina ning toitu. See on tema, kes toob
teile õhetava tütarlapse koju, ise naerdes ta kurgus, ise vahutades
ta kirglikus veres, ise visates ta valgeid käsivarsi su kaela. See
on tema, kes karjub ja ahastab surma ülimas kartuses te hinges, et
värisete kui leht sügise külmas ning vingerdate kui ussike
tolmaval liival. Minge metsa, minge orgesse, sääl pole surma
ning sääl pole kartust, sest jumal liigutab sääl jahedaid
tuule tiibu.
"Emake, oled Sa vana ning väsind? Mitu aastat
on juba Su õlgel?" küsite teie.
Ning üsna loogas, üsna kortses, kui tuhande
aastane sammaldand puu, pää värisedes kui kella pendel,
vastab ta eksivate silmiga:
"Ei tea, pojake, ei tea. Ei tunne kirja, ega mäleta
aastaid. Ammu, oi kui ammu oli see, kui olin noor ning tundsin inimesi
ja omakseid. Mets mühises veel siis ning tähed olid ligidal,
ulata kas või käega. Praegu on kõik kaugel ning looritud
uduga, ei midagi näe, ei midagi mõista. Ainult surra tahad,
ainult mulda tahad minna, oi, kuidas armastad mulda!"
Vaatad, noogutad pääd ning lausud kaastundlikult:
"Küll Issand kutsub Su varsti igaveselle õndsuselle
ning igaveselle elule!"
"Elule?" jahmatab eideke. Ning siis hakkab korisema
ta hääl, otsekui naeraks. "Igaveselle elule? Ei taha ma ei igavat
elu, ega õndsust. Puhata tahan, surra tahan, mulda tahan minna,
- ei midagi muud. Väsind olen, oi, kuidas
olen ma väsind!"
Ning hallis habemes pojapoeg viib eidekese onni,
et mis ta hädaldab siin, võib veel külmetada.
Nii elatakse metsades, jumala süles, silma
silma vastu oma loojaga.
See on noorus, kes kardab, see on kultuuri saavutus,
mis fantaseerib kirglikult igavesest elust säälpool hauda.
Seepärast armastab inime saatanat, seepärast
ongi inimese mõistus ning fantaasia arenend üksi negativismis.
Teil on täpsemad ning detailsemad kirjeldused põrgust, otsekui
oleks sääl tihtipääle käind viimne kui turist
ning kirjanik. Teil on väga hästi teada põrgu jõed
ning mäed, aiad ning hooned, elanikud ning elajad. Igaüks võib
nimetada sada oma tuttavat, kes on läind pärast surma saatana
juure, kuid ükski ei või nimetada eksimata ühtki tuttavat,
kes oleks kindlasti saand taeva. Positivismis pole meil teadmisi ega fantaasiat.
Teil on teada kõik põrgu mitmekesised piinad, kõik
valurikkad kannatused, kõik kummalised vaevlemised. Ning kui surete
kord, lähete kui oma isa tuttavasse koju, sest kõik on teil
siin juba vanad sõbrad ning kaastegelased: saatanast jooksupoisini,
oma parunist kubjani, preestrist kellalööjani, arstist talitajani,
armukesest naiseni. Isegi maastik on tuttav ning väävli lõhn
ning tõrva suits nii omane ja kodune.
Mis teate aga taevast? Et sääl on jumal,
õndsus ning mõnisada end täis inglit? Milles on õndsus
ning missugused funktsioonid on inglitel? Teie fantaasia ei ulatu kaugemalle
väitest, et sääl puhutakse pasunaid ning lauldakse kiitust
oma Issandalle. Kuid milles on õndsus, kuid milles on inimese igavese
elu õndsus?
Inime on kasvand metsades, tihedad oksad on varjand
sinikat taevast, - seepärast ei tunne ta
seda, seepärast pole ta fantaasia saand areneda positivismis. Ta on
maa küljes kinni ning ta mõtted on kui logisev veski: küll
vehib ööd-päevad tiibega, kuid ei tõuse ealgi taeva
poole.
Milles on õndsus, milles on õndsus!
Ma karjatasin ning litsusin ahastades käed
kuumavalle otsaesiselle.
Naatan Lorge tõusis püsti.
"Miks sonid?" küsis ta pikkamööda.
"Vist linnud koopa sügavusest kraaksuvad Sulle öö jooksul
rumalusi. Sa värised ju, - ehk oled haige?"
"Mul on hirm," laususin.
Pidalitõbine naeratas.
"Ära karda," lausus ta, "vaata, hakkab koitma."
Koopa suu hakkas pikkamööda valgenema.
Sündis sügisene päev kui abordiline sünnitus: ei jooksnud
punast sooja verd ning polnud kuulda õnnelikku karjumist valus ning
ekstaasis. Sügise päeval pole purpurit ning lindude laulu. Kahvatu
ja verivaene, raske pohmeluses pääga, uniste ja vesiste silmadega,
külmade, siniste huuliga sünnib sügisene päev -
kui abordiline sünnitus.
Läksime Naatan Lorgega mere äärt
mööda linna. Meri oli hall ning tume ja tuul paiskas ta vahulisi
päid kui lindude karja.
Kapten Roode endise onni lähedal seisis Maara
Jarulaitis ning jutlustas. Teda kuulasid seitse, kaheksa naist, küürus,
külmetades, mässunud rättesse.
"Naised, kuulake mind," rääkis Maara
Jarulaitis, "kuulake mind, sest jumal ise räägib mu suu läbi.
Jumal ise räägib mu suu läbi, et pöörata teid
patust ning igavesest hukatusest. Ning igavesest hukatusest, kuhu on meid
viind kõlvatu ning roojane elu, sest pole enam kaugel päev,
mil avaneb taevas, kärisedes pooleks. Kärisedes pooleks, et Issanda
poeg võiks astuda meie keskelle ning mõista viimast valjut
kohut!"
Mõni nuttis, mõni karjatas, mõni
vaatas külmalt ning ükskõikselt.
Maara Jarulaitis jatkas jampsides. Kavva kilkas
ta hüsteeriliselt Issandast ning viimsest kohtust ja enese patust.
"Jumal, jumal!" hoigasid naised ta ümber.
Ning vingus tuul ja hallid pilved jooksid kui hüpates,
kui tantsides. Mere liiv krabises me jalgade all ning meri hoigas ja hulus.
Tuli Ruta Jarulaitis ning viis soniva ema ära.
Ja seitse, kaheksa naist, kes olid kuuland vaimuhaige kiljatusi, jooksid
hüpates talle järele, otsekui edevad varblased. Nad ei jäänd
sammugi omast prohvetist maha. Ning nende hallid rätid lehvisid õhus,
otsekui oleksid tiivustud. Ja Maara jatkas rääkimist, vehkis
ning protesteeris, kuid jatkas rääkimist Issandast ning viimsest
kohtupäevast.
Missugune rumal unistaja oli siiski Fabian Alge,
kes arvas naisist luvva võivat vendlusriike. Naine meheta on kui
toores puu, mis ei põle ega lõkenda, vaid suitseb ja susiseb,
- on toores ja tarbetu. Ei milleski näind
oma elu ülesannet ning mõtet. |