Arhiiviandmed |
Viide |
ERA II 205, 453/6 (17) |
Täisviide |
ERA II 205, 453/6 (17) < Tallinn < Keila khk., Saue v., Äesma k. - E. Kriitmäe (1939) |
Viite osad |
Kogu:ERA IIKöide:205LK1:453LK2:456Pala:17 |
Kogumisaasta(d) |
1939 |
Kogujad |
|
Pala päritolukoht |
Harjumaa, Keila, Männiku k.
|
Teksti sisu |
Objekti liik |
tee, kirik, mägi, puu, soo/raba |
Tegelased |
jumalus, hiid/kurat, mõisnik |
Muud märksõnad |
pühakspidamine |
Žanr |
muist, topon |
Jututüüp |
Palkaluse soo Kuradi tallatud; palk Kablime mäelt Keila kiriku pihta, Keldi kukk laulab, palk maha sohu; Vanemuine Kablimäe kase all; Kablimäe kaske austasid sakslastest mõisnikud, eestlasest Borgeest hävitas |
Pärimuskohad |
Koht 1 |
Objekti nimetus |
Keila kirik |
Vana maakond |
Harjumaa |
Kihelkond |
Keila |
Vana küla |
Keila |
Uus maakond |
Harju maakond |
Uus küla |
Keila |
Koht 2 |
Objekti nimetus |
Ääsmäe mõis |
Vana maakond |
Harjumaa |
Kihelkond |
Keila |
Vana vald |
Ääsmäe |
Vana küla |
Ääsmäe |
Uus maakond |
Harju maakond |
Uus küla |
Ääsmäe |
Koht 3 |
Objekti nimetus |
Keldi talu |
Vana maakond |
Harjumaa |
Kihelkond |
Keila |
Vana vald |
Ääsmäe |
Vana küla |
Ääsmäe |
Vana talu |
Keldi A-44 |
Uus maakond |
Harju maakond |
Uus küla |
Tagametsa |
Koht 4 |
Objekti nimetus |
Kablime mägi |
Rahvapärane nimi |
Kablimägi |
Vana maakond |
Harjumaa |
Kihelkond |
Keila |
Vana vald |
Ääsmäe |
Vana küla |
Ääsmäe |
Uus maakond |
Harju maakond |
Uus küla |
Ääsmäe |
Koht 5 |
Objekti nimetus |
Palkaluse soo |
Vana maakond |
Harjumaa |
Kihelkond |
Keila |
Vana vald |
Ääsmäe |
Vana küla |
Ääsmäe |
Vana talu |
Paikalase A-33 |
Uus maakond |
Harju maakond |
Uus küla |
Tagametsa |
Märkus |
Varep2: Paikalase A-33 = Palgi = Palkaluse |
Tekst |
Tähtjas muinasjutuline on Palkaluse soo Palkaluse asunduse koha juures. Soo on nagu mingine jalgtee: see olla Kuradi tallatud. Ta võtnud Rulla metsast hiigla palgi õlale ja tahtnud Aesma Kablime mäele minna, et sealt Keila kiriku torni pihta virutada. Aga eks Keldi kukk olla laulnud ja ta jooksnud tagasi Palkaluse soo poole oma teerada, sest olla ka hundisilmi näinud särama Kablime mäelt, ja pillanud palgi sinna oma tee peale risti maha. Minu vanaisa isa on seda palki veel näinud seal soos. Sest ajast olla seda sood hakatud Palgi ehk Palkaluse sooks hüüdma. Teisendi järgi jumal Vanemuine istunud Kablime mäel kase all. Kurat tulnud Palkaluse sood mööda, suur oksline puu õlal, aga mistarvis, sellest ei räägitud. Näinud jumal Vanemuist, ehmatanud ta ära ja jooksnud tagasi. Hirmuga pillanud puu maha ja see olnud kaua näha seal soos keige juurtega. Pean nimetama, et Kablime mäel kasvanud põlvest põlve hiigla kask ja ükski sakslasest mõisnik seda maha ei raiunud, sest seda olla austatud. Aga kuradi närakas eestlasest mõisnik Borgeest ja tema aidamees, endine Mäeküla mõisa sigadepoiss Mart Jebur said sellega hakkama, et selle muinaspühaduse olla ära hävitanud. Kuid seda kaske olla ka parunid austanud kui pühadust. Siis vaadake, millega eestlased isi hakkama saavad. Mina küll seda kaske ei näinud, aga minu vanemad kõnelesid sellest tihti, et Jumal olla kord selle kase all istunud. |
Redigeeritud tekst |
Tähtjas muinasjutuline on Palkaluse soo Palkaluse asunduse koha juures. Soo on nagu mingine jalgtee: see olla Kuradi tallatud. Ta võtnud Rulla metsast hiigla palgi õlale ja tahtnud Aesma Kablime mäele minna, et sealt Keila kiriku torni pihta virutada. Aga eks Keldi kukk olla laulnud ja ta jooksnud tagasi Palkaluse soo poole oma teerada, sest olla ka hundisilmi näinud särama Kablime mäelt, ja pillanud palgi sinna oma tee peale risti maha. Minu vanaisa isa on seda palki veel näinud seal soos. Sest ajast olla seda sood hakatud Palgi ehk Palkaluse sooks hüüdma. Teisendi järgi jumal Vanemuine istunud Kablime mäel kase all. Kurat tulnud Palkaluse sood mööda, suur oksline puu õlal, aga mistarvis, sellest ei räägitud. Näinud jumal Vanemuist, ehmatanud ta ära ja jooksnud tagasi. Hirmuga pillanud puu maha ja see olnud kaua näha seal soos keige juurtega. Pean nimetama, et Kablime mäel kasvanud põlvest põlve hiigla kask ja ükski sakslasest mõisnik seda maha ei raiunud, sest seda olla austatud. Aga kuradi närakas eestlasest mõisnik Borgeest ja tema aidamees, endine Mäeküla mõisa sigadepoiss Mart Jebur said sellega hakkama, et selle muinaspühaduse olla ära hävitanud. Kuid seda kaske olla ka parunid austanud kui pühadust. Siis vaadake, millega eestlased isi hakkama saavad. Mina küll seda kaske ei näinud, aga minu vanemad kõnelesid sellest tihti, et Jumal olla kord selle kase all istunud. |
Lisaandmed |
Tekstimärkus |
ilmunud "Muistendeid Vanapaganast" ja http://www.folklore.ee/rl/folkte/myte/pagan kontrollida! Nt Ruila pro Rulla |
Kirjandus |
Vrd. Kivi Keila kiriku pihta, muist. 47. |
Sisu kommentaar |
PP; Vp, Vanemuine |
Tööprotsess |
IDkood (Koobas) |
31603 |
Sisestaja |
Valdo Valper |
Sisestuskuupäev |
08.05.2018 |
Lisatud |
22.03.2016 11:14 |
Viimati muudetud |
06.09.2018 16:36 |
Andmed Kivikeses |
Säiliku viide |
ERA II 205 |
Säilik |
ERA-13303-72941-11648 |
Pala |
ERA-18127-71675-33044 |